سه شنبه 8 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

بابک سعيدی و "شب ترانه" در سوئد (ویژه گویانیوز)


بابک سعیدی و رها اعتماد

«بابک سعيدی» آهنگساز مقيم لندن و رها اعتمادی مستندساز و ترانه‌سرا به زودی يک برنامه هنری مشترک در سوئد خواهند داشت.

بابک سعيدی و رها اعتمادی در برنامه‌ای تحت عنوان «شب ترانه» که عصر دو روز هشتم و دهم ماه مه سال جاری (۲۰۱۵ ميلادی) به ترتيب در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ سوئد برگزار می‌شود، به دکلمه، ترانه‌خوانی، مرور آثار مشترک‌ خود و ارائه چند آهنگ جديد می‌پردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين برنامه، نگار زراسی، خواننده جوان ايرانی - سوئدی نيز حضور دارد. در اجرا‌های او طيفی از سبک‌های اپراخوانی وجود دارد. اين هنرمند در «شب ترانه»، شعری از رها اعتمادی را با آهنگ بابک سعيدی اجرا می‌کند.

بابک سعيدی خود را خواننده نمی‌داند، اما هربار پس از ساختن يک آهنگ برای ترانه‌های پيشنهادی‌، آنها را به عنوان «پيش‌نمونه» برای خوانندگان مورد نظر اجرا می‌کند. همين سبب شده است تا در سال‌های اخير، يک «بيان هنری» ديگر را نيز تجربه کند.


نگار زراسی

او در «شب ترانه»، چند ترانه از رها اعتمادی را که در آنها شعر طنز هم وجود دارد، با صدای خود می‌خواند و گروه نوازندگی شاپور باستان‌سير (سرپرست گروه) در استکهلم، با نوازندگی رامين يوسفی (گيتار باس)، مارسلا نونز (درامز و پرکاشن)، هانا (ويلن سل) و اميد مظلوم (گيتار) آنان را همراهی خواهد کرد. سروش عمومی نوازنده فلوت و پرکاشن نيز از لندن همراه اين گروه خواهد بود.

گروه برگزارکننده تلاش دارد با اين ترکيب هنری که کمتر در فضای فرهنگی ايرانيان خارج از کشور اجرا شده و آميزه‌ای از دکلمه ترانه، آوازخوانی و نوازندگی است، شبی برای مخاطب ايجاد کند که هم لحظات شاد داشته باشد، هم رمانتيک و هم نوستالژيک.

اين نوع برنامه‌ها در عين حال می‌تواند به واسطه حضور ترانه‌سرا و آهنگساز، مخاطب را به طور غير مستقيم با فرايند خلق يک ترانه آشنا کند.

هزينه‌های سرسام‌آور

بابک سعيدی در چند سال اخير هم با هنرمندان جوان، هم با هنرمندانی چون ايرج جنتی عطايی، داريوش اقبالی، گوگوش و بيژن مرتضوی همکاری داشته است.

او در گفت‌وگو با «گويانيوز» به مشکلات آهنگسازان ايرانی خارج از کشور اشاره کرده و گفته، شماری از هنرمندان اگرچه در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما برای «کاهش هزينه‌ها»، با آهنگسازان داخل کشور کار می‌کنند و اين روش، «شرايط حرفه‌ای کار را برای آن دسته از آهنگسازان ايرانی که در برون‌مرز زندگی می‌کنند، دشوارتر کرده است».

اين هنرمند جوان با اشاره به اينکه هنرمند ايرانی در داخل کشور اين شانس را دارد که بسياری از مشکلات، ازجمله جمع‌آوری گروه نوازندگان را از طريق گستره روابط حرفه‌ای و دوستانه خود حل کند ادامه داده است: «در خارج از کشور، برای آهنگساز و خواننده مهاجر، يافتن نوازنده و استوديويی با قيمت مناسب، آسان نيست. هنرمندان در کشورهای مختلف پراکنده‌اند و جمع و جور کردن آنها حتی در دوستانه‌ترين موقعيت‌ها هم مستلزم صرف هزينه‌های زياد است.»

پراکندگی ايرانيان در کشورهای مختلف

بابک سعيدی تحصيل‌کرده رشته موسيقی در بريتانيا است و از جمله آثار او می‌توان به تنظيم قطعات موسيقی سه ترانه آلبوم «اعجاز» گوگوش (سروده رها اعتمادی) و همچنين ساخت و تنظيم‌ سه ترانه داريوش اقبالی (سروده ايرج جنتی عطايی) اشاره کرد.

او در سال‌های اخير بيش از همه روی ترانه‌هايی کار کرده که رها اعتمادی سروده است.

اين آهنگساز با تاکيد بر اينکه «اغلب هنرمندان ايرانی با مشکلات بسيار برای توليد کار خود روبه‌رو هستند»، گفته است: «پراکندگی ايرانيان در کشورهای مختلف»، برگزاری کنسرت و پخش سی‌دی را برای هنرمندان برون مرزی با مشکلات فراوان و هزينه‌های زياد توام کرده است.

به گفته اين هنرمند، «در قياسی ساده، اگرچه هنرمند برون‌مرزی با مشکل سانسور دولتی روبه‌رو نيست و می‌تواند با فراغ بال بيشتری کار کند، اما در مسير رساندن آثارش به مخاطب جدی که علی‌رغم کپی‌های غير قانونی، سی‌دی او را بخرد، با هزار و يک مشکل روبه‌رو است».

او که فعاليت خود را از نوجوانی نخست با گروه‌های مختلف راک، و سپس آشنايی با ناصر عبداللهی در ۱۷ سالگی و گروه «ناصريا» آغاز کرده، همچنين گفته است: «عدم توجه به قانون جهانی کپی‌رايت و دانلود غير قانونی آهنگ‌ها به کار بسياری از دست‌اندرکاران آهنگ و ترانه در سراسر جهان لطمه زده است. در چنين شرايطی، وضعيت هنرمندان جهان ازجمله هنرمندان ايران به طور اعم و هنرمندان مهاجر به طور اخص بدتر است. چراکه در ايران به حقوق مولف توجه نمی‌شود. درواقع به دليل کپی‌های غير قانونی، بازگشت سرمايه هنرمندان و آهنگسازان آسان نيست تا بتوانند با خيالی آسوده به توليد اثر بعدی خود فکر کنند.»

ايران عضو پيمان جهانی کپی رايت نيست. هنرمندان داخل ايران گاه تلاش می‌کنند با اتکا به قانون داخلی حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، با بهره‌برداری‌های غير قانونی آثارشان مبارزه کنند؛ تلاشی که البته لزوماً نتيجه نمی‌دهد. دسترسی هنرمندان ايرانی برون‌مرز به همين قانون نيز با موانع بسيار روبه‌رو است و آن را در اغلب مواقع به امری محال تبديل می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016