پنجشنبه 28 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمار جوانان مصرف کننده مواد مخدر و روانگردان رو به افزایش است، فارس

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: شمار جوانانی که برای اولین بار مواد مخدر و روانگردان مصرف می‌کنند در کشور رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری فارس حمید صرامی در دومین کنگره جوانان طرح کلمبو با رویکرد پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: امسال شاهد برگزاری دومین کنگره جوانان با حضور تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان کشور با مشارکت طرح کلمبو در تهران هستیم.

وی افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به اثرات، عوارض و پیامدهای سوء مصرف مواد، کسب مهارت برای توانمندسازی و ایفای نقش در امر پیشگیری بین همسالان را از اهداف این کنگره ذکر کرد.

مدیرکل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در آستانه قرن 21، جوانان در همه جوامع با چالش‌ها، مشکلات متعدد و پیچیده‌ای مواجه هستند که زمینه را برای گرایش آنان به سوء مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها فراهم می‌سازد.

وی برخی از چالش‌های فراروی جوانان را خانواده‌های در حال تغییر و کشمکش، بروز انواع اختلالات و مشکلات روانی، شخصیت‌های متزلزل بر اثر فشار همسالان و ضعف اعتقادات دینی و فقر معنویت برشمرد و اضافه کرد: از دیگر چالش‌ها می‌توان به بروز رفتارهای ناشی از ضعف خویشتنداری، فقدان آموزش مهارت‌های زندگی، فقدان مدل و سبک زندگی سالم، تحت تاثیر قرارگرفتن جوانان در برابر هجوم رسانه‌ای، کنجکاوی‌های خطرناک در گرایش به مصرف مواد، کمبود امکانات تفریحی سالم و شیوع سونامی موادمخدر اشاره کرد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متأسفانه شمار جوانانی که برای اولین بار به سوی پدیده سوءمصرف مواد روی می‌آورند در همه جوامع در حال افزایش بوده و بدین ترتیب جوانان، اصلی‌ترین قربانیان موادمخدر و روانگردان‌ها بوده لذا با مانع بزرگی در راه توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع مواجه هستیم.

وی افزود: مهمترین اولویت در این عرصه، تقویت برنامه‌های پیشگیری و فرهنگی بوده به گونه‌ای که یک دلار هزینه در این عرصه از 20 دلار خسارت در ابعاد مختلف جلوگیری می کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صرامی گفت: به منظور پیشگیری از چالش‌های فراروی جوانان در عرصه سوءمصرف مواد؛ باید با اطلاع‌رسانی متوازن و دقیق در خصوص مخاطرات و پیامدهای سوءمصرف مواد و آموزش مهارت‌های زندگی به تقویت فعالیت‌های جایگزین هنری و ورزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به عنوان اهرم‌های اساسی برنامه‌های پیشگیری رو آوریم.

وی افزود: افزایش تعهد و مسئولیت‌پذیری، مشارکت فعالانه جوانان برای گسترش برنامه‌های پیشگیری همگانی، تقویت مذهب و معنویت، امیدبخشی، کنترل خشم، احساس تعهد به زندگی و خویشتنداری و آرامش از دیگر اهرم‌های اساسی پیشگیری است.

صرامی همچنین مقتدرسازی جوانان و اهتمام آنان به منظور مشارکت در برنامه‌های پیشگیری‌، بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین در برنامه‌ها و استمرار در اجرای برنامه‌های پیشگیری را ضروری دانست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر بالغ بر 100میلیارد تومان برای توسعه برنامه‌های پیشگیری از طریق دستگاه‌های فرهنگی هزینه کرده و در طول برنامه پنجم توسعه طبق سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد 40درصد جوانان کشور تحت پوشش برنامه‌های استاندارد پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار خواهند گرفت.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد افزود: در 2ماه آینده شاهد برگزاری کنگره جوانان با رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد در استان‌های کرمانشاه، گلستان و مازندران خواهیم بود.

همچنین در افتتاحیه این کنگره؛ محمود بیات،‌ مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل ستاد جوانان را آینده‌سازان کشور معرفی و همکاری و تعامل با طرح کلمبو را به‌عنوان تبادل تجربیات کشورها و پل ارتباطی میان آنها در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد تلقی کرد.

در ادامه توماس اسکاریا یکی از مسئولان برگزاری برنامه کلمبو، علاقه‌مندی دانشجویان و دانش‌آموزان کشور جمهوری اسلامی را برای شرکت در برنامه‌های آموزش پیشگیری مهم برشمرد و عنوان کرد: بحث موادمخدر یک مشکل جهانی است و انتظار می‌رود با آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به جوانان، آنان را از این پدیده مصون‌سازی نماییم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016