پنجشنبه 13 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

ايران در ميان "۱۰ کشور بد جهان" برای زنان

گزارش بررسی وضعيت ريشه‌کن کردن تبعيض جنسی در جهان، ۱۰ کشور بد جهان برای زنان را معرفی کرده است. در اين فهرست نام ايران در مقام ششم آمده و يمن، پاکستان، چاد، سوريه و مالی در مقام‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

به نوشته سایت انگلیسی زبان هافینگتون پست، اين گزارش که از سوی فوروم جهانی اقتصاد منتشر شده، شاخص‌هايی چون فرصت کار برابر، امکان برخورداری از بهداشت و بيمه، امکان تحصيل و بررسی حضور سياسی در ميان مردان و زنان را در کشورهای جهان بررسی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مقام هفتم تا دهم این جدول در اختیار کشورهای ساحل عاج، لبنان، اردن و مراکش است. متن این گزارش روی سایت فوروم جهانی اقتصاد منتشر شده است.

در برخی از کشورها، شکاف تبعيض و نابرابری جنسيتی نهادينه است و تلاشی برای تغيير وضعيت ديده نمی‌شود. برای مثال، در کشور چاد ۵۵ درصد دختران برای حضور در مدرسه ابتدايی ثبت‌نام می‌شوند در حالی که اين آمار برای پسرها، ۷۱ درصد است.

وضعيت نابرابری برای تحصيل در مقطع ابتدايی در کشورهايی چون ساحل عاج، پاکستان و يمن هم به همين شکل است.

شاخص ديگر، اختلاف جنسيتی سواد (خواندن و نوشتن) در ميان دو جنس مرد و زن است. در مالی، درصد زنان باسواد (در حد خواندن و نوشتن) ۲۵ درصد است ولی برای مردان، ۴۳ درصد است.

به گزارش فوروم جهانی اقتصاد، برخی از دلايل نابرابری ناشی از نبود پيشرفت اقتصادی است که باعث می‌شود نيروی کار کافی هم درست تربيت نشود.
برخی از ديگر شاخص‌های اين گزارش تفاوت‌هايی جدی در ميان کشورها را نشان می‌دهد. در بيشتر کشورهايی که بر اساس بررسی شاخص ها، «بد برای زنان» معرفی شده، حضور مردان در پست‌های سياسی در سطح وزير، ۸۰ درصد است.

در ميان اين ۱۰ کشور، فقط پاکستان است که حضور زنان در پارلمان بالاتر از ۲۰ درصد است و ديگر کشورها، آمار حضور زنان در پارلمان پايين است.

هافینگتون پست می افزاید حضور زنان در فعاليت‌های اقتصادی و دست‌يابی به فرصت‌های شغلی هم در اين ۱۰ کشور پايين است. در اين کشورها، مردان سه برابر زنان از موقعيت بهتری برای پيدا کردن کار، روبرو هستند. در اين شاخص، سوريه بدترين کشور است که ۷۶ درصد مردان از فرصت شغلی برخوردارند ولی اين آمار برای زنان در سوريه، ۱۴ درصد است.

همچنين در اين کشورها، درآمد زنان از مردان پايين‌تر است. اين گزارش برای مثال می‌گويد در ايران درآمد متوسط سالانه زنان، کمتر از پنج هزار دلار است. مردها ولی از سوی ديگر حدود ۲۶ هزار دلار در سال درآمد دارند. در لبنان هم مردها همين مقدار درآمد دارند ولی برای زنان، اين رقم نزديک به هفت هزار دلار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016