شنبه 19 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشعل ‌بازی‌های زمستانی سوچی ۲۰۱۴ روشن شد

بیست و دومین المپیک زمستانی طی مراسمی پرشکوه و پرزرق و برق در شهر ساحلی سوچی روسیه افتتاح شد.

به گزارش بی‌بی‌سی٬ در مراسم افتتاحیه بازی‌های زمستانی سوچی، ابتدا بیش از ۲۹۰۰ ورزشکار از ۸۷ کشور در مقابل ۴۰ هزار تماشاگر رژه رفتند و پس از آن ولادمیر پوتین به طور رسمی آغاز بازی‌های زمستانی سوچی را اعلام کرد.

مشعل المپیک سوچی به طور مشترک توسط ولادیسلاو ترتیک قهرمان سابق هاکی روی یخ و ادینا رودنینا قهرمان سابق پاتیناژ نمایشی که هر دو سه مدال طلا در المپیک زمستانی کسب کردند، روشن شد.

دولت روسیه برای برگزاری المپیک سوچی ۳۰ میلیارد پوند هزینه کرده است، این میزان هزینه باعث شده که المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی تبدیل پرخرج ترین المپیک تاریخ شود.

امنیت المپیک زمستانی یکی از موارد اصلی این دوره از بازی‌ها است، ورزشکاران و خبرنگاران از دغدغه‌های خود درباره این موضوع در هفته‌های گذشته صحبت کرده‌اند ولی مسئولان برگزاری مسابقات به شرکت کنندگان در المپیک زمستانی سوچی اطمینان داده‌اند که این رقابت‌ها در امنیت کامل برگزار خواهد شد.
تهدیدهای مختلف از جمله تماس های تهدید آمیز به منظور اخلال در برگزاری المپیک از سوی گروه موسوم به امارت قفقاز در شمال قفقاز، عملیات انتحاری در ولگاگراد، شهری نزدیک سوچی و همچنین هشدار اخیر مقامات آمریکایی درباره وجود بمب هایی در قوطی خمیردندان در پروازها از مهمترین مسائل امنیتی است که برگزار کنندگان المپیک زمستانی با آن روبرو هستند.

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک در سخنرانی پیش از آغاز رسمی بازی‌های زمستانی سوچی روی دو اصل مهم المپیکی یعنی عدم تبعیض و تنوع تاکید کرد.

او گفت: " برگزاری المپیک‌ها برای این است که پلی برای نزدیک تر شدن انسان‌ها ساخته شود، آنها برای ساخته شدن دیوارها و جدایی انسان‌ها نیستند. المپیک‌ها شامل اتحاد و تنوع انسانی هستند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دلیل رعایت پروتکل بازی های المپیک، نتوانست در این مراسم سحنرانی سیاسی کند، بر اساس پروتکل کمیته بین المللی المپیک، رئیس جمهور تنها در یک جمله باید افتتاحیه بازی‌های المپیک را اعلام کند.

تماشاگران حاضر در استادیوم فیشت شهر سوچی و بینندگان تلویزیونی در مراسمی که بیش از سه ساعت به طول انجامید شاهد مراسمی نورانی بودند که در بیش از ۲۲ تن مواد آتش بازی مصرف شد.

در بخش پایانی مراسم، ماریا شاراپوا تنیس باز سرشناس روس که در شهر سوچی بزرگ شده، با حمل مشعل المپیک وارد استادیوم این شهر شد و بعد از آن به ترتیب مشعل توسط یلینا ایسینبایوا رکورددار پرش با نیزه زنان، الکساندر کارلین قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان و آلینا کابیوا ژیمناست قهرمان المپیک حمل شد.

در این مراسم بر خلاف سنت سایر المپیک‌ها، کاروان‌های کشورهای مختلف بر اساس الفبای روسی وارد ورزشگاه شدند و از مقابل تماشاگران رژه رفتند.

کاروان ایران با پنج ورزشکاردر دو رشته اسکی استقامت و اسکی آلپاین در این مسابقات حضور دارند. برخی از کشورها مانند نپال، مکزیک، پاکستان تنها یک ورزشکار به المپیک زمستانی اعزام کردند، از سوی دیگر تیم آمریکا با ۲۳۰ ورزشکار در این رقابت حضور پیدا کرده است که بیشترین تعداد شرکت کننده در تاریخ بازی‌های زمستانی است.

آمریکا تا به حال در هیچ المپیکی که در خاک روسیه برگزار شده شرکت نکرده است، این کشور المپیک ۱۹۸۰ مسکو را به خاطر اختلافات سیاسی دو کشور تحریم کرد.

افتتاحیه بازی‌های زمستانی سوچی، سفری پر زرق و برق در تاریخ روسیه بود. در این مراسم بیش از ۳۰۰۰ هنرمند و ۲۰۰۰ داوطلب شرکت کرده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016