پنجشنبه 3 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايه‌گذار دياليز در ايران: مصرف خودسرانه ويتامين D موجب مسموميت كليه مي‌شود، ایسنا

پايه‌گذار دياليز در ايران گفت: مصرف بي‌رويه ويتامين D باعث افزايش كلسيم بدن شده و به نارسايي و مسموميت كليه منجر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بهروز برومند در حاشيه سيزدهمين كنگره بين‌المللي نفرولوژي، دياليز و پيوند، گفت: مردم براي كاهش درد استخواني معمولا بدون مشورت با پزشك ويتامين D مصرف مي‌كنند و اين امر باعث بروز عوارضي در آنها مي‌شود.

وي با بيان اينكه مهمترين عامل نارسايي كليه، مصرف بي‌رويه مسكن‌هاست، گفت: حدود 30 درصد از زنان مسن ايراني در اثر مصرف بي‌رويه مسكن‌ها دچار نارسايي مزمن كليوي مي‌شوند.

به گفته وي، مصرف بي‌رويه داروهايي مانند ايندومتاسين، ايبوپروفن و ديكلوفناك بروز نارسايي مزمن كليه را به دنبال خواهد داشت. استامينوفن نيز اگر روزانه بيش از دو تا سه عدد مصرف شود، ممكن است نارسايي كليه را به همراه داشته باشد.

اين فوق تخصص كليه با اشاره به شيوه صحيح مصرف آب، گفت: لازم نيست كه همه افراد روزانه هشت ليوان آب مصرف كنند؛ چرا كه استفاده از اين ماده به عواملي مانند احساس تشنگي و جثه فرد بستگي دارد.

وي با اشاره به برخي اظهارات در مورد استفاده از هندوانه و تاثير آن در جلوگيري از نارسايي‌هاي كليوي، اظهار كرد: استفاده بي‌رويه از اين ميوه باعث افزايش اسيداوريك، حجم ادرار و فشارخون مي‌شود؛ اين در حاليست كه يكي از علل نارسايي كليه پرفشاري خون است.

برومند در ادامه اضافه‌ وزن، چاقي و سيگار را از مهم‌ترين عوامل ابتلا به عوارض كليوي برشمرد و تاكيد كرد: سيگار قاتل كليه و چاقي مادر همه بيماري‌هاست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي گفت: نارسايي كليه درمان گران‌ قيمتي دارد و علم پزشكي هنوز قادر نشده اين بيماران را به زندگي طبيعي خود بازگرداند. در اين شرايط مهم‌ترين راه براي مقابله با بيماري‌هاي كليوي، پيشگيري است.

برومند در پايان گفت: حدود 40 سال گذشته مبتلايان به نارسايي‌هاي كليوي محكوم به مرگ بودند اما در حال حاضر اين بيماران تا 30 سال نيز مي‌توانند زندگي كنند. اما كيفيت زندگي اين بيماران چندان بالا نيست و با محدوديت‌هايي همراه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016