جمعه 11 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهیه نقشه ای از محل درک طعم غذاها در مغز، مهر

گروهی از نورولوژیستهای آمریکایی توانستند اولین نقشه از محل پردازش طعمها در مغز پستانداران را بازسازی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان موسسه پزشکی هوارد هیوز نیویورک نقشه ای از محلهای دقیقی که در آنها طعمهای شیرینی، تلخی، شوری و خوشمزگی درک و پردازش می شوند را تهیه کردند.

فضاهای مغزی که طعمهای غذا را درک می کنند برای اولین بار در موشهای آزمایشگاهی شناسایی شدند. این محققان با استفاده از تکنیک پیشرفته ای به این نتایج دست یافتند.

در این تکنیک نورونها رنگ می شوند و سپس با وارد کردن مقادیر زیادی از یونهای کلیسم هر بار که این نورونها در پاسخ به تحریکاتی که از زبان به آنها می رسد فعال می شوند به صورت فلورسانت می درخشند.

این دانشمندان با استفاده از میکروسکوپهای بسیار پرقدرتی توانستند چهار شبکه از نورونها را شناسایی کنند که به صورت مجزا برای پردازش مزه های شیرینی، شوری، تلخی و خوش طعمی تحریک می شوند.

این درحالی است که در این بررسی، هیچ فضایی برای درک طعم ترشی شناسایی نشد. این نورولوژیستها دو دلیل را برای توضیح این مسئله مطرح کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برپایه این توضیحات، احتمال دارد که شبکه نورونی درک طعم ترشی در خارج از فضای مغزی قرار داشته باشد که در این تحقیق بررسی شد و یا اینکه این حس در سیستم وسیعتری از نورونها که بعضی از آنها می توانند در درک درد نیز شرکت کنند گسترده شده باشد.

براساس گزارش ساینس، گام بعدی این محققان کشف این نکته است که طعم برای اینکه بتواند رفتارهای ما را برای ساخت خاطرات طعمها بسازد چگونه با سایر ورودیهای حسی و حالات روحی ترکیب می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016