سه شنبه 12 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جدال کلامی عجیب مدیرعامل پرسپولیس با مجری 90

در میان بهت میلیون‌ها بیننده تلویزیونی، جدال لفظی محمد رویانیان با عادل فردوسی‌پور اصلی‌ترین بخش برنامه دیشب 90 را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جالب‌ترین و البته غیر منتظره‌ترین بخش برنامه تلویزیونی «90» در این هفته‌ به رفتار محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بر می‌گشت که فوق‌العاده‌ عجیب بود. او تا حدی به مانند علی فتح‌الله‌زاده ، مدیرعامل استقلال که در برنامه چند هفته‌ پیش عصبانیت شدیدی داشت، عمل کرد و در تماس با برنامه «90» انتقادهای زیادی از فوتبال کرد.

ماجرا در مورد مبلغ قرارداد رضا حقیقی ، بازیکن جدید تیم پرسپولیس بود که روز گذشته (دوشنبه) توسط سرپرست تیم فجر در یکی از خبرگزاری‌ها مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون تومان اعلام شده بود.

عادل فردوسی‌پور هم عاری سرپرست تیم فجر، یاوری سرمربی این تیم و بعد از آن رویانیان را روی خط آورد و گفت‌وگوهایی بین آنها که البته پس از لحظاتی به صورت یکطرفه از سوی رویانیان بود، انجام شد که عمده آن به شرح زیر است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* عاری:

ما مبلغ 600 میلیون تومان بابت رضا حقیقی دریافت کردیم و فکر می‌کنم پرسپولیس هم 550 میلیون تومان به خود این بازیکن برای یک نیم فصل داده است.

* فردوسی‌پور:

این مبلغ تقریبا در حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان است و برای یک نیم فصل فوق‌العاده‌ زیاد است. شاید تیم‌هایی چون گهر با چنین مبالغی بتوانند باشگاه‌شان را تامین کنند و واقعا چنین مبالغی برای یک نیم فصل زیاد است.

* یاوری:

فکر می‌کنم قرارداد حقیقی برای نیم فصل 800 میلیون تومان شده باشد، چون 600 میلیون تومان ما گرفتیم و 230 میلیون تومان هم باید به او می‌دادیم که ندادیم.

* رویانیان:

آقای فردوسی‌پور چرا می‌برید و می‌دوزید. شما دارید کذب می‌گویید. واقعا برایتان متاسفم. شما از تلویزیون سوء استفاده می‌کنید.

* فردوسی‌پور:

چه سوء استفاده‌ای؟ صحبتی بوده که سرپرست تیم فجر مطرح کرده و ما برای پی بردن به حقیقت با شما تماس گرفتیم! آقای عاری این حرف را می‌زند.

* رویانیان:

عاری چه کاره است؟! حرف بی‌خود زده است! شما هم این حرف را نزنید. عاری بی‌خود کرده که چنین گفته؟!

* فردوسی‌پور:

چرا اینقدر عصبانی هستید و با این چنین ادبیات تهاجمی صحبت می‌کنید؟! ما یک سوال فوتبالی پرسیدیم و شما هم آرام باشید و فوتبالی به ما جواب دهید. سرپرست فجر موضوعی را بیان کرده و سرمربی‌شان هم آن را تایید کرده است .

* رویانیان:

فوتبالی یعنی دورغ؟! یاوری تایید می‌کند من قبول دارم.

* یاوری:

من معتقدم بخشی از صحبت‌های عاری این طور نبوده و مبلغ قرارداد حقیقی 800 میلیون تومان در می‌آید.

* رویانیان:

ببینید من اگر پول داشته باشم با افتخار کمک می‌کنم، چه به فجرسپاسی و چه گهر دورود. من برای شما متاسفم. برخورد ما را با یک مربی خارجی و دستیارانش زیر سوال می‌برید و حرف‌هایی درباره آنها در تلویزیون می زنید که درست نیست.

* فردوسی‌پور:

چرا سفسطه می‌کنید. ما درباره مانوئل ژوزه گفتیم که چنین مربی که تجربه زیادی دارد و سال‌ها در کشورهای مختلف کار کرده و با قوانین بین‌المللی آشنا است، بعید است که نداند قوانین بین‌المللی چیست. اگر نداند که باید فاتحه این فوتبال را خواند.

* رویانیان:

شما 13 سال برنامه اجرا کردید و وضعیت فوتبال همین است.

* فردوسی‌پور :

چه ربطی دارد.

