شنبه 22 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حق پخش تلویزیونی و ورزشگاه‌ها برای باشگاه ها

به گزارش روزنامه بهار، اعضای اصلی فدراسیون فوتبال عصر پنجشنبه راهی بهارستان شدند و با علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. این دیدار برای تقدیر مسئولان فوتبال ایران از حمایت‌های مجلسی‌ها در راه صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی انجام گرفت، اما نمایندگان فوتبال، سه خواسته استراتژیک را در این دیدار مطرح کردند.

واگذاری ورزشگاه‌ها به باشگاه‌ها

مالکیت ورزشگاه‌های کشور در حال حاضر در اختیار دولت است و متولی این ورزشگاه‌ها هم سازمان تجهیز وزارت ورزش است. تغییر مالکیت این ورزشگاه‌ها و واگذاری آن‌ها به باشگاه‌های فوتبال، نیاز به وضع قوانین جدید دارد. به همین دلیل، فدراسیونی‌ها که در تلاش برای همگام کردن فوتبال ایران با استانداردهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند، به کمک قوه قانونگذار امید دارند. مهدی تاج، رییس سازمان لیگ‌برتر که یکی از اعضای حاضر در این نشست بود، در این‌باره به بهار می‌گوید: «ما از ریاست محترم مجلس خواستیم تا نمایندگان محترم با کمک به فوتبال در تدوین نظام باشگاهداری، زمینه‌ساز پیشرفت فوتبالمان شوند. من در این دیدار برای آقای لاریجانی تشریح کردم که براساس استانداردهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا که ما هم چاره‌ای غیر از گام برداشتن به آن سو نداریم، باشگاه‌ها بخش عمده درآمدهایشان یعنی بیش از 20‌درصدش را از سود حاصل از برگزاری بازی‌ها در روز مسابقه کسب می‌کنند. به همین دلیل چاره‌ای نخواهیم داشت غیر از واگذاری مالکیت ورزشگاه‌ها به باشگاه‌های ورزشی. وقتی باشگاه مالک ورزشگاه باشد، خودش بلیت‌فروشی می‌کند. تبلیغات دور زمین را می‌گیرد و خودش فروش اقلام ورزشی را بر عهده می‌گیرد و با این مکانیسم می‌تواند درآمدزایی کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دریافت حق پخش تلویزیونی

خواسته مهم‌تر و البته جنجالی‌تر نمایندگان فوتبال از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست برای حل مشکل حق پخش بازی‌های لیگ‌برتر بود. این‌که قانونی وضع شود تا تیم‌ها به جای برداشت مستقیم از بودجه‌های دولتی، این پول را در ازای پخش تلویزیونی بازی‌ها بگیرند. تاج می‌گوید: «به‌هرحال 60‌درصد درآمدهای فوتبال در تمامی دنیا از حق پخش است اما صداوسیما به دلیل مشکلات بودجه‌ای، نمی‌تواند چنین ارقامی را بپردازد. اگر دولت به جای پرداخت پول به تیم‌های مختلف، این ردیف‌ها را در اختیار صداوسیما بگذارد و باشگاه‌ها بتواند بودجه‌هایشان را براساس موفقیت‌هایشان در لیگ بگیرند، آن وقت هم بهتر می‌توان تشخیص داد هر تیمی چقدر پول گرفته است و برای این پول‌ها حساب و کتاب قائل شد. آقای لاریجانی هم نظر مثبتی در این‌باره داشتند. قرار شد تا ما در کوتاه‌ترین مدت، یک لایحه خوب بنویسیم و به همراه لایحه حمایت از تیم‌ملی در اختیار مجلس محترم قرار بدهیم تا نمایندگان مردم بعد از کار کارشناسی با طرحی دو فوریتی بتوانند این قوانین را تصویب کنند.» دریافت حق پخش به یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه خصوصی‌سازی فوتبال ایران تبدیل شده است. سال گذشته مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ‌برتر که به رقم دریافتی از صداوسیما بابت پخش بازی‌های لیگ اعتراض داشتند، تهدید کردند که اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها را نخواهند داد. تهدیدی که البته عملی نشد. حالا فوتبالی‌ها قصد دارند با رایزنی به خواسته خود برسند. یک دهه بعد از نافرجام ماندن تلاش‌های مجلس ششم برای تصویب قانونی در حمایت از دریافت حق پخش تلویزیونی توسط باشگاه‌ها، حالا دوباره فوتبالی‌ها این خواسته را از طریق مجلس پیگیری می‌کنند؛ البته مجلسی هم‌سوتر با صداوسیما و شورای نگهبان.

استقلال مالی فدراسیون

سومین خواسته فوتبالی‌ها اما چندان به باشگاه‌های فوتبالی و خصوصی‌سازی آن‌ها ربطی نداشت اما به مشکلات مالی فدراسیون فوتبال مرتبط می‌شد. فدراسیون فوتبال که در یکی‌دو سال گذشته مسیر خود را از خواسته‌های دولت و وزارت ورزش جدا کرده بود، از سوی این نهادها حمایت نشد و با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو شد. به همین دلیل اعضای فدراسیون خواستار اجرای قوانینی شدند که به استقلال مالی فدراسیون فوتبال کمک کند. مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون در این‌باره به خبرآنلاین گفت: «ما همچنین گزارشی از فعالیت فدراسیون و موفقیت‌هایی که در این مدت به دست آمده داشتیم. ولی ادامه این روند موفقیت‌ها بسیار سخت است. نگه داشتن آنچه حاصل شده خیلی سخت است. ما اگر بخواهیم این روند را ادامه بدهیم نیاز واقعی داریم که ماده 72 اساسنامه فدراسیون عملیاتی شود. این ماده مبحث مالی فدراسیون است. اگر این اتفاقات بیفتد در آینده ما هم دستمان به جیب خودمان می‌رود و خودکفا می‌شویم.»

نظام جامع باشگاهداری

با واگذاری ورزشگاه‌ها و اعطای حق پخش تلویزیونی، زمینه برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران آماده می‌شود. تشکیل کارگروهی برای تحقیق در این‌باره نیز درخواستی بود که از سوی مجلس از مدیران فوتبال شد: «یکی از مباحث اصلی طرح شده همین بحث نظام جامع باشگاهداری بود. مشکل اینجاست که ما تکلیفمان را درباره باشگاهداری مشخص نکردیم. در تمام دنیا باشگاه‌ها یا حرفه‌ای هستند و بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند یا توسط داوطلب‌ها اداره می‌شوند و نهادی اجتماعی و آماتور، اما ما سال‌هاست که در حالت نیمه‌حرفه‌ای مانده‌ایم و این مشکل نمی‌گذارد بتوانیم به گام‌های بزرگ بیندیشیم. قرار شد آقای تاج در این‌باره کارگروهی تشکیل دهد و راهکارهای اساسی در این مورد را در قالب نتایج یک پژوهش به دفتر رییس مجلس ارائه کند.»

اولتیماتوم AFC: خصوصی‌سازی تا پایان سال 2015

مهدی تاج درباره الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر خصوصی‌سازی باشگاه‌ها گفت: «بنابر تاکید AFC تا پایان سال ۲۰۱۵ باید تنها ۴۹‌درصد درآمد باشگاه‌ها از طریق دولت تامین شود. ما راه دشواری برای پیاده کردن این خواسته فدراسیون AFC در پیش داریم و مرتفع شدن این موضوع حمایت‌های جدی مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس را در تصویب قوانین مرتبط با این موضوع می‌طلبد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016