Thursday, Jun 13, 2019

صفحه نخست » حمله به دو نفتکش محموله‌های نفتی ژاپن در دریای عمان

Tanker.jpg

این حملات مشکوک در زمانی صورت گرفتند که رهبر ژاپن در تهران بود

به دو نفتکش در آب‌های ایران در دریای عمان حمله شده است. منابع ژاپنی گفته‌اند که این کشتی‌ها حامل "محموله‌های مرتبط با ژاپن" بوده‌اند. سخنگویان دولتی ایران این حادثه را "مشکوک" توصیف کرده است و ایالات متحده گفته که "به ارزیابی این وضعیت ادامه می‌دهد."

دیوید مارتین، یک مقام دفاعی آمریکا به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز آمریکا گفت که به احتمال زیاد ایران عامل حمله روز پنج‌شنبه به دو نفتکش در دریای عمان است.

او همچنین این اعلام ایران را که خدمه و ملوان‌های این دو کشتی را نجات داده است، رد کرد و گفت که این نیروهای دریایی آمریکایی بودند که ۲۱ عضو خدمه را نجات دادند.

مارتین گفت که آمریکایی‌ها منتظر جمع‌آوری بقایای این کشتی‌ها هستند تا علت اصلی این حادثه را پیدا کنند.

او تأکید کرد که هرگونه واکنش از سوی آمریکا به این حادثه، بستگی به یافتن ارتباطی میان آن و ایران و همچنین رفتار دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

دویچه وله - در متن تنش میان ایران و آمریکا، منابع خبری ایران امروز پنجشنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده‌اند. شبکه خبری العالم به نقل از "منابع محلی عمان" اعلام کرد، این دو انفجار "به صورت پیاپی" در دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام صورت گرفته و صدای انفجار نیز ناشی از حمله به این دو کشتی بوده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع پاکستانی اعلام کرده که آنها نیز صدای انفجارها را شنیده‌اند. به گفته منابع پاکستانی، دو نفتکش مزبور با اعلام اینکه مورد حمله قرار گرفته‌اند، در خواست کمک کرده‌اند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که یک گروه امنیت دریایی بریتانیا نیز بامداد امروز پنجشنبه نسبت به "حادثه‌ای نامشخص" در دریای عمان هشدار داده و خواستار "احتیاط شدید" در منطقه در شرایط تنش شدید میان ایران و آمریکا شده است. این گروه امنیت دریایی جزئیات بیشتری در خصوص هشدار خود ارائه نداده، اما اعلام کرده است که در این مورد تحقیق خواهد کرد.

تخلیه نفتکش‌ها

به گزارش خبرگزاری رویترز نیز به نقل از چهار منبع تجاری و کشتیرانی اعلام کرده است که به دنبال انفجارها، دو نفتکش مزبور تخلیه شده و خدمه آنها سالم هستند.

به گفته این منابع، یکی از این دو نفتکش به نام "فرونت آلتر" با پرچم جزایر مارشال و دیگری به نام "کوکا کوریجوس" با پرچم پاناما در حرکت بوده است.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در این میان برخی گزارش‌ها از آتش‌سوزی‌های گسترده در سطح این دو نفتکش خبر می‌دهند. مقام‌های امارات هم آتش‌سوزی در نفتکش "فرونت آلتر" را تأیید کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مدیر نفتکش "کوکا کوریجوس"، این کشتی نیز از مبدأ عربستان سعودی راهی سنگاپور بوده که هدف حمله‌ای احتمالی قرار گرفته و خسارت دیده است.

ناوگان پنجم آمریکا "در حال کمک"

رویترز به نقل از ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین، اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور پیام "وضعیت اضطراری" این دو نفتکش را دریافت کرده‌اند. مقام‌های ناوگان پنجم آمریکا گفته‌اند که در نزدیکی محل حادثه و در حال کمک هستند. جوشوا فری، یکی از مقام‌های آمریکایی در بحرین، ضمن تأیید این خبر گفت: «ما از حمله به این دو نفتکش آگاه شده‌ایم و این پیام‌ها را به صورت جداگانه در ساعت‌های شش و ۱۲ دقیقه و هفت صبح دریافت کرده‌ایم.»

خبرگزاری بلومبرگ نیز نوشت که یک بندر در امارات متحده عربی از پیام درخواست کمک نفتکشی در دریای عمان خبر داده است. طبق این گزارش، یک مقام این بندر در امارات اعلام کرده که یک نفتکش در این دریا آتش گرفته است.

افزایش قیمت نفت

گزارش‌ها حاکی از واکنش سریع بازار نفت به حمله احتمالی علیه دو نفتکش در دریای عمان است. در پی این حادثه قیمت نفت خام به نسبت روز گذشته سه و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه گذشته دو نفتکش عربستان سعودی، یک نفتکش امارات متحده عربی و یک نفتکش نروژ در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی در آب‌های عمان بر اثر انفجار خسارت‌های سنگینی دیدند. پس از این انفجارها انگشت اتهام متوجه جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن شد. ایران اما نقش خود در این حادثه را رد کرد و آن را "مشکوک" خواند.

پنجشنبه گذشته نیز امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ نتایج تحقیقات خود درباره حمله به این چهار نفتکش را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یافته‌های کارشناسان حاکی از آن است که این "عملیات خرابکارانه" بخشی از یک طرح "ماهرانه و هماهنگ" بوده که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy