شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كاهش پوكي استخوان با مصرف منظم و روزانه چاي! ایسنا

نتايج يک پژوهش دانشگاهي نشان داد: مصرف چاي، ارتباط مستقيمي با افزايش تراکم استخوان دارد و استفاده منظم و روزانه از اين نوشيدني مي‌تواند به ميزان قابل توجهي شيوع پوکي استخوان را در افراد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، مصرف چاي در سراسر جهان عموميت دارد و به خصوص در کشور ما به مراتب بيش از ساير نوشيدني‌ها استفاده مي‌شود. مطالعات مختلفي اثرات منفي قهوه و ارتباط کافئين موجود در آن‌ را با پوکي استخوان ارزيابي کرده‌اند. اما ارتباط بين مصرف چاي و پوکي استخوان کمتر مورد بررسي قرار گرفته است. از طرفي با توجه به مصرف بالاي چاي در جامعه و شيوع بالاي پوکي استخوان در کشور، درک اين ارتباط حائز اهميت است. در همين خصوص مطالعه‌اي توسط رامين حشمت، اپيدميولوژيست مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين پژوهش، جمعيت مورد مطالعه شامل زنان و مردان رده سني20 تا 72 سال بودند که در طرح جامع پيشگيري و درمان پوکي استخوان شرکت داشتند و با نمونه‌گيري خوشه‌اي جمع‌آوري شدند. در مجموع يك هزار و 125 نفر(621 زن و 504 مرد) با ميانگين سني 42.6 سال بررسي شدند. با توجه به ميزان چاي مصرفي روزانه، افراد به دو گروه بالاي چهار فنجان و کمتر - مساوي چهار فنجان تقسيم شدند و تراکم استخواني آن‌ها با استفاده از روش Dual energy X-ray Absorption اندازه‌گيري و مقايسه شد.

يافته‌ها نشان داد: ميانگين تراکم استخواني در دو گروه مورد مطالعه در ناحيه گردن و استخوان ران با يکديگر تفاوت بارز و معني‌دار داشت. اما اين ارتباط به طور مجزا در گروه‌هاي مختلف به تفکيک سن، جنس و يا هر دو، مشاهده نشد.

نتايج بدست آمده از مطالعه حاضر حاکي از آن است که ارتباط مستقيم بين مصرف چاي و افزايش تراکم استخوان وجود دارد و بيان کننده اين مطلب است که شيوع پوکي استخوان در افرادي که به‌ طور منظم و روزانه چاي مصرف مي‌کنند، کمتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016