* رویانیان:

صدا و سیما دانشکده انسان سازی است و همیشه عملکردش خوب بوده ، برنامه شما هم باید اخلاق مدار باشد، چرا کار خوب در این برنامه گفته نمی‌شود؟

* فردوسی‌پور:

مثلا چی؟ تا حالا که هر کار خوبی انجام شده ما سعی ‌کرده‌ایم آن را بیان کنیم و این درباره باشگاه پرسپولیس هم بارها وجود داشته است، اما ادبیات شما خوب نبود. آقای عاری هم فرهنگی است. من از سر کوچه خونمون که سرهنگ نیاوردم. یک خبرگزاری معتبر مطلبی را بیان کرده و مسئولان تیم فجر هم چنین می‌گویند با این حال ما به شما زنگ زدیم تا موضوع را از زبان شما هم بپرسیم.

* رویانیان:

من اگر به باشگاه فجر پول داده‌ام به یک باشگاه ارزشی دادم که اخلاق مدار است. من پاسدارم و این را وظیفه خودم می‌دانم. این پول حق باشگاه فجر است. چرا درباره باشگاهی که یک میلیارد و 700 میلیون تومان یا مواردی شبیه به این پول پرداخت می‌کنند چیزی نمی‌گویید؟

* فردوسی‌پور:

ما سر قضیه جواد نکونام هم در این برنامه بحث کردیم.

* عاری:

می‌خواهم از خودم دفاع کنم و آقای رویانیان می‌تواند سابقه من را از همان غلامرضایی که در تیمش بازی می‌کند بپرسد. آقای رویانیان من با شما در دوره نوزده دافوس هم دوره بودم. زشت است که من را دروغگو خطاب می‌کنید. من برای شخصیت شما دلم می‌سوزد. من گفتم فرق شرایط مالی پرسپولیس و یک تیم دیگر نباید این قدر باشد.

* رویانیان:

شما مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون را به چه حکمی اعلام رسمی می‌کنید.

* عاری :

من از این قضیه اطلاع دارم، اما خوب نیست که آن را باز کنم. قرارداد امسال ما با حقیقی 230 میلیون تومان بوده است، یعنی باشگاه فجر مرده بود دویست و چند میلیون تومان دیگر برای حل مشکلاتش تهیه کند تا حقیقی را از دست ندهد؟!

* رویانیان:

من به احترام مدیرعامل باشگاه آنها این کار را کردم که در تهران با من نشستی داشت و در ابتدا هم نمی‌پذیرفتم، اما سردار جعفری گفت که باشگاه ما ارزشی است، بالاخره قبول کردم. آقای فردوسی‌پور چرا شما آقای عاری را جلوی من قرار دادید؟!

* فردوسی‌پور:

اولا که شما با ادبیات پرخاشگرانه و هجومی شروع کردید. می توانستید صحبت‌های‌تان را عادی بیان کنید، ما که دعوا نداریم.

* رویانیان:

این نصحیت را به هم سن و سال‌های خودتان بکنید. اتفاقا شما سفسطه می‌کنید. شما بین ما دعوا ایجاد کردید.

* فردوسی‌پور:

من که این عدد را از خودم نساختم. سفسطه من چیست؟

* رویانیان:

شما مغلطه کردید و چشمانتان را گرد کردید و طوری القاء کردید که این مبلغ درست است و باشگاه پرسپولیس نباید آن را می‌پرداخت. قبل از اعلام خبر با چهره‌تان روی خبر صحه گذاشتید و موضوع را به باشگاه گهر وصل کردید. شما عاری را جلوی من قرار دادید.

* فردوسی‌پور:

الله اکبر، استغفرالله. من عاری را جلوی شما قرار دادم؟!

* رویانیان:

مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون تومان صحت ندارد. من زنده ام و می گویم این طور نیست. اصلا ما اشتباه می‌کنیم که میاییم روی خط تلفنی شما . ما باید شان خودمان را رعایت کنیم. شما، انسان‌ها را تخریب می‌کنید. من پاسدارم و شانم مهم است. از فوتبال‌تان می‌روم. 13 سال برنامه داشتید و دلال‌ها در این فوتبال بیشتر شده! نخبه کشی شده. نتیجه‌ تلاش‌هایتان همه این است. با مدیری که این همه زیر ساخت در فوتبال ایجاد کرده چنین می‌کنید. شما یک دهم کارهای من را نمی‌دانید، چرا از کارهای زیربنایی که انجام داده‌ام دفاع نمی‌کنید و می‌خواهید ما را با یک عدد نابود کنید.

رویانیان که فوق‌العاده‌ عصبانی‌تر از قبل شده بود:

دفتر و دستک بازرسی پاسگاه علیه من بسیج کردید. مگر مملکت همین جوری است؟ مگر هر کسی می‌تواند از جیب دولت بی‌خودی بردارد؟ من اصلا از جیب دولت هزینه ای نکردم. پرسپولیس قبل از من از گشنگی کارش به اینجا کشیده شده بود! الان که یه ذره به پول رسیده چنین می‌کنید. من از کار کردن در این فوتبال تهمت‌هایی که در آن وجود دارد شرم دارم. قسم می خورم از استقلال و سپاهان بیشتر خرج نکردم. در مقابل حرف‌هایی که می‌زنند سکوت می‌کنم و می‌خندم. همه فکر می‌کنند که من پول دارم، یک سال و خرده ای طاقت ما را بریده‌اند، اگر کوه باشد آب می‌شود.

* فردوسی‌پور:

حالا چرا تا این قدر عصبانی هستید؟!

* رویانیان:

من بازیکن میلیاردی دارم؟ می‌خواهید پشت صحنه فوتبال را بگویم که چه خبر است؟ بگم چه کسی بازیکن میلیاردی دارد؟ ما می‌توانستیم بهترین هافبک خارجی را به ایران بیاوریم، اما احترام گذاشتیم و نیاوردیم. من به خوبی کمک کردم و متهم شدم. به خاطر یک باخت چنین علیه من صحبت کردند. اگر قانونی باشد که بتوانیم سه امتیاز پیروزی مقابل فجر را بگردانیم، قسم می خورم می‌نویسم این سه امتیاز برای تیم فجر.

* فردوسی‌پور:

یک لیوان آب بخورید تا کمی آرام شوید.

* رویانیان:

یک سال است که دارند مرا می‌زنند.

* فردوسی‌پور:

شما مثل تیم بارسلونا از چپ و راست حمله کردید آن هم با عصبانیت. حدود هفت دقیقه است که دارید حمله می‌کنید. ما به عناوین قبلی شما کار نداریم و می‌دانیم هر کجا که بودید زحمت کشیدید. ما در اینجا کار اصولی انجام دادیم، اما قضیه اینقدر بغرنج نبود که این قدر عصبانی هستید.

* رویانیان:

تفاوت ارقام واقعی با مبلغ اعلام شده حقیقی 500 میلیون تومان است. باور می‌کنید تیم گهر پیش از بازی با ما پول اتوبوس و هتل نداشت. اما من برایشان پول فرستادم و آمدند با پرسپولیس بازی کردند. این‌ها در فوتبال اخلاق است، یاوری با آن سن فوتبالی‌اش بعد بازی علیه من حرف می‌زند، اما من بیانیه دادم و گفتم ایشان پهلوان است. من انتظار دارم شما کل لیوان را ببینید، من از پرسپولیس می روم، اما ثابت می‌کنم کارهای اساسی که در طی این یک سال انجام دادم،‌ در 50 سال برای پرسپولیس نشده است. من می روم تا از دست همه بازی‌ها و شما راحت شوم. اگر بگذارید یک مدیر با آرامش خاطر کار کند، می‌تواند کارهای توسعه یافته انجام دهد. اما متاسفانه به من اجازه نمی‌دهند و به دنبال نتیجه‌ هستند.

* فردوسی‌پور:

شما ژوزه را اخراج کردید و این حق طبیعی‌تان بود که با در نظر گرفتن شرایط او را اخراج کنید. اما چرا به گردن اشخاص دیگری می‌انداختید؟

* رویانیان:

من ظرف سه هفته‌ پنج مربی را اخراج کردم. هفت بازیکن دیگر هم از تیمم رفتند و بازیکنانی را هم گرفتم. در طول این مدت تکلیف 22 بازیکن و مربی را روشن کردم. به این می‌گویند «مدیریت». تازه شش گل هم در جام حذفی زدیم. در بحث حقیقی به جای این که سه بازیکن بی‌خاصیت بگیرم، یک بازیکن با خاصیت گرفتم. اگر قیمت بازیکنانی را که به بیرون فرستاده‌ایم را حساب کنید، می بینید که از نظر اقتصادی ضرر نکردم.

* فردوسی‌پور:

ما کمکی که به وحید مظاهری کردید را گفتیم. من که با یک برنامه تلویزیونی نمی‌توانم مصلح فوتبال باشم. در حد یک برنامه تلویزیونی می‌توانیم عمل کنیم. وقتی دلالی و فساد در فوتبال ما رخنه کرده و کار از پایه خراب است، یک برنامه چه کار می‌تواند بکند؟

* رویانیان:

من وظیفه دارم یا برای طرفداران پرسپولیس کار کنم، یا مرد باشم و بروم. 99 درصد برای رفتن آمادگی دارم. آن یکی هم برای هواداران است که تازه دارند می‌بینند باشگاه‌شان پرستیژ پیدا کرده است . ماندن من در این فوتبال مثل زهر خوردن است. من سربازم و اگر بروم و بمیرم و شهید شوم بهتر است.

* فردوسی‌پور:

الان دوباره دارید عصبانی می‌شوید.

به گزارش ایسنا، محمد فنایی، کارشناس داوری هم به میان این گفت‌وگو آمد و اظهار کرد: آقای رویانیان صحبت‌های شما با شخصیتان مناسب نیست. چرا درباره داوری‌ها آن طور حرف زدید و گفتید که قیمت داوران چند است که ما هم بخریم. جامعه داوری از دست شما ناراحت است.

* رویانیان:

من اتفاقا از داوران دفاع کردم و گفتم که چرا مربیان پیش از بازی مصاحبه می‌کنند و می‌گویند که امیدواریم بازی 11 به 11 تمام شود. چه کار کنم که عده‌ای آن را بد نوشته‌اند. من گفتم که داوران اشتباه می‌کنند، اما باید به آنها احترام بگذاریم.

* فردوسی‌پور:

الان آرام شدید؟ از اول ادبیات تهاجمی داشتید، اما الان بروید در خلوت خودتان بیشتر فکر کنید و ببینید که باید این گونه رفتار می‌کردید؟

* رویانیان:

شما عادت داری بخندی و مسایل را طور دیگری القاء کنی. شما هنر این کار را داری. من این‌ها را بلد نیستم و همیشه آرامش داشتم و همیشه با دوستی با خبرنگاران مواجه شدم. اما از مبلغی که اعلام کردید ناراحت شدم. از کسانی که انتظار نداشتند من صحبت کنم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه غلامرضا بهروان، رییس سازمان لیگ که شایعات کناره‌گیری از این مسئولیت بر سر زبان ها افتاده بود، در گفت‌وگویی کوتاه اظهار کرد: من به قانون فیفا و مملکتمان احترام می گذارم. فوتبال ملی برایم مهم است. بر خلاف عده‌ای که فقط تظاهر می‌کنند، من فوتبال را مهم‌تر از افراد می‌دانم و هدفم موفقیت فوتبال ایران است.

وی افزود: مجمع فدراسیون من را انتخاب کرد، اما قانونی وجود دارد که بازنشسته‌ها نمی‌توانند در مسئولیتی که دارند کار کنند. من همیشه به قانون احترام گذاشته‌ام، اما این مشکل باید از مراجع قانونگذاری حل شود. حضور بازنشسته‌ها در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد ، اما در مجموع معتقدم که این‌ها فرع قضیه است و بهتر است اصل را خودتان پیدا کنید.

به گزارش ایسنا، اسماعیل حسن زاده، رییس کمیته‌ انضباطی و احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی هم بحث‌هایی را در این برنامه درباره قرارداد فرهاد مجیدی داشتند که البته بی‌نتیجه‌ ماند، چون حسن زاده گفت: ماده و تبصره‌ای که بنا بر آن قرارداد خارجی استقلال را فسخ کردیم به خاطر ندارم و البته براتی هم قانع نشد و فردوسی‌پور گفت که در آینده بعدی به آن می‌پردازد.

براتی معتقد بود فسخ قرارداد لیام ردی غیر قانونی است و باشگاه استقلال نمی توانسته این قرارداد را به طور مشروط فسخ کند و در ازای آن با مجیدی قرارداد امضا کند. حتی اگر الان هم فسخ کرده باشد، مهلت نقل و انتقالات تمام شده و قرارداد مجیدی غیر قانونی است. بنابراین او در هر مسابقه‌ای که بازی کند تیم حریف به خاطر این نقض قانونی حقش ضایع می‌شود.

