چهارشنبه 7 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشارزاده، رضا زاده و رياحي و هزاران سوال بي جواب، ایلنا

وزنه برداري ايران از زماني وارد حاشيه شد كه همه چيز را فداي يك نفر كرديم و براي بال و پر دادن به او افسانه ايي شدن او خيلي از نامداران و بزرگان را قرباني كرديم و هر يك را به اتهامي آشنا به اسم دوپينگ از عرصه ورزش قهرماني محو و نابود شدند.

وقتي حسين توكلي در المپيك 2000 سيدني نويد تولد يك قهرمان خوش استيل و خوش فكر را براي يك دهه داد خوشحال شديم كه وزنه برداري ما همچنان زنده است. خوشحالي ما وقتي بيشتر شد كه حسين رضازاده هم در سيدني طلا گرفت و نويد يك تيم ابرقدرت وزنه برداري را اين دو نفر در جهان دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بعد نام آوران ديگري هم آمدند، كوروش باقري، شاهين نصيري نيا. هادي پانزوان، برادران برخواه، محمد فلاحتي نژاد، و بعد ديگراني كه ابتدا در آسيا مطرح شدند و مي رفتند در المپيك هم مدال بگيرند اما زماني كه در المپيك آتن تنها رضازاده بود كه مدال گرفت يك مقدار نگران بوديم و شديم.

بعد براي المپيك پكن برنامه ريزي شروع شد و نامهايي مثل سعيد علي حسيني ، انوش آرمك، رشيد شريفي و ... كه در مسابقات جهاني و آسيايي خودي نشان داده بودند نويد يك تيم بزرگ و پر مدال را مي دادند آن هم در المپيك پكن اما هميشه يكي دو نفر بودند كه به اين جوانها مي خنديدند و طوري نگاه مي كردند كه انگار مي دانستند اين جوانها سر كارند و همه بايد بروند كنار تا بازهم همان يك سردار برود در المپيك و مدال بياورد و همه ايران فقط نام او را صدا بزنند و نه هيچكس ديگر را!

در المپيك 2004 آتن وقتي هادي ساعي مدال طلاي تكواندو را از دهان شير در آورد جشن و شادي را اردوي ايران بر پا شد اما يك نفر خيلي ناراحت شد چرا كه او دوست نداشت كسي ديگر به غير از خودش بر سر زبانها بيفتد و اين عكس العمل ناراحتي او را برخي از خبرنگاران در آتن شهادت مي دهند و تاييد مي كنند.

گذشت و ايران آماده المپيك پكن مي شد كه يكباره در سال 2006 نمايندگان نادو و وادا فدراسيون جهاني مبارزه با دوپينگ سر از اردوي تيم ملي وزنه برداري ايران در آورد. از 10 نفر آزمايش گرفتند اما 9 نفر آزمايش شان مثبت شد و يك نفر لبخند زنان به اين 9 نفر مي خنديد و همين خنده هاي او باعث واكنش برخي از وزنه برداران شد كه او هم همان چيزي را كه ما خورده ايم مصرف كرده حالا چرا نمونه او منفي است؟

پدر سعيد علي حسيني كه فكر مي كند پسرش قرباني يك توطئه ناجوانمردانه شده است در اين بارزه مي گويد:

آن زماني كه دوپينگ 9 وزنه‌بردار مثبت شد و حسين رضازاده هم عضو آن تيم بود، او در آسمان‌ها تمرين مي‌كرد. او هم جزو اين ده نفر بود. چرا رضازاده دوپينگش درنيامد، اما سعيد علي حسيني دوپينگش مثبت شد؟ اين چرا براي من مهم است، چون كه مربي تيم ملي در آن وقت آقاي "ژنيا سارانداليف" به جاي او نمونه ادرار داده بود. واگرنه رضازاده هم جزو اين ده نفر بود. آن موقع شاهين نصيري‌نيا مي‌خواست در اين مورد صحبت كند، اما نگذاشتند كه او حرف‌هايش را بزند. نكته ديگري كه مي‌گويند اين است كه هر كدام از اين وزنه‌برداراني كه دوپينگ‌شان مثبت شده، خودشان دارو مصرف كردند. مگر مي‌شود همه يك داروي يكسان را مصرف كنند و مسوولان تيم ملي نفهمند؟

خيلي ها مي خواستند اين حرف را بزنند اما نتوانستند و يا تهديد شدند كه نزنند و يا از سوي مسئولين ورزش با وعده و وعيد دعوت به سكوت شدند.

