Thursday, Feb 21, 2019

صفحه نخست » تحلیل نشنال اینترست از اقدامات ماه های اخیر احمدی‌نژاد

anNI_022119.jpgاحمدی‌نژاد در حالی تلاش می‌کند چهره‌ای جوان‌پسند از خود به نمایش بگذارد که اکثر معترضان به او جوانان بودند

آفتاب‌‌نیوز: نشریه "نشنال اینترست" در گزارشی با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر احمدی‌نژاد و تلاش او برای بازگشت به متن سیاست و گمانه‌زنی درباره میزان شانس او می‌نویسد: "سال 2018 میلادی برای "محمود احمدی‌نژاد" رییس جمهوری سابق ایران سالی پر مشغله بود. او از یک دولتمرد تبدیل به رهبر اپوزیسیون شد. احمدی‌نژاد در تلاش است تا محبوبیت از دست رفته خود در دور دوم ریاست جمهوری‌اش به ویژه پس از انتخابات 2009 میلادی را احیا کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در اینجا این پرسش وجود دارد: آیا روش‌های احمدی‌نژاد کارآمد هستند یا آنکه فقط جنجال ایجاد می‌کنند. آیا او صرفا با یک حساب توئیتر می‌تواند محبوبیت از دست رفته خود را احیا کند؟ پس از آن که دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در سال 2013 میلادی به اتمام رسید او حدود یک سال به عنوان چهره‌ای کمرنگ باقی ماند. اواسط سال 2014 میلادی او انتقاداتی را نسبت به دولت مطرح کرد. در اواخر سال 2017 میلادی حملات عمومی و علنی او علیه دولت تغییر شکل یافت و شدیدتر شد. او در نوامبر 2017 میلادی پس از بازداشت یار نزدیک‌اش "حمید بقایی" در مورد ارتباط با پرونده فساد مالی حملات‌اش را شدت بخشید. او نامه‌ای را به رهبری ارسال کرد و خواستار اصلاحات اساسی در سه بخش اجرایی، قضایی و تقنینی کشور شد. احمدی‌نژاد خواستار آزادی زندانیان سیاسی و کنار گذاشتن رییس فعلی قوه قضاییه شد که باعث بازداشت اطرافیان احمدی‌نژاد شده بود. این افراد به اتهامات مختلفی محکوم شناخته شدند. "حمید بقایی" معاون اول احمدی‌نژاد به 15 سال زندان محکوم شده است در حالی که "اسفندیار رحیم مشایی" از دیگر نزدیکان و مشاوران او به شش سال و نیم زندان محکوم شده است و "علی اکبر جوانفکر" مشاور رسانه‌ای سابق احمدی‌نژاد به اتهام انتشار مطالب مغایر با هنجارهای اسلامی به یک سال زندان محکوم شده بود".
این نشریه در ادامه می‌افزاید: "احمدی‌نژاد در این نقطه متوقف نشده است. او همچنین بر نهادهای خاص نیز فشار می‌آورد. او در 14 ژوئن 2018 میلادی نامه‌ای به سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت که رسانه‌های داخلی آن را "عجیب" توصیف کردند. او ادعاهایی را مطرح کرده بود مبنی بر آنکه سردار سلیمانی برای برادر اسحاق جهانگیری معاون ریاست جمهوری ایران که با اتهام فساد مالی مواجه بود، وساطت کرده است. احمدی‌نژاد اخیرا از وزارت کشور درخواست کرد تا مجوز برگزاری تجمع اعتراضی توسط هواداران او صادر شود. او این درخواست را در حالی مطرح کرد که خود به خوبی می‌داند هرگز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی به این سو مجوز رسمی‌ای برای تجمع اعتراضی قانونی صادر نشده است".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: احمدی‌نژاد نه تنها تلاش کرده تا چهره سیاسی متفاوتی از خود نشان دهد بلکه نگرش متفاوتی را درباره مسائل اجتماعی مطرح می‌کند. او سعی کرده تا بیشتر به حقوق بشر توجه کند؛ موضعی که در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش متهم به نقض آن شده بود. احمدی نژاد در سال 2009 میلادی گفته بود در برخی از بازداشتگاه‌ها اقدامات نامناسبی انجام شد اما او "عوامل دشمن" را متهم به این اقدامات کرد.
احمدی‌نژاد اکنون در رسانه‌های اجتماعی بسیار فعال است و حتی در بحث‌های مرتبط با کشورهای دیگر از جمله درباره ورزشکاران اروپایی و امریکایی؛ از نوع لباس پوشیدن آنان تا بحث در مورد خواندن یا نخواندن سرود ملی امریکا در مراسم ورزشی نیز اظهارنظر می‌کند. به نظر می‌رسد او درصدد نزدیک شدن به جوانان است علیرغم این واقعیت که اکثر ایرانیانی که در سال 2009 میلادی در خیابان‌ها بودند، جوانانی بودند که علیه او شعار می‌دادند. در دوران احمدی‌نژاد بود که در جریان اعتراضات 2009 میلادی توئیتر مسدود شد. او خود شخصا در مارس 2017 میلادی در تلاش ناکام برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حسابی در توئیتر ایجاد کرد. صلاحیت او اما از سوی شورای نگهبان رد شد. هدف اصلی احمدی‌نژاد هنوز مشخص نیست اما منطقی‌ترین گمانه‌زنی این است که او در تلاش برای ایجاد جریان محافظه‌کار تازه‌ای است که با دایره نزدیک خود یعنی مشایی، بقایی و جوانفکر در ارتباط باشد تا علیه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی اقدام کند. شاید هم هدف اولیه او پیشگیری از دچار شدن به سرنوشت مشابه دوستان‌اش باشد. او اکنون با اتهام سوء استفاده 2 میلیارد دلاری در دوران ریاست‌جمهوری‌اش مواجه است و گمانه‌زنی‌ها و ادعاهایی در این باره مطرح شده است".
"نشنال اینترست" در پایان می‌نویسد: "آیا احمدی نژاد می‌تواند بخشی از محبوبیت از دست رفته‌اش را احیا کند؟ پیش‌بینی این موضوع دشوار است به ویژه آنکه امکان نظرسنجی عمومی در مورد این موضوع وجود ندارد. با این حال، در بین ایرانیان این موضوع آشکاری است که محبوبیت احمدی‌نژاد در مناطق روستایی بیشتر است. در شهرهای بزرگ که مردم دسترسی بیشتری به سیاست و رسانه‌ها دارند محبوبیت او بسیار کم است".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy