سه شنبه 21 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

۲۶ سال حبس برای سه ترانه‌سرای جوان


مهدی موسوی و فاطمه اختصاری

• فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی از سوی دادگاه انقلاب به حبس های طولانی مدت محکوم شدند. رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای اختصاری ۱۱ سال و نیم زندان و ۹۹ ضربه شلاق، برای موسوی ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و برای کریمی هم ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق بریده است

فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی از سوی دادگاه انقلاب به حبس های طولانی مدت محکوم شدند.

به گزارش کلمه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این شاعران جوان را در مجموع ۲۶ سال حبس و ۴۲۱ ضربه شلاق محکوم کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی مقیسه برای فاطمه اختصاری ۱۱ سال و نیم زندان و ۹۹ ضربه شلاق، برای سید مهدی موسوی ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و برای کیوان کریمی هم ۶ سال حبس و ۲۲۳ ضربه شلاق بریده است.

موسوی، اختصاری و کریمی از جمله ترانه‌سرایان فعال سالهای اخیر بودند که در سال ۸۸ نیز اشعاری را در حمایت از مردم و جنبش سبز سروده بودند.

اطلاعات سپاه در آذرماه سال ۹۲ موسوی و اختصاری را بازداشت کرد و برای مدت بیش از یک ماه در سلول های انفرادی بند دوالف اوین تحت بازجویی و پرونده سازی قرار داد.

آنها یک سال بعد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شدند و اکنون حکمی سنگین برای آنها صادر شده است؛ حکمی که مهدی موسوی درباره آن در فیس بوک خود نوشته است:

«نکات خنده دار اتهامات علاوه بر اتهام اصلی که “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” بوده و جوک محض است!! مسائلی مثل نگهداری گاز اشک آور بوده که بنده نه تنها در زندگی ام آن را از نزدیک ندیده ام بلکه در بازجویی های چهل روزه در سپاه و حتی در دادگاه یک کلمه راجع به چنین مسائل خنده داری صحبت نشده بود. از آن خنده دارتر آنکه تاریخ حکم به اول تیرماه امسال برمی گردد و این قبل از برگزاری آخرین دادگاه من و شنیدن دفاعیات بنده بوده است.»

به نوشته این شاعر جوان، «برادران در اتهام سازی به بن بستی رسیده بودند» و از این رو مواردی در پرونده به مواردی همچون دست دادن با نامحرم اشاره کرده اند تا بتوانند این ترانه سرایان منتقد را محکوم کنند.

پیش از این، امیر رییسیان وکیل مدافع متهمان این پرونده به خبرگزاری سپاه گفته بود که اتهام اصلی آنها در این پرونده، فعالیت تبلیغی علیه نظام است؛ اتهامی که حداکثر یک سال حبس دارد. اما همان زمان منابع مطلع اشاره کرده بودند که اتهاماتی همچون «اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با رسانه‌های خارجی و هنرمندان اپوزیسیون خارج از کشور» در پرونده این شاعران جوان مطرح شده است.

اکنون سید مهدی موسوی در واکنش به حکم صادر شده، با «بیدادگاه» قانون دادگاه انقلاب، نوشته است:

«همینجا رسما اعلام می کنم که هیچ کدام از جرم های انتسابی را قبول نداشته و صدور چنین احکام ناعادلانه ای به جرم شعر گفتن و کتاب چاپ کردن در سرزمینم را تنها لکه ی ننگی بر شعور انسانی و آزادی بیان می دانم. و امیدوارم که روزی در این سرزمین عدلی جاری شود که کسی را به جرم شعر گفتن و آزاده بودن به زندان های طویل المدت محکوم نکنند.»

***

محکومیت دو شاعر ایرانی به ۲۰ سال زندان و ۱۹۸ ضربه شلاق

رادیو زمانه ـ مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، از چهره های شاخص شعر «پست مدرن» ایران به تحمل شلاق و حبس طولانی مدت محکوم شدند. اتهام این دو شاعر ایرانی: توهین به مقدسات، نشر تصاویر غیر اخلاقی در اینترنت و روبوسی و دست دادن با نامحرم بوده است.

مهدی موسوی در صفحه اینستاگرام خود خبر داده که او به به ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و فاطمه اختصاری به ۱۱ سال حبس و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده. حکم محکومیت این دو شاعر ایرانی را شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه صادر کرده است.

