شنبه 25 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

از پوست نارنگی مدد: تور محسن نامجو در اروپا


محسن نامجو ـ عکس از رادیو زمانه

محسن نامجو خواننده ايرانی مقيم آمريکا، دوره تازه تور هنری خود «از پوست نارنگی مدد» را از ترکيه شروع کرده است.

نامجو تا امروز در پنج شهر آنکارا، استانبول، هامبورگ، لاهه و مونيخ به ترتيب در روزهای ۲۸ و ۳۰ ژانويه و ۶، ۷ و ۱۳ فوريه برنامه اجرا کرده است.

اين تور که «از پوست نارنگی مدد» نام دارد، در دو شهر آنکارا و استانبول با استقبال گسترده مخاطب ترک زبان روبه‌رو شده است، به طوری که بيش از نيمی از شرکت‌کنندگان هر دو برنامه، ترک‌زبان بوده‌اند. در آنکارا حدود دو هزار نفر و در استانبول بالای سه هزار نفر در سالن کنسرت حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علاوه بر اين کنسرت نامجو در ترکيه در رسانه‌های اين کشور نيز بازتاب خوبی داشته است؛ از روزنامه‌هايی چون «ديلی صباح» گرفته تا سی‌ان‌ان و تلويزيون دولتی ترکيه، درباره آثار اين خواننده گزارش نوشته‌اند يا با خود او گفت‌وگو کرده‌اند.

محسن نامجو ترانه‌ای به زبان ترکی ندارد. خودش معتقد است که استفاده از گام مينور (گام اصفهان يا بخشی از دستگاه همايون) که در ترکيه به آن «هجاز» می‌گويند، کمک کرده است تا ترک‌‌زبان‌ها به ترانه‌هايش علاقه‌‌مند شوند.
او می‌گويد: «شباهت و جادويی که در درجات اين گام و چيدمان نت‌های آن وجود دارد طوری است که بدون اينکه شما موزيسين باشيد می‌توانيد از اين آوا لذت ببريد.»

تلفيق موسيقی کلاسيک شرق و غرب

محسن نامجو در چهار شهر سوئد برنامه خواهد داشت.

منصور حسينی يکی از دست‌اندرکاران تور «از پوست نارنگی مدد» در سوئد، معتقد است محسن نامجو موسيقی کلاسيک شرق و غرب را در کارهای خود تلفيق کرده است و اين نکته نيز می‌تواند در جذب مخاطب ترک‌زبان تاثير داشته باشد.

او می‌افزايد: «علاقه‌مندان موسيقی در ايران و ترکيه که دو کشور همجوار هستند با هنرمندان کشور همسايه خود تا حدی آشنا هستند. بر اين اساس هنردوستان و قشر روشنفکر ترکيه از ديرباز، هميشه آثار خوانندگان موفق ايران را پيگيری کرده‌اند و آنها را می‌شناسند. محسن نامجو هم يکی از خوانندگان نوآور سال‌های اخير ايران است و اينکه قشر جوان ترکيه با او آشنا باشند دور از ذهن نيست.»

اين فعال فرهنگی درباره مشکلاتی که پيرامون برگزاری کنسرت هنرمندان ايرانی در اروپا وجود دارد می‌گويد: «حق طبيعی مخاطب است که به کنسرت هنرمند مورد علاقه خود برود. بسياری از علاقه‌مندان موسيقی، بخصوص با بالا رفتن سن، مايل هستند بيشتر نوستالژی‌های خود را در يک کنسرت پيدا کنند و ترانه‌هايی را گوش بدهند که از آنها خاطره دارند. به همين دليل ممکن است بارها و بارها به کنسرت خواننده‌ای بروند که ترانه‌های دلخواه آنها را عرضه می‌کند. در چنين شرايطی اما ممکن است از بسياری نوآوری‌های هنری غافل بمانند.»

به گفته اين فعال فرهنگی، اگرچه نسل جوان ايران به طور خاص به نوآوری‌های هنری توجه بيشتری دارد، اما به طور کل، طيف بزرگی از ايرانيان به دستاوردهای جديد موسيقی ايران توجه لازم را ندارند: «بسياری از ايرانيان با شنيدن نام کنسرت، گمان می‌کنند بايد بروند "کنسرت يک هنرمند" و نه «کنسرت آلبوم تازه يک هنرمند». به همين دليل گمان می‌کنند اگر دو سال پيش به کنسرت هنرمندی رفته‌اند، ديگر با کار او آشنا هستند و لزومی ندارد تا دوباره بروند. در صورتی که در اروپا فرد علاقه‌مند به موسيقی، مايل است کارهای جديد خواننده دلخواه خود را پيگيری و زودتر سی دی او را تهيه کند. چرا که هر کنسرت يک خواننده نوآور، با کنسرت ديگر او از جنس گروه نوازنده، صدای سازها و دستاوردهای هنری تفاوت‌های جدی دارد.»

به عقيده اين تهيه‌کننده برنامه‌های هنری در تئاتر ملی سوئد، به دليل اينکه هنرمندان مستقل ايرانی از هيچ حمايتی برخوردار نيستند، تنها راه فعاليت آنها، حمايت مردم از کنسرت‌هايی است که اين هنرمندان در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند. خريداری سی‌دی آنان به جای کپی و دانلود رايگان نيز ازجمله اين حمايت‌ها به شمار می‌رود.

تور «از پوست نارنگی مدد» در شهرهای بروکسل، پاريس، لندن، کارلسکوگا، مالمو، استکهلم و گوتنبرگ در روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ فوريه برگزار خواهد شد.

محسن نامجو در اين تور علاوه بر ترانه‌های جديد، برخی از ترانه‌های قبلی خود را نيز خواهد ‌خواند.

آلبوم «از پوست نارنگی مدد»، شامل آهنگ‌های رضا خان، رودست (ليلا)، آدم پوچ، من مست، نارنگی (خراسانی)، ابر اگر، دردا، بارون، گل ممد و هيچی.
آهنگ‌های اين آلبوم را Greg ellis (پرکاشن)، کسری سبکتکين (باس)، سيامک سنايی (گيتار آکوستيک)، Jimmy Mahlis (گيتار کلاسيک)، محمد تالانی (گيتار آکوستيک و الکترونيک)، صبا عليزاده (کمانچه)، محسن نامجو (سه‌تار و آواز) و ممد زاده (پرکاشن در بارون).

در تور از پوست نارنگی مدد کسری سبکتکين، حبيب مفتاح، محمد تالانی و کياوش نورانی نامجو را همراهی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016