پنجشنبه 5 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلودگی ناشی از دودکش نیروگاه شهید رجایی ریه‌های البرز را تهدید می‌کند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: فعالیت نیروگاه شهید رجایی در این فصل از سال باعث تشدید آلودگی شهرستان‌های استان البرز می‌شود.

قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: فعالیت این نیروگاه در این فصل از سال باعث تشدید آلودگی شهرستان‌های استان البرز می‌شود و شدت این آلودگی به حدی است که شهرستان نظرآباد در استان البرز در همسایگی استان قزوین از این آلودگی بی‌نصیب نمانده است و زمین‌های کشاورزی و ساکنین شهرستان نظرآباد در خطر عوارض بلندمدت این آلودگی قرار دارند.

وی با بیان این‌که نیروگاه حرارتی شهید رجایی با ظرفیت دو هزار مگاوات تولید برق با استفاده از توربین‌های بخار و احتراق سوخت‌های فسیلی فعالیت می‌کند، افزود: هر یک از واحدهای این نیروگاه دارای یک دودکش مستقل است و در مجموع دود نیروگاه از طریق چهار دودکش که در یک سازه و مماس با یکدیگر واقع شده‌اند به محیط تخلیه می‌شود و با توجه به این‌که دودکش‌ها به یکدیگر چسبیده‌اند خیزش دود خروجی ناشی از سرعت و حرارت دود به صورت یک جبهه درآمده و به سمت استان البرز حرکت می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاسم پور خاطرنشان کرد: در اکثر مواقع گاز مورد نیاز نیروگاه قطع است و از سوخت نفت کوره (مازوت) به عنوان جایگزین استفاده می‌شود و نفت کوره دارای درصد بالایی از گوگرد بوده که در اثر احتراق در کوره عمدتاً تبدیل به دی‌اکسید گوگرد خواهد شد.

وی ادامه داد: دی اکسید گوگرد از جمله گازهای آلاینده هواست که دارای اثرات مختلفی بر انسان و محیط زیست است و از مهم‌ترین اثرات نامطلوب این گاز بر انسان و محیط زیست می‌توان به ایجاد حساسیت خارش چشم‌ها و سیستم تنفسی، صدمه به ریه‌ها، اسیدی‌شدن آب‌ها و خاک منطقه و کاهش حاصل خیزی خاک، مشارکت در ایجاد باران اسیدی و ایجاد و تشدید بروز خوردگی اتمسفری ابنیه و سازه‌ها اشاره کرد.

این مسئول گفت: میزان مصرف سوخت برابر با 65 تن در هر ساعت برای هر واحد و معادل 260 تن در ساعت برای مجموع چهار واحد نیروگاه خواهد بود و این سوخت حاوی حدود 3 درصد وزنی گوگرد است که بر این اساس و با فرض معقول احتراق کامل سوخت در کوره و با توجه به معادله استوکیومتری احتراق گوگرد (معادله 1) مقدار کل دی‌اکسید گوگرد منتشره از چهار دودکش نیروگاه در شرایط بهره‌برداری با بار کامل برابر با 6.15 تن در ساعت و معادل 3.4333 گرم در ثانیه محاسبه می‌شود.

رئیس ادراه محیط زیست شهرستان نظرآباد در پایان گفت: در همین زمینه مکاتباتی با اداره کل داشته‌ایم و موضوع به طور جد در حال پیگیری می‌باشد چرا که سلامتی شهروندان برای ما اولویت اول است و امیدواریم مسئولین هم به این موضوع به طور خاص نگاه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016