نويسنده به شهادت مطلبي كه 6 ماه مانده با المپيك در وبلاگ خودم موجود است نوشتم كه رضا زاده نمي تواند در المپيك پكن وزنه بزند و دلايل خاص آن را هم مي دانستم ولي الان هم نمي گويم چرا كه خيلي از كارشناسان مسائل رضازاده را روشن كرده اند و متاسفانه او آدمي است كه نمي خواهد موفقيت هايش در سايه موفقيت ديگران قرار گيرد و گمان مي كند اگر سعيد علي حسيني ركورد او را بزند نام او را ديگر نخواهند آورد حال آنكه اين يك توهم است كه اين ورزشكار دچار آن شده و متاسفانه فقط خودش را مي بيند.

آيا واقعا رضا زاده فكر مي كند نامش با اين كارها تا ابد جاودانه خواهد ماند؟
او كه مي دانست نمي تواند در المپيك پكن وزنه بزند چرا زودتر اعلام نكرد تا يك وزنه بردار ديگر مثل سعيد علي حسيني را براي آن مسابقات آماده كنيم و براي كشورمان مدال بياورد؟

متاسفانه در كنار او يك نفر ديگر هم هست كه طي اين چند سال دربرخي اتفاقات مشكوك نقش عمده را داشته كه در سال 2006 به منظور خراب كردن علي مرادي رييس وقت فدراسيون وزنه برداري پاي ناگهاني پليس مبارزه با دوپينگ را زماني به ايران كشاند كه وزنه برداران ايران دوران بدنسازي را طي مي كردند و داروي مكمل مصرف كرده بودند.

او هنوز هم در بسياري از اين اتفاقات مشكوك به همراه برادرش نقش محوري در وزنه برداري ايران ايفا مي كنند و هدفشان يقينا از اين كارها خدمت به وزنه برداري نيست.

توجه كنيد:

من اكنون اين را مي‌گويم و پشت حرفم هم هستم. داراب و افشين رياحي هستند كه براي خراب كردن رضازاده اين كارها را انجام مي‌دهند. به خاطر اينكه حسين رضازاده و سعيد علي حسيني رودرروي هم قرار گيرند، همديگر را از بين ببرند و در اين ميان رياحي‌ها استفاده كنند. همه اينها به نفع رياحي‌هاست. من اكنون اين را مي‌خواهم بگويم چرا بايد افشين رياحي در كره بر روي يك برگه كاغذ بدون آرم و بدون سربرگ به ما اعلام كند كه سعيد دوپينگ كرده است؟ چرا اين را نگذاشتند به صورت رسمي فدراسيون جهاني اعلام كند؟ چرا برگه‌اي كه به ما دادند به سرعت زارع از ما گرفت و آن را داخل كيفش گذاشت و گفت اين برگه نمايشي است؟ ما اكنون مشكل‌مان اين است كه بايد مراجع عالي ورزش به موضوع‌مان رسيدگي كنند. ما به فدراسيون اعتماد نداريم تا كارمان را پيگيري كند. آنها اگر مي‌خواستند مشكلي حل كنند در همين سفر حل مي‌كردند. آنها اكنون در معرض اتهام ما هستند چرا كه هنوز فدراسيون جهاني اعلام نكرده، اما فدراسيون ايران اعلام مي‌كند كه سعيد محروم است.

