چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتشار گازهای خطرناک بیهوشی در اتاق عمل - سقط جنین عارضه استنشاق گازها، مهر

سلامت پرسنل اتاق عمل به دلیل استنشاق گازهای بیهوشی در معرض خطر قرار دارد به طوری که شیوع سقط جنین و انواع اختلالات قاعدگی و بیماریهای کبدی و کلیوی آنها را تهدید می کند و این معضل در اغلب بیمارستانهای ایران که سیستم تخلیه گازهای بیهوشی در اتاقهای عمل ندارند شایع است.

دکتر محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران ضمن تائید چنین مشکلی به خبرنگار مهر گفت: گازهای بیهوشی که در اتاقهای عمل استفاده می شود به دلیل نبود سیستم تخلیه سلامت پرسنلی را که در این اتاقها حضور دارند تهدید می کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استنشاق گاز بیهوشی "نایتروس اکساید" در اتاقهای جراحی و ریکاوری احتمال بروز عوارض و خطرات جدی را به دنبال دارد. این عوارض شامل کاهش کارایی مغز، کاهش تواناییهای بینایی و شنوایی، بروز ناهنجاریهای سیستم تولید مثل، کم خونی مگالوبلاستیک، افزایش شیوع سقطهای خودبخودی و بیماریهای کبدی و کلیوی است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، بروز چنین عوارضی برای پرسنل اتاق عمل را ناشی از نبود سیستم تخلیه گازهای بیهوشی دانست و افزود: متاسفانه اغلب اتاقهای عمل در بیمارستانهای کشور استانداردهای لازم را ندارند.

از جمله علل بروز این عوارض برای کادر اتاق عمل می توان به نبود سیستم تهویه هوا مناسب، غلظتهای بالای گاز O2N در هوای بازدم بیماران در مرحله بعد از بیهوشی، روشهای رایج بیهوشی و نشت گاز از سیلندرها و ماشین بیهوشی اشاره کرد.

قیامت با اشاره به استفاده از گاز بیهوشی هالوتان در اتاقهای عمل بیمارستانهای کشور گفت: عوارض هالوتان می تواند ایجاد ناهنجاریها و سقط جنین را تسهیل کند.

در مطالعه ‌ای که به منظور بررسی اثرات گازهای بیهوشی بر روی نتایج حاملگی زنان شاغل در اتاق عمل انجام شده است وضعیت 118 زن شاغل در اتاق عمل و 180 زن شاغل در بخشهای دیگر بیمارستان بررسی شد که یافته‌های آن حاکی از آن است که از 189 مورد حاملگی در گروه مطالعه 43 مورد سقط روی داده در حالی که در گروه شاهد از 375 حاملگی 25 مورد منجر به سقط شده است.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با اشاره به اینکه درصد گازهای بیهوشی در اتاقهای عمل اندازه گیری نمی شود افزود: بیمارستانهای معدودی در کشور وجود دارد که مجهز به سیستم تخلیه گازهای بیهوشی هستند و ضوابط استاندارد را دارند.

وی ادامه داد: همانطور که شهروندان تهرانی در معرض آلودگی هوا قرار دارند ولی متوجه عوارض مزمن آن نیستند، کادر اتاق عمل نیز در معرض خطرات گازهای بیهوشی قرار دارند که سلامت آنها را تهدید می کند اما کسی به فکر آنها نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016