شنبه 2 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

وزير ارشاد: تسليم خودسرها نمی‌شويم، مردم را با دروغ تحريک می‌کنند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکيد کرد: ما به رعايت موازين و قانون در حوزه‌ی موسيقی موظف هستيم، ولی تسليم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شويم، زيرا اکثر اين افراد، عناصر نو رسيده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آن‌ها در بسياری از زمينه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسيقی، بيشتر است.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی ايسنا، علی جنتی - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی - تصريح کرد: متأسفانه برخی گروه‌های سياسی که با دولت «تدبير و اميد» مشکل دارند تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسائل تحريف‌شده، دروغی و جعلی، احساسات مردم متدين را تحريک کنند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از اديبان و هنرمندان در اين زمينه تلاش کرده است قانون، شرع و موازين دينی را کاملا رعايت کند و همه‌ی آنچه به‌عنوان موسيقی امروزه به آن مجوز داده می‌شود، ابتدا در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد، اشعارش بررسی می‌شود تا از نظر محتوا، مضمون و قافيه، فاخر باشد. سپس آهنگ و اجرای آن بررسی و بعد مجوز داده می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تسليم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شويم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکيد کرد: ما به رعايت موازين و قانون در حوزه‌ی موسيقی موظف هستيم، ولی تسليم برخی گروه‌های خودسر نمی‌شويم، زيرا اکثر اين افراد، عناصر نو رسيده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آن‌ها در بسياری از زمينه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسيقی، بيشتر است.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده درباره‌ی تک‌خوانی زنان، گفت: برخی گروه‌ها به دروغ، مردم متدين را بی‌جهت عليه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحريک می‌کنند.

او همچنين در اين‌باره تأکيد کرد: اگر ما به تک‌خوانی زنان مجوزی هم بدهيم، صرحتا آن را اعلام می‌کنيم و پای آن می‌ايستيم؛ چرا دروغ بگوييم؟!

برای نظر مراجع عظام احترام قائليم

جنتی ادامه داد: برخی مراجع عظام درباره‌ی موسيقی اظهار نظر کرده‌اند و ما نيز برای نظرات ايشان، احترام قائل هستيم و دغدغه‌ها و نگرانی‌های دينی آن‌ها را نيز درک می‌کنيم و می‌دانيم نظرات‌شان براساس احساسات دينی و وظيفه‌ی شرعی است. بنابراين تمام تلاش خود را برای رعايت موازين و قوانين در اين حوزه به کار می‌گيريم.

ارکستر سمفونيک تا پايان سال اجرا خواهد داشت

جنتی همچنين با اشاره به قول سال گذشته‌ی رييس‌جمهور مبنی بر احيای ارکسترهای سمفونيک و ملی، توضيح داد: در اين يک سال، تمام تلاش‌مان را برای احيای اين دو ارکستر کرديم. بخش عمده‌ای از مشکلات، به مسائل مالی و اعتباری مربوط بود که برای حل آن بايد از سوی سازمان برنامه و بودجه، اعتباراتی در اختيار ما قرار می‌گرفت که تا کنون ۴۰ درصد آن اعتبار را در اختيارمان گذاشته‌اند. بخش ديگر مشکلات نيز به مسائل فنی مربوط بود؛ ولی قول می‌دهم تا پايان امسال، ارکستر سمفونيک اجرا شود و ارکستر ملی نيز در دو - سه ماه ابتدايی سال آينده به اجرای برنامه‌هايش بپردازد.

وی در ادامه گفت: يکی از موارد غنی موسيقيدانان ما، اشعار بلند شاعران نامداری مانند مولانا، سعدی، حافظ و همين‌طور شاعران معاصر است که ترانه‌های پرباری می‌سرايند که مورد استفاده‌ی هنرمندان نيز قرار می‌گيرند. همچنين موسيقی پاپ با رشد چشمگيری در کشور ما روبه‌رو بوده است.

جشنواره‌ی سی‌ام رويکردهای متفاوتی داشت

جنتی که در اختتاميه‌ی سی‌امين دوره‌ی جشنواره‌ی موسيقی فجر سخن می‌گفت، اظهار کرد: جشنواره‌ی بين‌المللی موسيقی فجر، فقط يک جشنواره نيست، بلکه جريانی پوياست که موسيقی را در طول سال، زنده نگه می‌دارد و تداوم می‌بخشد.

اين عضو دولت يازدهم بيان کرد: جشنواره‌ی سی‌ام، نسبت به دوره‌های پيشين، رويکردها و بخش‌های متفاوتی داشت؛ به نظر من، تلاش برای کشف و معرفی استعدادهای جوان، بارزترين جنبه‌ی جشنواره‌ی امسال بود که در دو بخش موسيقی کلاسيک و با عنوان استعدادهای درخشان، و موسيقی سنتی با عنوان نسلی ديگر، تجلی يافت. البته استقبال و حضور پررنگ گروه‌های بين‌المللی نيز قابل توجه بود.

وی افزود: حضور پررنگ موسيقی نواحی هم نشانه و نويد خوبی برای جشنواره بود. به علاوه، برگزاری کنسرت‌های مختلف در شهرستان‌ها قابل توجه بود.

وزير ارشاد همچنين گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأسيس کانون موسيقيدانان جوان حمايت می‌کند و برای تأسيس آن لازم است اساتيد و پيشکسوتان و همين‌طور دولت، حمايت و کمک‌های جدی داشته باشند، زيرا اين کانون عمدتا کانونی مردمی است.

او در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به اين‌که موسيقی، زبان آفرينش و نشان‌دهنده‌ی عظمت آفريننده‌ای است که زيباست و زيبايی را دوست دارد، اظهار کرد: در دو - سه دهه‌ی اخير، شاهد تحولات چشمگير و بزرگی در عرصه‌ی موسيقی ايرانی بوده‌ايم. امروز وقتی به هنر موسيقی نگاه می‌کنيم، پيشکسوتان برجسته‌ای را می‌بينيم که برای همه‌ی ما مايه‌ی افتخار، غرور و عزت هستند و نيروهای جوان و مستعدی که در اين سال‌ها در محضر اين اساتيد توانسته‌اند آموزش ببينند و به‌عنوان هنرمندانی برجسته و قابل توجه، ايفای نقش می‌کنند.

وی ادامه داد: کار هنرمند موسيقی، کاری بديع است و گاه شنيدن يک اثر موسيقيايی چنان وجدآفرين و شگفت‌آور است که غم را به شادمانی و رذيلت را به فضيلت تبديل می‌کند.

اين عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضور روح معنويت شرقی در ساختار موسيقی ايرانی، تبلور گونه‌های مختلف موسيقی اقوام و نواحی و گرايش به موسيقی مفهوم‌گرا، از دستاوردهای مهم اين دو - سه دهه‌ی گذشته است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان، خطاب به علاقه‌مندان به موسيقی و هنرمندان جوان گفت: برق شوق و عشق بی‌پايان به هنر را در چشم‌های شما می‌بينم و آن را نشانه پاکی، صداقت و اراده شما برای پيشرفت در هنری می‌دانم که به آن دل بسته‌ايد. دستان گرم شما را می‌فشارم و به برگزيدگان اين دوره تبريک می‌گويم و از برگزارکنندگان جشنواره صميمانه سپاسگزارم.

براساس اين گزارش، منوچهر صهبايی - رهبر ارکستر سمفونيک - نيز در بخشی از اين مراسم، گفت: همان‌طور که آقای وزير گفت، اميدوارم ارکستر سمفونيک تا پايان سال راه بيفتد.

اين داور جشنواره‌ی موسيقی فجر خطاب به جوانان اظهار کرد: شما آثار را بنويسيد و به ما ارائه کنيد. ما آثارتان را بررسی و با ارکستر سمفونيک آن‌ها را اجرا خواهيم کرد.

در اين مراسم، دبير جشنواره‌ی موسيقی فجر هم در سخنانی گفت: اختتاميه‌ی سی‌امين دوره‌ی جشنواره موسيقی فجر در حالی برگزار می‌شود که بيش از هر زمان ديگری، هنرمندان برجسته‌ی موسيقی را در کنار خود داشتيم. به همين دليل، پيام مهمی را به سازندگان فردای فرهنگ کشور پيشکش می‌کنم. دوستان شکوفه‌های نوپای شما بر درختی کهن‌سال روييده است. نخستين و مهم‌ترين مأموريت شما، شناسايی هويت افتخارآفرين اين شجره است.

حسن رياحی از وزير ارشاد تشکر کرد و در اين‌باره توضيح داد: اين تشکر به‌دليل پذيرش درخواستی است مبنی بر ايجاد تسهيلات لازم برای مبادله‌ی فرهنگی برگزيدگان فجر با کشورهای دوست و همسايه. به‌علاوه، آقای وزير با تشکيل کانون موسيقيدانان جوان نيز موافقت کرده، تا تجربه بيشتری در اين راستا ايجاد شود.

او همچنين از هنرمندان و دست‌اندرکاران اين دوره از جشنواره‌ی موسيقی فجر قدردانی کرد.

سپس گروه موسيقی «زاگرس» به خوانندگی ايرج رحمان‌پور روی صحنه آمد و به اجرای قطعاتی از موسيقی لری پرداخت.

در اين مراسم اعلام شد که علی مرادخانی - معاون هنری وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی - در حکمی، حسن رياحی را برای نهمين‌بار به‌عنوان دبير جشنواره موسيقی فجر منصوب کرده است.

ادامه‌ی اين مراسم به تجليل از هنرمندان پيشکسوت اختصاص داشت؛ فخرالدين فخرالدينی يکی از آن‌ها بود که عکس‌های زيادی از اهالی حوزه‌ی موسيقی ثبت کرده است. فيلم کوتاهی نيز درباره‌ی اين هنرمند به‌نمايش درآمد که او در اين فيلم، از علاقه‌اش به عکاسی پرتره گفت. همچنين خاطره‌ای از عکاسی از علی تجويدی را تعريف کرد. فيلمی نيز درباره‌ی محمدعلی بهمنی، مرجان قنبری‌مهر و اردشير کامکار پخش شد.

سپس علی جنتی - وزير ارشاد -، علی مرادخانی - معاون هنری وزير -، حسن رياحی - دبير جشنواره -، مصطفی کمال پورتراب - آهنگساز پيشکسوت - و حميدرضا نوربخش - مديرعامل خانه موسيقی - روی صحنه آمدند.

فخرالدين فخرالدينی اولين هنرمندی بود که برای دريافت تنديس خود آمد و آن را از جنتی گرفت. محمدعلی بهمنی نيز تنديس‌اش را از دستان مرادخانی گرفت. محمدعلی بهمنی توسط به‌عنوان «رييس جديد شورای شعر دفتر موسيقی» معرفی شده است و از اين پس، در جايگاه زنده‌ياد مشفق کاشانی قرار خواهد گرفت.

مرجان قنبری‌مهر نيز پس از دريافت تنديسش از حسن رياحی، جايزه‌اش را به پدر و مادرش تقديم کرد. اردشير کامکار نيز از دست مرادخانی تنديس گرفت، اين در حالی بود که هوشنگ کامکار، به‌عنوان بزرگ خاندان کامکارها، او را همراهی کرد.

در پايان اين مراسم اسامی برگزيدگان اين دوره از جشنواره به اين ترتيب اعلام شد:

بخش آهنگسازی موسيقی کلاسيک غير ايرانی
هومن رف رف از تهران
محمدهادی عيان بر از اصفهان
آهنگسازی موسيقی ايرانی
محمدرضا عموجوادی از تهران

«عيان» پس از دريافت جايزه‌اش گفت: برگزيدگان جشنواره نبايد پس از پايان يافتن آن، رها شوند.

او با بيان اين‌که سه‌بار در جشنواره فجر برگزيده شده است، توضيح داد: درباره‌ی تشکيل انجمن نخبگان هيچ اتفاقی نيفتاده است و ما پس از دريافت جايزه، به حال خود رها می‌شويم.

بخش پايان‌نامه

اميرحسين رمضانی از تهران و مريم شريف‌زاده از تهران به‌طور مشترک

گروه‌نوازی کلاسيک ايرانی
اول: همنوازان ايران از شيراز
دوم: دلشدگان از مشهد
سوم: سايه سار از تهران

گروه‌نوازی کلاسيک غيرايرانی
اول : ارکستر پاسارگاد از تهران
دوم: ارکستر مجلسی رسا از کرج
سوم: هرمس از تهران

آواز جمعی
اول: آوای ماهان از تهران
دوم: آنسامبل سازی و آوازی همگام از تهران
سوم: گروه آداک از گرگان و آوازی پاسارگاد از شيراز

اين مراسم که هنرمندانی مانند اردوان کامکار، هوشنگ کامکار، پشنگ کامکار، اميراشرف آريان‌پور، نادر مشايخی، صديق تعريف، وارطان ساهاکيان، رشيد وطن‌دوست، ميلاد کيايی، مهدی آذرسينا و حميدرضا نوربخش در آن حضور داشتند، با اجرای گروه موسيقی «دنگ‌شو» به پايان رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016