شنبه 17 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی کفاشیان:دولت مجوز فعالیتم را صادر می‌کند

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به این پرسش که اگر مجوز فعالیت شما برای سال 92 صادر نشود چه حسی خواهید داشت گفت: با توجه به رابطه خوبی که با دولت داریم قطعا مجوز فعالیتم صادر خواهد شد و از این جهت مشکلی ندارم.

به گزارش خبرنگار مهر، نتایجی که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی گرفته، طرفداران این تیم را برای صعد به جام جهانی نگران تر از قبل کرده است. با این حال هنوز کورسوی امید ایرانی ها برای رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل زنده است و منتظر سه دیدار حساس و سرنوشت ساز در خردادماه هستند. در این بین نوک پیکان انتقادات متوجه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال است. کفاشیان در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالات مطرح شده پاسخ داد:

* خبرگزاری مهر: در شرایط فعلی بیشتر نگران تیم ملی هستید یا قبل از شروع مرحله مقدماتی؟
- علی کفاشیان: الان بیشتر نگران هستم. خیلی بیشتر از گذشته. تیم ملی ما در برخی از دیدارها خصوصاً بازی با لبنان اصلاً خوب كار نكرد و اگر آن روزها نتیجه می‌گرفتیم الان با خیال آسوده و راحت كار را دنبال می‌كردیم.

* باخت به لبنان یكی از بزرگترین افسوس‌های شما در سال گذشته بود؟
- واقعاً یكی از بزرگترین افسوس‌های ما در سال گذشته همین باخت بود. ما با ازبكستان و كره بازی كردیم یا بردیم یا باختیم اما واقعاً شكست لبنان لطمه بزرگی به ما زد و باعث عقب ماندگی ما شد. لبنان واقعاً صدمه بدی به ما زد ما ا گر آن بازی را برده بودیم امروز راحت تر به جام جهانی كه هدف نهایی مان است نزدیك‌تر می‌شدیم. البته آن باخت پیش آمد و بازیكنان به هر صورت باید آن باخت را جبران كنند خودشان هم می دانند كه این اتفاق باید بیفتد زیرا به نفع فوتبال است.

* دوست داشتید امروز فرد دیگری جای كی‌روش، سرمربی تیم ملی بود؟
- نه اصلاً . فكر می‌كنم یكی از كارهای خوبی كه در فدراسیون صورت گرفت، این انتخاب بود. ما یك مربی كه در رده جهانی بسیار بالاست را جذب كردیم و تیم ملی را به مدت دو سال در اختیار ایشان قرار دادیم قراردادی كه تا پایان خردادماه ادامه دارد. در آینده ثابت خواهد شد كه ایشان چه كارهای ماندگاری برای فوتبال انجام داده‌اند و به ما نشان می‌دهد چه كارهایی باید برای فوتبال انجام دهیم. من هرچه فكر می‌كنم نسبت به مربیان داخلی و خارجی كی‌روش انتخاب خوبی بود.

* پس از عملكرد این مربی راضی هستید؟
- نه 100 درصد راضی نیستم. در برخی موارد ایرادهایی وجود داشت اما در موارد دیگر راضی هستم آنچه می‌خواستیم، اجرا شد.

* اگر بشنوید مجوز فعالیت شما در فدراسیون فوتبال صادر نشده چه حسی پیدا می‌كنید؟ لطفاً راست بگویید؟‌
- هیچ حسی ندارم زیرا هنوز مجوز قبلی را هم ندیده‌ام. من منتخب مجمع هستم و مجمع باید در خصوص همكاری من با فدراسیون تصمیم گیری كند. فكر می‌كنم انشاءالله مجمع اقدام می‌كند تا مجوز را بگیرد.

* البته آقای پورمحمد گفته است، مجوز شما صادر نمی‌شود؟
- مجوز را باید دولت صادر کند. حالا ما تقاضا از دولت تا برای این مدت مجوز را صادر کنند. البته فکر می‌کنم این دولت مجوز را صادر می‌کند زیرا آقای احمدی‌نژاد با ما خیلی خوب است.