به گزارش ایسنا، میهمان این هفته‌ «90» وحید هاشمیان بود. او درباره شرایط باشگاه آلمانی گفت: شرایط آنجا متفاوت است و با مدرک مربیگری A اروپا تنها می‌توانی در لیگ‌های چهار، پنج و شش سرمربی باشی. آنجا سلسله مراتب طی می‌شود و معتبر بودن بازیکنان در جایگاه مربیگری ملاک نیست. نمی‌توانم آینده‌ام را در آلمان پیش‌بینی کنم. اما آنجا می‌شود آرزوهای بزرگی داشت. در آلمان به بازدهی افراد نگاه می‌شود، اما در ایران رابطه‌ها حرف اول را می‌زند.

وی در پاسخ به برخی سوالات مختلف فردوسی‌پور نیز گفت: از مربی نباشم، کارهای دیگری در فوتبال است که آنها را انجام دهم. آرزویم را وقتی به دست آوردم می‌گویم. در ایران سه تیم پرسپولیس، فتح، و پاس را دوست داشتم که دو تای آنها نابود شده است. در ایران می‌گویند چرا استعدادها پرورش نمی‌یابند، اما بعد باشگاهی همچون پاس را نابود می‌کنند و می‌گویند که بازیکن سازی نداریم! من تیم ملی 1996 را بهترین تیم ایران می‌دانم. امکاناتی که من در یک تیم دسته پنجمی آلمان دارم به اندازه پرسپولیس است.

هاشمیان افزود: شرایط موفقیت در مربیگری با بازیکنی متفاوت است. هر چند که تلاشم را برای موفقیت خواهم کرد. نداشتن لژیونر دلایل متعددی دارد، یکی از آنها نرفتن تیم ملی به جام جهانی است. دوم این که بازی‌های بین‌المللی کمی را برگزار می‌کنیم. سوم این که آکادمی نداریم و دلیل چهارم تاثیر منفی لیگ‌های عربی روی بازیکنان ما است که آنها را تنبل کرده و دلیل پنجم هم می‌تواند مبالغ قرارداد بیش از حد بازیکنانمان باشد. ضمن این که مدیران برنامه بازیکنان بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس در ارتباطند.

وی گفت: تا زمانی که مدیران با لیاقت در فوتبال زمان کافی نداشته باشند، مشکل فوتبال حل نمی‌شود. بازدهی‌ها نباید بر اساس نتیجه‌ گیری یک تیم باشد، چون علاوه بر یک تیم بخش‌های دیگری هم در یک باشگاه وجود دارد. در آلمان اکثر مدیران فوتبالی نیستند، اما زیر مجموعه هایشان فوتبالی‌اند. در ایران هیچ وقت برنامه‌ها اصولی نیست، چون خیلی‌ها درس این کار را نخوانده‌اند و باید افراد کاربلد بیاوریم. باشگاه‌ها باید درآمدزایی کنند و وابسته به افراد نباشند. در بخش مدیران کاری که ژاپن و قطر کردند را ما هم باید انجام دهیم. صعود به جام جهانی برایمان مقطعی است، اما چون کار اصولی نکردیم بعد از آن شکست می خوریم و حتی با صعود به جام جهانی ممکن است فکر کنیم کارمان در گذشته درست بوده است .

هاشمیان در باره صعود تیم ملی به جام جهانی خاطر نشان کرد: با شکستی که برابر ازبکستان داشتیم در بازی‌های آینده فرصت اشتباه نداریم.

به گزارش ایسنا، در انتهای این برنامه گزارشی از انتخابات هیات فوتبال فارس پخش شد که در آن کاندیداهایی که رای نیاورده بودند و همین طور عده‌ای معترض در فوتبال اراک معتقد بودند که اساسنامه انتخابات هیات‌ها ایراد دارد چون افرادی که باید رای دهند به نوعی توسط رییس هیات منصوب شده‌اند و طبیعتا در هر دوره همان رییس رای بیاورد.

فردوسی‌پور به خاطر اتمام وقت بررسی این موضوع را به برنامه‌های بعدی موکول کرد.

به گزارش ایسنا، در کارشناسی‌های داوری برنامه دیشب به سود تیم‌های ذوب آهن ، پرسپولیس و سایپا یک پنالتی گرفته نشده بود و گل یکی از گل‌های تیم آلومینیوم به داماش هم آفساید بود.

سوال نظرسنجی برنامه «90» به تعیین بهترین تیم ملی در سه دهه گذشته اختصاص داشت که تیم ملی 1998 با 62 درصد حائز اکثریت آراء شد. تیم‌های ملی 1996 با 17 درصد ، 2004 با هشت درصد، 1990 با هفت درصد و 1984 با شش درصد رده‌های بعدی بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016