مي‌خواهم اين را بدانم آقاي افشين رياحي در اين مملكت چه كاره است؟ يك كارمند ساده مگر مي‌تواند آنجا با آقاي آيان صحبت كند كه بگويد من مشكل سعيد علي حسيني را درست مي‌كنم. چرا نامه محروميت ما را به افشين رياحي داده بودند؟ اينها بايد بررسي شود ببينيم كه افشين رياحي اينجا چه كاره است؟ افشين رياحي اين نامه را آورده، از طرف ديگر هم بهمن زارع گفته اين نمايشي و فرماليته است. آقاي هادي پانزوان با دهان آرنج سعيد را مي‌مكيد تا كبود شود كه عكس بگيرند كه بگويند سعيد علي‌حسيني مصدوم شده است. كجا سعيد مصدوم شده بود؟ همه اين‌ها نقشه بود. همه اين‌ها نقشه‌اي بود براي نابود كردن سعيد. ما هم قبول نمي‌كرديم. من گفتم كه اعتراض مي‌كنم. گفتم من مي‌روم روي تخته مي‌نشينم و نسبت به اين موضوع اعتراض مي‌كنم. به من گفتند با آبروي ايران بازي نكن و اين كار براي ايران بد مي‌شود.

اين روزها سعيد علي حسيني، رشيد شريفي ، اميد نائيچ و انوش آرمك 4 وزنه برداري كه متهم اول دوپينگ وزنه برداري هستند بسيار شفاف و بي مهابا از مديريت بهرام افشارزاده رييس وقت فدراسيون وزنه برداي كه طي 4 سال حضورش در اين فدراسيون دردسزرهاي زيادي را درست كرد و بسياري را هم به جان خريد و همچنين حسين رضازاده انتقاد مي كنند و از توطئه ايي ياد مي كنند كه برسر راه آنها قرار داده شده تا يكي يكي از وزنه برداري محو شوند.

بارزترين اينها سعيدعلي حسيني است كه تهديد جدي براي ركوردهاي حسين رضا زاده محسوب مي شود و حتي در اردوهاي تيم ملي ركورد رضازاده را هم جابجا كرد، امري كه به گفته عزيز علي حسيني پدر سعيد به مذاق رضا زاده خوش نيامد و همين امر عاملي شد تا رضا زاده كاري كند كه علي حسيني نه تنها به ركوردهاي او جرات نزديك شدند نداشته باشد بلكه براي هميشه از وزنه برداري محو شود:

سعيد علي حسيني : «من بارها در اردو مورد بي‌مهري‌هاي رضازاده قرار مي‌گرفتم. وقتي بقيه بچه‌ها به وزنه‌هايي در حد ركوردهاي ايران مي‌رسيدند چند سكه پاداش مي‌گرفتند اما وقتي من در اردو ركوردهاي جهاني را هم مي‌زدم رضازاده بلند شده و مي‌رفت. وقتي 210 كيلوگرم را در يك ضرب زدم رضازاده سالن را ترك كرد. وقتي 215 كيلوگرم را هم زدم باز هم سالن را با ناراحتي ترك كرد. وقتي 250 كيلوگرم در دو ضرب زدم همين كار را تكرار كرد و هر بار با بهانه‌اي اعلام مي‌كرد كه اينها فايده‌اي ندارد. چرا بايد با من اين رفتار را انجام مي‌داد؟ آيا با اين رفتار اكنون نبايد شك كنم كه مي‌خواستند من را قرباني كنند؟ وقتي من گفتم كه مي‌خواهم از نمونه ادرارم آزمايش DNA به عمل آيد تا ببينم واقعا اين نمونه ادرار من است كه مثبت شده يا نه؟ افشين رياحي گفت كه احتياجي به اين كار نيست. مشكل تو حل مي‌شود. حتي رضازاده پيش از حضور در مجارستان به من گفت كه تو مشكلي نداري و مي‌تواني در رقابت‌هاي قهرماني كشور وزنه بزني. حالا چطور شده به يك باره من دوپينگي شده‌ام. حتي من مي‌دانم كه آيان، رضازاده را آنچنان را قبول ندارد و از ما خواسته كه مسوولان بلندپايه ما به آنجا بروند.»

در پايان و در حالي كه ما هنوز دنبال بسياري از سوال هاي بي جواب هستيم از رييس سازمان تربيت بدني مي خواهيم با تعيين يك كميته خبره و كاربلد از كارشناسان پرونده وزنه برداري را به صورت جدي بررسي كند تا از اين مخمصه نجات يابيم و هر فردي هم كه مقصر بود بدون هر گونه ملاحظه سياسي و جناحي از كار بركنارش كنند تا وزنه برداري ما از اين منجلاب رهايي يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016