سه شنبه 28 مهر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

تهران رکورددار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه تهران رکورددار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر است، گفت: شاهد رشد ۱۶.۶ درصدی مرگ‌های مواد مخدری هستیم.
خبرگزاری فارس: تهران رکورددار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر/ رشد ۱۶.۶ درصدی مرگ‌های مواد مخدری

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مسعود قادی‌پاشا در اولین نشست خبری خود به بیان آمار مختلف این اداره کل در ۶ ماهه سال ۹۴، پرداخت.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۴۷ هزار و ۲۲۶ معاینه توسط پزشکی قانونی صورت گرفته است، گفت: در همین مدت ۵هزار و ۵۴۲ جسد نیز تحت معاینه قرار گرفت و متأسفانه ۱۹۱ نفر نیز جان خود را در حوادث کار از دست دادند که ۱۸۹ نفر آنها مرد بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه در مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: متأسفانه آمار تلفات ما در زمستان و مسمومیت‌ها به وسیله گاز CO افزوده می‌شود و ما باید برای فصل سرما آماده شویم و آموزش‌های لازم را به هموطنان بدهیم.

وی تأکید کرد: ۴۰ نفر در تابستان گذشته بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در تهران جان خود را از دست داده‌اند که سال گذشته در مجموع ۱۴۵ نفر در تهران به همین علت فوت کردند.

قادی‌پاشا با اشاره به اینکه تهران از نظر نسبت فوتی‌ها به جمعیت رتبه هفتم کشور را دارد، گفت: در این میان استان‌های البرز، سمنان و زنجان بیشترین فوتی‌ها را داشته‌اند.

وی سپس آمار مختصری از سال ۹۳ ارائه کرد و گفت: در سال ۹۳، ۱۷۰۳ مورد سقط درمانی جنین توسط پزشکی قانونی صادر شده که تهران با توجه به نسبت مجوزها به جمعیت رتبه چهارم کشور را بعد از کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خوزستان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در مرگ‌های غیرطبیعی تهران رتبه ۲۵ کشور را نسبت به جمعیت خود دارد، گفت: از ۵ هزار و ۱۷۳ مورد مرگ غیرطبیعی در تهران ۱۲۹۵ مورد مربوط به حوادث رانندگی بوده است که در حوادث رانندگی نیز رتبه تهران ۳۱ کشور است و استان‌های سمنان، مرکزی و سیستان و بلوچستان اول تا سوم هستند.

قادی‌پاشا تهران را دارای رتبه اول کشور در زمینه مرگ‌های بر اثر سوء مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: ۸۵۷ نفر در سال گذشته در تهران بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند که ۸۶ مورد آنها را زنان تشکیل می‌دادند. در این زمینه استان‌های همدان و کرمانشاه رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.

وی سپس به پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: سال ۹۳، در کل کشور ۴ هزار و ۴۶۸ پرونده تشکیل شد که ۲ هزار و ۷۷۵ مورد آن مربوط به قصور پزشکی می‌شد از این میان ۱۵۶۷ پرونده حکم تبرئه گرفتند و ۱۲۰۸ مورد نیز محکوم شدند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اکثر شکایت‌ها از متخصصان زنان و زایمان، ارتوپد،‌ عمومی‌، دندانپزشک و جراحی پلاستیک بوده است.

قادی‌پاشا پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۴ را نیز ۲ هزار و ۶۹۰ پرونده عنوان کرد و گفت: تعدادی از پرونده‌ها هم اکنون در جریان هستند و به نتیجه منجر نشده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز دولت سعودی ویزای کارشناسان پزشکی قانونی را صادر نکرده است، گفت: کارشناسان این سازمان منتظر هستند تا به مکه رفته و هویت جانباختگان ایرانی را که در مکه دفن شده‌اند بررسی کند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد بانک ژنتیک نیز خاطر نشان کرد: اکنون در حال بررسی زندان‌ها هستیم و دادگاه و دادستانی باید اولویت مجرمان را برای ما مشخص کند.

وی با بیان اینکه تست‌های DNA هزینه زیادی دارد، گفت: بانک ژنتیک می‌تواند در مواقع زیادی به کمک ما بیاید به طور مثال در همین فاجعه منا اگر هویت ژنتیکی زائران را در اختیار داشتیم به راحتی می‌توانستیم اجساد مجهول‌الهویه را شناسایی کنیم.

قادی‌پاشا همچنین در مورد علت مرگ هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس گفت: علت مرگ بررسی شده و مشکلات قلبی و عروقی تشخیص داده شده است.

وی در مورد پرونده ستار بهشتی نیز گفت: نتایج بررسی‌ها در اختیار قوه قضائیه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پایان در خصوص مشکلات مالی و کمبود پزشک گفت: ما در تأمین مواد مصرفی آزمایشگاه DNA خود مشکل داریم و از بودجه آزمایشگاه‌های دیگر در این زمینه استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در کنار کمبود بودجه از کمبود پزشک نیز رنج می‌بریم چرا که پرداختی‌های ما پایین است و سختی کار و طاقت‌فرسایی آن موجب شده تا در بعضی استان‌ها و شهرستان‌ها کسی متقاضی استخدام نباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016