چهارشنبه 13 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

والدین خسیس، کودکان خسیس تربیت می‌کنند

یک روان شناس بالینی معتقد است: افرادی که در کودکی شاهد خساست والدین بودند با احتمال بیشتری در بزرگ سالی خسیس می‌شوند.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان این‌که چند علت در بروز خساست دخالت دارد، افزود: یکی از علت‌های اصلی ایجاد چنین خصلتی در افراد، حس تملک آن‌ها بر اموال و دارایی خود است به حدی که فرد حاضر نیست حتی اشیا و وسایل قدیمی خود را به دیگران ببخشد.

وی با اشاره به این‌که خساست خصلت خوب و مثبتی نیست، افزود: افرادی که خسیس هستند هرگز سود و منفعتی به دیگران نمی‌رسانند زیرا معتقدند اموال خود را از دست می‌دهند و بر این باورند که «چیزی که خوار آید روزی به کار آید.»

این روان شناس بالینی با بیان این نکته که والدین نقش مهمی در بروز خصلت خساست در دوران کودکی افراد دارند، ادامه داد: افرادی که در کودکی خود شاهد خساست والدین هستند با احتمال بیشتری در بزرگسالی خسیس می‌شوند.

یعقوبی با بیان این‌که مردی که خسیس است نمی‌تواند محیط خانه را به محیط امنی برای زن و فرزندان خود تبدیل کند، اضافه کرد: گاهی چنان همسر و فرزندان تحت تاثیر رفتار این فرد قرار می‌گیرند که خساست در آن‌ها نیز بروز می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی، نامناسب بودن شرایط محیطی و جغرافیایی را یکی دیگر از علل بروز خساست دانست و ادامه داد: افرادی که از لحاظ موقعیت جغرافیایی و محیطی در مناطق محروم‌تر زندگی می‌کنند نسبت به اموال خود حریص‌تر و در نتیجه خساست بیشتری در حفظ اموال خود دارند.

این روان شناس بالینی با بیان این‌که یکی از نشانه‌های افراد خسیس، لجباز و یک‌دنده بودن آن‌ها است، افزود: افراد خسیس در برخورد با شرایط مختلف لجبازی می‌کنند زیرا نسبت به آینده خود نگران هستند و به راحتی نمی‌توان عقیده ان‌ها را تغییر داد.

یعقوبی با اشاره به اینکه قناعت کردن با خسیس بودن کاملا متفاوت و عکس هم هستند، تصریح کرد: برخی بر این باورند که اگر من از اموال خود حفظ می‌کنم به این علت است که قانع هستم و احتیاجی به کمک دیگران ندارم که این باور کاملا اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نتیجه برسیم که افراد قانع نسبت به اموال و دارایی‌های خود محتاط عمل می‌کنند اما بدین معنا نیست که در صورت نیاز به خویشاوندان و افراد محتاج کمکی نکنند.

این روان شناس بالینی با بیان این نکته که افراد خسیس باید این خصلت این را برطرف کنند، گفت: این افراد ضمن اینکه برای حفظ اموال و دارایی، خود را تحت فشار قرار می‌دهند از دیگران نیز همین توقع را دارند.

یعقوبی، مشکلات و مسایل فرهنگی را یکی دیگر از علل بروز خساست در افراد دانست و خاطرنشان کرد: برای نمونه ساکنان شهرهایی که مدتی در تنگنا و تحریم بودند خساست بیشتری نسبت به دارایی‌های خود دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016