شنبه 18 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلار همچنان چالش جدی ورزش ایران!

در شرایطی که کشورهای جهان خود را برای شرکت در مسابقات پیش‌رو آماده می‌کنند، ورزش ایران هنوز دست به گریبان مسائلی است که تمرکز را از تمام رده‌های ورزش قهرمانی گرفته و تبعات به ظاهر گذرای آن، تاثیرگذار و موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در زمانی كه همه چیز مهیا باشد موفق شدن شاهكار نیست، چون مجموعه عوامل همدل به سوی هدفی مشترک حركت می‌كنند كه بهترین نتیجه رقم بخورد. وقتی به یاد شعر معروف "مرد آن است كه در كشاكش درد سنگ زیرین آسیا باشد" می‌افتیم، در می‌یابیم در بسیاری موارد كسانی كه پا پس نمی‌كشند، با نامرادی‌ها می‌جنگند، ایثار می‌كنند و به عشق خدمت آمده‌اند موفق خواهند بود.

حكایت ورزش ما هم از این دست موارد است. زمانی كه دلار زیر 1000 تومان برای ورزش خرج می‌شد،‌ سفرهای خارجی و شركت در مسابقات همیشه ok بود، مربی خارجی با كمترین مشكل به خدمت در می‌آمد و تقریبا مجموعه عوامل نرمال فراهم بود، رفتن و دست خالی برگشتن از مسابقات زیاد سنگین نبود و مطلب با رجوع به كمیته بررسی عوامل شكست به پستوی فراموشی سپرده می‌شد و صد البته كمتر نتیجه ای هم از این وعده عاید جامعه ورزش می‌شد! در این مقال خبرنگار ایلنا به بررسی وضع موجود ورزش از این منظر می‌پردازد كه در ادامه آمده است:

امروز و به خصوص پس از برگزاری المپیك لندن شرایط ورزش ما دستخوش تغییرات اساسی شده كه برخی با كوتاه آمدن وزیر محترم ورزش از موضع سخت فرافكنی و مقاومت در برابر اصلاح قانون انتخابات، خطر تعلیق ورزش ایران در شرف ختم به خیر شدن است، اما ظاهرا حریفی قدری برای ورزش كشور تراشیده شده كه قبل از اعزام به مسابقات عرق مسئول، مربی و ورزشكار را در بیاورد، دلار!

در اخبار آمده بود در پی نامه‌نگاری كمیته ملی المپیك به بانك مركزی در جهت تامین دلار با نرخ مرجع 1220 ریال،‌ به این نامه جواب داده شده بود "جهت تامین ارز برنامه‌های ورزشی به بازار آزاد رجوع شود" در این بین سوالی كه پیش می‌آید این است" با توجه به نالیدن فدراسیون‌ها از بودجه اختصاص داده شده و كاهش بیش از 50درصدی ارزش ریال در برابر دلار آیا می‌توان به استمرار برنامه‌های ورزشی تا حصول موفقیت در تمام رده ها و عرصه‌ها دلخوش بود" امروز حرف كسانی كه مورد مصاحبه قرار می‌گیرند در مقابل دوربین تلویزیونی، میكروفن رادیو و ضبط خبرنگاران یك چیز است و در گفت‌و‌گوی خودمانی جدا از مصاحبه در خصوص تاثیرات دلار بر ورزش چیز دیگر است. جمله معروف " ننویس و یا دستگاه رو خاموش كن برای اطلاع خودت می‌گویم " رویه جدید مصاحبه‌ها شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امروز فكر و ذكر اكثر فدراسیون‌ها امید به چاره‌اندیشی وزارت ورزش و كمیته ملی المپیك است و اگر روزی از این دو نهاد مایوس شوند، بزرگترین مانع و حریف برای عدم تحقق برنامه‌های پیش رو سر از خاك در آورده است. با توجه در پیش بودن مسابقات مهمی چون غرب آسیا، بازی‌های آسیایی اینچون، مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال، لیگ جهانی والیبال، میزبانی مسابقات جام جهانی كشتی در اسفندماه سال‌جاری و اجرای برنامه‌های آماده سازی المپیك 2016 برزیل اگر فكر ضربتی برای ورزش كشور نشود، تنها چاره‌ای كه باقی می‌ماند تعدیل هدف‌گذاری‌های ورزشی است. یعنی نمی‌توان برای ورزش هزینه نكرد و انتظار داشت نام ایران با پیروزی و غرور برده شود. نمی‌توان به اردوهای داخلی بسنده کرد، در را بر تمام دنیا بست و انتظار داشت تیمی ساخته و پرداخته راهی مسابقات شود و دست پر به ایران بازگردد. در این بین هستند کسانی همچون کوروش باقری مدیر تیم‌های ملی وزنه برداری که معتقدند، اعتقادی به اردوهای خارجی ندارم. شرایط اقتصادی سخت است ولی باعث مختل شدن کار ما نمی‌شود.

برخی روسای فدراسیون همچون برانوش نیک‌بین سرپرست فدراسیون شنا معتقدند با توجه به مشکلات موجود تامین ارز در ورزش، تصمیم گرفتند قرارداد مربیان خارجی را فسخ کند اما نفراتی چون جلال کوزه‌گری رئیس فدراسیون هندبال عنوان داشته، با توجه به نوسانات ارز، کار سختی در پیش داریم. امیدواریم هرچه زودتر ارز دولتی در اختیار کمیته ملی المپیک قرار گیرد. سعی می‌کنیم از مربیان خارجی شاغل در باشگاه‌ها در تیم ملی استفاده کنیم، در غیر این صورت به سراغ مربیان داخلی می‌رویم. در این بین افشین داوری، رئیس فدراسیون دو و میدانی برای پیشبرد برنامه های خود گفت: وزارت ورزش در نامه‌ای از دولت خواسته ورزش را نیز در اولویت‌های دریافت ارز قرار دهد و در آخر این که عارف ربطی، دبیر فدراسیون کشتی اظهار داشته است: رشته کشتی هزینه‌بر است و می‌طلبد وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و اقشار مردم از این رشته حمایت کنند تا افتخارات گذشته را تکرار کنیم.

آقایان کسب افتخارات ورزشی در میادین بزرگ، موتور تشویقی قشر جوان برای روی آوردن به ورزش است که خود به تنهایی متضمن سلامت و شادابی این بخش از جامعه خواهد بود. آنهایی که تنگ نظرانه به مقوله ورزش نگاه می‌کنند، فراموش نکنند اگر امروز قید کسب افتخار را در میادین ورزشی بین‌المللی می‌زنیم فقط به این دلیل که قادر به حمایت مالی از ورزش نیستیم به طور حتم فردا در بخش بهداشت و درمان باید این بودجه تخصیص داده نشده را برای بازیافت سلامت جامعه هزینه کنیم.

گزارش: فرزاد روستایی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016