بر اساس حکم دادگاه انقلاب، مهدی موسوی به اتهام «توهین به مقدسات» به شش سال و فاطمه اختصاری به همین اتهام به هفت سال حبس محکوم شده. مهدی موسوی همچنین به اتهام «نگهداری گاز اشک‌آور» به سه سال زندان و فاطمه اختصاری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر تصاویر غیراخلاقی در اینترنت» به ترتیب به یک سال و نیم و سه سال زندان محکوم شده‌ است. این دو شاعر به اتهام «دست دادن و روبوسی با نامحرم» هر یک به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده اند.

مهدی موسوی در صفحه اینستاگرام خود از حکم دادگاه انقلاب به عنوان «حکم بی‌دادگاه» یاد کرده و گفته در میان اتهامات او «نکات خنده دار»، از جمله نگهداری گاز اشک آور به چشم می خورد.

مهدی موسوی نوشته است: « «صدور چنین احکام ناعادلانه‌ای به جرم شعر گفتن و کتاب چاپ کردن در سرزمینم را تنها لکه ننگی بر شعور انسانی و آزادی بیان می‌دانم و امیدوارم که روزی در این سرزمین عدلی جاری شود که کسی را به جرم شعر گفتن و آزاده بودن به زندان‌های طویل المدت محکوم نکنند.»

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ بازداشت و تا روز ۲۳ دی همان سال در بند ۲-الف زندان اوین، تحت نظارت سپاه پاسداران، نگهداری شدند.

گذرنامه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری که هر دو از شاعران شناخته‌شده و نوپرداز ایران هستند، حدوداً اواسط آذر ماه سال گذشته در حالی که قصد داشتند از کشور خارج شوند، ضبط شد. سپس آن ها به دادسرا احضار شدند، اما به دادسرا مراجعه نکردند و سرانجام یکشنبه ۱۷ آذر بازداشت شدند. آن ها تا ۲۳ دی سال گذشته در بند ۲-الف زندان اوین محبوس بودند.

در آن زمان یکی از سایت‌های نزدیک به محافل اطلاعاتی، این دو شاعر ایرانی را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی، برگزاری مهمانی‌های مختلط و برگزاری جلسات ادبی در سطح شهر تهران و در برخی از شهرستان‌ها و «گسترش ابتذال» و «تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

از مهدی موسوی به عنوان آورنده سبک «غزل پست‌مدرن» در ایران یاد می‌کنند. رادیو زمانه در سال ۱۳۸۹ به مناسبت انتشار مجموعه‌ای از اشعار او با نام «پرنده نه کوچولو بود، نه پرنده» گفت‌و‌گویی با این شاعر ایرانی انجام داد. مهدی موسوی در این گفت‌گو گفت: «شعر من به آته‌ایسم نمی‌انجامد بلکه راوی شعرهای من گاهی خدای مرسوم در جامعه را به نقد می‌کشد. هیچ ایدئولوژی یا تفکری قانعش نمی‌کند. اگر با بودنش مشکل دارد با نبودنش بیشتر به بن بست می‌رسد.»

غزل پست‌مدرن در ایران طرفداران زیادی دارد و اشعار مهدی موسوی و فاطمه اختصاری در شبکه‌های اجتماعی خوانندگان پرشماری یافته است.

آخرین مجموعه شعری که از فاطمه اختصاری مجوز نشر پیدا کرد، «بحث‌های فمینیستی قبل از پختن سیب‌زمینی» نام دارد. این کتاب از کتابفروشی‌ها و از نمایشگاه کتاب تهران جمع شد.

فاطمه اختصاری در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه گفته بود: «من در شعر‌هایم از اتفاق‌ها و اندیشه‌های شخصی‌ام الهام می‌گیرم اما شعر من دفتر خاطرات شخصی من نیست. با این‌حال انکار نمی‌کنم که فاطمه اختصاری در شعرهای من وجود دارد و نفس می‌کشد.»

مجموعه اشعار «ناگهان» (نشر شانی) و «بوق زدن برای گوسفند‌ها» (نشر جمهوری) از مهدی موسوی ممنوع از انتشار تشخیص داده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016