جمعه 19 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ذرات معلق تهران را ترك مي‌كنند

فصل سرد سال شروع شده و باز هم قصه تكراري آلودگي هوا به گوش مي‌رسد، قصه‌يي كهنه كه هر سال برايمان تبديل به مراسمي شده كه بايد يادش را گرامي بداريم، هيچ پيشگيري در اين زمينه اتفاق نيفتاده است، همه اقدامات درماني است و درصدد رفع مشكل آني و لحظه‌يي برآمده‌اند. از طرح زوج و فرد كردن خيابان‌ها تا دم در خانه‌ها و حتي تعطيلي و آبپاشي شهر و متوقف كردن خودروهاي فرسوده همه در حد حرف است و در لحظه عملي مي‌شوند. همه ما بارها و بارها در شهر به خودروهاي دودزاي خارج از رده،

به گزارش روزنامه اعتماد، ميني‌بوس‌هاي فرسوده و ماشين‌هاي سنگيني كه آخر شب براي جابه‌جايي مصالح ساختماني وارد شهر مي‌شوند و چند برابر خودروهاي ديگر، دود به حلق مردم مي‌دهند مواجه شده‌ايم.

طرح جمع‌آوري خودروهاي فرسوده توسط معاون انساني محيط زيست اعلام مي‌شود، اما هنوز موتوسيكلت‌ها و خودورهاي فرسوده در شهر جولان مي‌دهند. خبر تعطيلي كارخانه‌هاي آلاينده به گوش مي‌رسد اما چند روزي بيشتر نمي‌توانند تعطيل كنند، آب‌ها كه از آسياب افتاد و از شرايط بحراني خارج شديم، همه برمي‌گردند به روال قبل. در اين ميان سلامت شهروندان است كه به هيچ انگاشته مي‌شود.

هواي دوشنبه‌شب تهران، عجيب غبار آلود بود، غباري كه اين موقع از سال كسي انتظارش را نداشت، آنقدر كه شماري از تهراني‌ها راهي درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها شدند از سوزش چشم و ناراحتي‌هاي تنفسي. كاهش ديد افقي در تهران در روز دوشنبه آغاز شد. اما علت هواي غبارآلود دوشنبه تهران، وزش بادي بود كه گرد و خاك اطراف شهر را به تهران آورده بود، گرد و غباري كه در ساعات ابتدايي شب، شهروندان را متعجب ساخت و همه جاي شهر مه‌آلود شده بود. به گفته عزيز اقلي، جريانات شرقي از سمت استان سمنان به سمت تهران، قم و اصفهان كشيده شده و به اين ترتيب كيفيت هواي تهران كاهش پيدا كرده است.

اما با وجود اينكه شرايط هواي تهران در شرايط ناسالم قرار دارد، استاندار تهران از روزهاي بحراني سخن مي‌گويد كه از نگاه او هنوز به آنجا نرسيده‌ايم. حسين هاشمي در سخنانش درباره شروع آلودگي هواي تهران گفت: «در صورتي كه روند آلودگي به سمت اضطرار برود تصميمات جديدي براي تردد و ساعت‌هاي كاري اتخاذ خواهيم كرد.» اما در كنار اين سخنان از اتخاذ تدابيري درباره تصميم حاكميت درباره تعويض چهار ميليون خودرو فرسوده تهران نيز سخن به ميان آورد. هاشمي كه با ائمه جمعه تهران درباره آلودگي هواي تهران نشستي برگزار كرده بود از تشكيل كميته اضطرار در صورت رسيدن به شرايط اضطراري و همچنين از تغيير ساعات كار ادارات و تردد مردم در اين شرايط خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با اشاره به اينكه هيات وزيران ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده دولتي را اخيرا مصوب و ابلاغ كرده است، گفت: «تا زماني كه اين خودروهاي فرسوده از رده خارج نشوند مشكل همچنان به قوت خود باقي است. همچنين رسما به تمام اداره‌هاي دولتي استان اعلام مي‌كنم سرويس ادارات و غذاي كارمندان را براساس امكانات بودجه، منابع و سرويسي كه دارند مجددا راه‌اندازي كنند.»روز دوشنبه شاخص هواي تهران عدد 170 را نشان مي‌داد، عددي كه در مهرماه امسال بي‌سابقه بود و نشان‌دهنده ذرات 5/2 ميكروني معلق در هوا بود، ذراتي كه همه انگ عربي بودن را به آنان مي‌زنند و اين‌بار انگار از اطراف تهران به شهر مهاجرت كرده‌اند، تهراني كه تعداد روزهاي آلوده‌اش از سوي رييس مركز مديريت بيماري‌هاي غير واگيردار وزارت بهداشت، 200 روز در سال اعلام شده است. از سويي ديگر به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ايستگاه‌هاي پارك سلامت در منطقه 17 تهران و شهرداري منطقه 4 به لحاظ آلايندگي ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون، در شرايط بسيار ناسالم قرار دارند.

سيكل معيوب تعطيلي‌ها ادامه دارد

كارخانه‌ها و واحدهاي صنعتي، مقصران هميشگي آلودگي هوا به شمار مي‌روند، مقصراني كه با شروع آلودگي چند روزي تعطيل مي‌كنند، مديركل محيط زيست استان تهران هم در اين روزهاي آلوده از تعطيلي موقت كارخانه‌هاي آسفالت و معادن استان خبر داده است، تا دوباره هوا به شرايط سالم برسد تا دوباره اين مراكز آلاينده ساز بدون رعايت استانداردها كار كنند و هوا ناسالم شود و دوباره تعطيل شوند، اين سيكل معيوب همچنان ادامه دارد.

محمد هادي حيدرزاده تاكيد دارد بر اينكه منشأ اين آلودگي، ذرات معلق «محلي» است و به اين دليل واحدهاي توليدي آسفالت و معادن مناطق شهريار، قدس و پاكدشت تا اطلاع ثانوي متوقف شوند. او همچنين از ممانعت برگزاري زنگ ورزش براي دانش‌آموزان در روز چهارشنبه خبر داد.

مديركل محيط زيست استان تهران، اما مطمئن است كه ذرات معلق به زودي از شهر مي‌روند. او در پاسخ به اعتماد درباره غبارآلود بودن فضاي شهر گفت: «آلودگي هوا مربوط به ذرات معلق بود كه به واسطه وزش باد و حتي بارشي كه خواهيم داشت، از هواي تهران مي‌روند و آسماني صاف‌تر خواهيم داشت.»

او همچنين از عدم تشكيل جلسه كميته اضطرار آلودگي هوا كه در روزهاي آلوده كه شاخص آلودگي به ناسالم مي‌رسد، خبر داد و گفت: «بيشترين شاخص آلودگي هواي شهر تهران روي 170 بود كه الان اوضاع بهتر شده و روي 89 است، تا شاخص آلودگي به 200 نرسد، جلسه اضطراري تشكيل نخواهد شد.»

آلودگي‌هاي مهر ماهي در حالي است كه در دوهفته اول مهر ماه سال گذشته، تنها شش روز هواي ناسالم داشتيم و 9 روز باقي هوا سالم بود، اما روزهاي ناسالم 15 روز اول مهرماه، به 13 روز رسيده، اين يعني 86 درصد مهرماه امسال، تهراني‌ها هواي ناسالم تنفس كرده‌اند. اما اين آمار از اول سال تا دوهفته مهر ماه، چيزي حدود 201 روز از سال هم با سال قبل تفاوت‌هاي چشمگيري دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016