Thursday, Mar 14, 2019

صفحه نخست » بیانیه تحریریه «قلمرو» درباره اتهام اختلاس یکی از مدیران شرکت «آیدیاسنتر»

ghalmro3.jpgدر رسانه‌های جمعی و فضای مجازی همراه با گزارش‌هایی درباره اتهام اختلاس یکی از مدیران شرکت «آیدیاسنتر»، بعضا به انتشار نشریه «قلمرو» از سوی این شرکت اشاره شده است. با هدف پاسخ‌گویی به برخی ابهامات، اعضای تحریریه قلمرو ضروری می‌دانند موارد زیر را اعلام کنند:


۱- قلمرو یک گاهنامه اینترنتی بود که جمع‌آوری مطالب آن در فضای مجازی و با بهره‌گیری از شبکه‌های ارتباطی انجام می‌شد. هزینه‌‌های انتشار مجله قلمرو شامل دستمزد اعضای تحریریه، دستمزد طراح گرافیک و حق التحریر مطالب بوده است که تا پیش از توقف انتشار مجله بخش عمده‌ای از آنها پرداخت نشد، مسأله‌ای که حق پیگیری قانونی آن برای طلبکاران محفوظ است. دستمزد اعضای تحریریه رقمی بسیار کمتر از دستمزد رایج در رسانه‌های فارسی‌زبان بوده است. «قلمرو» شامل مجله و وب‌سایت بود که بخش مجله آن حدود یکسال پیش متوقف شد و اعضای تحریریه از آن زمان تاکنون هیچ‌گونه همکاری با نشریه نداشته‌اند و مطالبی که در این مدت بر روی وب‌سایت قلمرو قرار گرفته است بدون اجازه اعضای تحریریه انجام گرفته است و مورد تائید آنها نیست.

۲- منصفانه باید بگوییم آنچه در مجله قلمرو منتشر شده حاصل همفکری تحریریه بوده و شرکت مذکور و نه هیچ نهاد دیگری نقشی در تعیین محتوای مجله نداشته است. قلمرو در تعیین خط‌ مشی خود کاملا مستقل و آزاد عمل می‌کرد.


۳- قطعا تحریریه قلمرو و نویسندگانی که با آن همکاری کرده‌اند چهار سال پیش نمی‌توانسته‌اند وضعیت موجود مدیران شرکت مذکور را پیش‌بینی کنند. ظاهرا آنچه که به عنوان اتهام خانم شیخ الاسلامی اعلام شده هشت سال پیش رخ داده است. قلمرو چهار سال پیش راه افتاد، ازدواج خانم شیخ الاسلامی با مدیر دیگر شرکت آیدیا سنتر دو سال پیش انجام شده و مجله قلمرو و همچنین ظاهرا شرکت آیدیا سنتر اصلا از یک سال پیش کاملا تعطیل بوده است. از سوی دیگر، در فضای رسانه‌ها خانم شیخ الاسلامی عمدتا با سوابق روزنامه نگاری‌شان در حوزه میراث فرهنگی شناخته می‌شدند. آیدیا‌سنتر بیشتر یک شرکت خانوادگی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی به نظر می‌رسیده، همچنانکه وضعیت قابل مشاهده این بوده که این شرکت حتی توان تامین پنج هزار دلار مجموع هزینه‌های ماهانه انتشار یک نشریه اینترنتی را نداشته است. در زمان راه انداری قلمرو مطلقا نامی از خانم شیخ الاسلامی مطرح نبوده و بلکه شماری از اندیشمندان برجسته جهان به عنوان مشاوران علمی این مجله مطرح بودند که اعتماد به همین نام‌های جهانی باعث جلب همکاری به قلمرو شد.


۴- شرایط پیش آمده برای یکی از مدیران شرکت «آیدیاسنتر» به دلایل مختلف تکان‌دهنده است. قطعا قضاوت در این باره باید مبتنی بر اطلاع از تمامی جنبه‌های حقوقی مرتبط باشد، از سوی دیگر بنا به آنچه که گفته شد معلوم نیست مسئولیت حقوقی جرایم اعلام شده که صرفا به یکی از مدیران حقیقی شرکت آیدیاسنتر منتسب شده چقدر قابل انتساب به موقعیت حقوقی همین شرکت و دیگر مدیران آن است. با این وجود، اگر فرض غالب گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی را بپذیریم، یعنی احتمال مشارکت یکی از مدیران این شرکت در فعالیت‌های مجرمانه اقتصادی مرتبط با نهادهای داخلی نظام جمهوری اسلامی، تحریریه «قلمرو» بایسته می‌داند با وجود عدم اطلاع از ماهیت شرکت مذکور نسبت به همکاری محدودی که با آن داشته اظهار تاسف کند. در صورت صحت فرض مذکور، قانونا و اخلاقا مدیران شرکت آیدیا سنتر باید پاسخگوی اعتماد اعضای تحریریه قلمرو باشند.

اعضای تحریریه قلمرو



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy