چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پژوهشها حاكيست: تأثير مثبت طنز در سلامت كودكان، ایسنا

نتايج يک پژوهش نشان مي‌دهد: شوخ طبعي باعث فعال شدن بخش‌هايي از مغز کودکان که مربوط به انعطاف ‌پذيري و سلامت در آن‌ها است، مي‌شود.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر «آلن رايس»، مدير مرکز علوم تحقيقات ميان رشته‌اي مغز در دانشگاه استنفورد و نويسنده ارشد اين مطالعه مي‌گويد: شوخ طبعي و طنز جزء بسيار مهمي از سلامت روحي است و باعث حفظ روابط و همچنين توسعه و رشد فعاليت‌هاي شناختي مغز و شايد حتي سلامت فرد از لحاظ پزشکي مي‌شود.

وي افزود: حس قوي شوخ طبعي بخش مهمي از احساسات مثبت است و مي‌تواند به کودکان کمک کند تا انعطاف پذيرتر باشند.

يافته‌هاي تيم پزشکي دانشگاه استنفورد، درک پايه‌اي از چگونگي اثر طنز و ديگر احساسات مثبت بر روي سلامت کودک را فراهم آورده است.

اين محققان با استفاده از ام. آر. آي، عملکرد اسکن مغز 15 کودک 6 تا 12 ساله را در حالي که کليپ‌هاي ويديوئي کوتاه که به عنوان خنده‌دار، مثبت يا خنثي طبقه بندي شده بودند را تماشا مي‌کردند. کليپ مثبت، بخش پاداش را فعال مي‌کرد، اما خنده‌دار نبود و کليپ‌هايي که خنثي محسوب مي‌شدند، نه پاداش دهنده و نه خنده دار بودند.

اسکن‌هاي مغزي نشان داد: فيلم‌هاي خنده‌دار باعث فعال شدن دو منطقه از مغز کودکان مي‌شود که همچنين در پاسخ به شوخ طبعي در بزرگسالان نيز فعال مي‌شود، البته اين مدارها در مغز کودکان به اندازه بزرگسالان توسعه نيافته است.

طنز باعث فعال شدن مناطق مزوليمبيک کودکان مي‌شود که پاداش‌ها و تضادها را در مغز پردازش و درک مي‌کند. فيلم مثبت منطقه پردازش پاداش را در مغز فعال مي‌کرد، اما منطقه‌اي که پردازش عدم تجانس و تضادها را فعال نمي‌کرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان به اين نتيجه رسيدند که اين مطلب حاکي از آن است که عدم تجانس و تضاد که براي مغز تعجب برانگيز است، يک عامل مهم در طنز است.

«رايس» گفت: به طور خاص ما فکر مي‌کنيم حس شوخ طبعي متعادل و سازگار مي‌تواند به کودکان در مذاکره و صحبت در دوران سخت قبل از بلوغ و نوجواني کمک کند.

نتايج اين مطالعه در مجله «Neuroscience» منتشر شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016