* یعنی لایه‌های پائین‌تر عملا نمی‌توانند برای صادر نشدن این مجوز سنگ اندازی کنند؟
- نه بالاخره فدراسیون فوتبال از دید قوانین و مقررات باید فدراسیون غیر دولتی و مستقل لحاظ شود و باید قوانین مجلس هم در این خصوص درست شود. ما باید در هر صورت یا قوانین را عوض کنیم و یا مجوز بنده تا زمان برگزاری مجمع تمدید شود که این مسئله احترام به رای مجمع است که وزیر هم عضو آن است.

* پس خودتان به صدور مجوز خوش‌بین هستید؟
- بله ان شاء الله صادر می‌شود و فکر نمی‌‎کنم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

* شما می‌توانید توقعات فوتبالی‌ها را در سال92 برآورده كنید؟
- در فوتبال‌مان توقع مردم بیشتر از این است كه امروز وجود دارد، به همین دلیل باید بهتر كار كنیم و نباید روزمرگی كار را جلو ببریم. باید بتوانیم خواسته‌های مردم را برآورده كنیم و برای رسیدن به این مساله نیاز به سرمایه گذاری داریم. توانایی من در همین حد بود و توقع مردم خیلی بالاتر است. وزیر می‌گوید چرا فوتبال ما در رده 57 دنیا قرار دارد و باید به رتبه زیر 20 برسیم، این مساله نیاز به سرمایه گذاری دارد. ژاپن و كره 20-30 سال است، سرمایه گذاری كرده‌اند و ببینید امروز رده آنان كجاست. واقعاً این كار بسیار دشواری است. عزم ملی و حمایت بالا و از همه مهمتر آدمی قویتر از بنده می‌خواهد.

* فکر می‌کنید آدم قویتر از شما هم پیدا می‌شود؟!
- بله چرا پیدا می‌شود. در مملكت ما آد‌م‌های قدرتمند بسیاری وجود دارد. قدرت من همین بوده است و در این 5 سال بیشتر از توان خودم انرژی و وقت گذاشتم. من در این چند سال كه در فوتبال هستم، به اندازه تمام دوران كاری‌ام سختی كشیدم.

* طوری صحبت می‌كنید كه انگار رفتنتان قطعی شده است...
- قطعا من این را از مجمع می‌خواهم که آدم قوی‌تری انتخاب كند. آنها هم همین گونه عمل می‌كنند كه اگر آدم قویتری بیاید، باید آن را انتخاب كنند.

* اگر آدم قویتری نیامد در فوتبال می‌مانید؟
- آن در تشخیص مجمع است اگر آنها تشخیص بدهند كه بمانم باید بمانم تا بالاخره یك آدم قوی پیدا شود. مطمئنم این اتفاق هم می‌افتد و آدم قوی‌تر پیدا می‌شود.

* به شرط آنكه عابدینی در مجمع نباشد تا باز هم نظرات را به سمت شما برگرداند...
- نه اینگونه هم نیست. آقای عابدینی نظر خودش را دارد. ایشان مدیر توانمندی است كه باید از توانمندی ایشان استفاده كنیم.

* اگر از شما بخواهند در فوتبال بمانید، می‌مانید؟
- باید از من خواهش كنند تا بمانم. این موضوع بسیار مهمی برای من است. بار دیگر تاكید می كنم كه باید خواهش كنند تا بمانم. دلم برای فوتبال می سوزد و داعیه ای برای ماندن ندارم. من قضاوت این موضوع را بر عهده اهالی فوتبال می گذارم.

* بهترین اتفاقی که دوست دارید در سال 92 برای فدراسیون فوتبال رخ دهد، چه چیزی باشد؟
- رفتن تیم ملی به جام جهانی که حیات ما به آن بستگی دارد. این اتفاقی است که برای همه فوتبال مهم و ارزشمند است. قطعا ما سال بسیار سخت و فشرده در فوتبال داریم که از تیم‌های نونهالان تا بزرگسالان و فوتسال و فوتبال ساحلی ما باید در مسابقات مهم به میدان بروند، به همین دلیل باید سال 92 را سال فوتبالی دانست.

* به نظر می‌رسد با توجه به حضور نفراتی چون دانیل داوری، ویلیام آتشکده، اشکان دژاگه و ... شانس موفقیت تیم ملی در 3 دیدار پایانی مرحله انتخابی جام جهانی بیشتر شده است؟
- تیم ملی امروز با ترکیب نفراتی که در اختیار دارد، راحت می‌توان در 3 بازی آینده‌اش پیروز شود، باید هم این اتفاق بی‌افتد. در این شرایط نباید به نتایج حریفان کاری داشته باشیم و تنها با قدرت در زمین ظاهر شده و با اراده بالا، پیروز از زمین مسابقه خارج شویم.

* در این شرایط خودتان چند درصد به صعود تیم ملی به جام جهانی امیدوار هستید؟
- 75 درصد امیدوار هستم تیم ملی به جام جهانی صعود کند.

* البته اگر کی‌روش از برخی از بازیکنان آماده لیگ برتر هم بهتر استفاده کند، شانس موفقیت تیم ملی افزایش خواهد یافت...
- این مسائل خصوصیت مربیان است و نباید به این مسائل دامن بزنیم. ما ریش و قیچی تیم ملی را در این دو سال به کی‌روش دادیم و این 2-3 ماه هم روی آن.

* شما خودتان در این خصوص صحبتی با کی‌روش نمی‌کنید؟
- من هیچ وقت به مربیان تیم ملی برای استفاده از بازیکن یا انجام کارهای دیگر توصیه‌ای نمی‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* حتی اگر این توصیه‌ها به سود فوتبال ملی باشد؟
- نه، خودم را در حد توصیه کردم نمی‌بینم. نه برای تیم ملی بلکه برای هیچ تیمی. من وظایف رئیس فدراسیونی خودم را انجام می‌دهم. شاید به همین دلیل است که به من می‌گویند فوتبالی نیستی زیرا همیشه به کادرفنی اعتماد می‌کنم که کارشان را جلو ببرند. اگر هم بخواهم صحبتی انجام دهم، یک عده افراد فنی را می‌آورم، تشکیلاتی را شکل می‌دهم تا آنها نظر بدهند. بنده هیچ وقت در ریزه کاری‌ها برای کنار گذاشتن و یا آوردن یک بازیکن دخالت نمی‌کنم. این کار رئیس فدراسیون نیست، حتی اگر متخصص‌ترین فرد در فوتبال و یا یک فوتبالیست بزرگ باشد.

* ایرادی که این روزها به فدراسیون می‌گیرند این است که علی کفاشیان تصمیم گیرنده اول نیست، موضوعی که به صحبت‌های بالا باز می‌گردد...
- امور فدراسیون بصورت مجموعه‌ای پیش می‌روند، هرچند امروز کارها بصورتی پیش می‌رود که رده‌های پائین‌تر نظراتم را انجام می‌دهند و اگر موضوعی مطرح شود که ببینم نظرشان درست است، آن را انجام می‌دهم.

* بطور مثال آیا اتفاق افتاده است با آرای صادر شده از سوی کمیته انضباطی مخالف باشید؟
- بله اتفاق افتاده است اما وارد نشده‌ام. البته در خصوص محرومیت یحیی گل‌محمدی تنها توصیه کردم هوای این‌ها را داشته و یک بررسی دیگر انجام دهید.

* چرا این توصیه را انجام دادید؟
- چون آقای رویانیان بسیار عصبانی بود. (با خنده) بعضی مواقع مقابل داد و بیدادها کوتاه می‌آئیم.....

* انتخاب سرمربی تیم جوانان هم به پروسه‌ای طولانی مدت تبدیل شده است؟
- سعی داریم ضمن حمایت از علی دوستی‌مهر، هرچه زودتر سرمربی تیم جوانان را هم انتخاب کنیم.

* و برای سوال آخر، خیلی‌ها معتقد هستند باید از علی دایی برای رسیدن به ریاست AFC حمایت کرد؟
- اگر ایشان خودش بخواهد ما حمایت می‌کنیم، نه ایشان بلکه هر کسی دیگری که می‌تواند در AFC و مجامع بین‌المللی کرسی بگیرد، مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016