Sunday, Jun 16, 2019

صفحه نخست » شاخ و شانه کشیدن محسن رفیق دوست

rafighdoost_061419.jpgشبکه بیان - محسن رفیق دوست، وزیر سپاه دوران جنگ در اظهارات تازه ای به بررسی ابعاد مختلف "جنگ اقتصادی" آمریکا علیه جمهوری اسلامی پرداخته است. درونمایه سخنان او این است که دور زدن تحریم ها باید از مجرای بخش خصوصی انجام شود.

بخش خصوصی در ادبیات جمهوری اسلامی، به واحدهایی گفته می شود که اگر به اختلاف با کارگران یا سایرین بخورد، این دولت نیست که هدف حمله قرار می گیرد بلکه می توان مشکل را از طریق دیوان عالی کشور پیگیری کرد.

اما آنچه که در عمل و واقعیت شاهد هستیم، بخش خصوصی همان بخش دولتی با افرادی وابسته به دولت است که صرفا روی کاغذ نامی از دولت نمی برند و دولت در زمان ایجاد مشکل خود را به راحتی کنار می کشد.

بخش خصوصی و شرکت های خصوصی در جمهوری اسلامی به راحتی ساخته و پرداخته می شوند. موضوع طولانی و بسیط بابک زنجانی در همین راستا است. بابک زنجانی و تمام شرکت های وابسته به هلدینگ او، ساخته و پرداخته شدند.

از حساب های بانکی دستکاری شده تا بانکی که میزان اعتبارات آن از میزان نامه دریافتی توسط زنجانی بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه بود.

زنجانی به سرعت پیش رفت. هتل سورینت مریم، سرمایه گذاری روی فیلم (بخش فرهنگی)، جت اختصاصی و موتورهای سواری چند صد میلیون تومانی و... همه آن چیزی نبود که بابک زنجانی خود به دست آورده باشد، بلکه این موارد با امکاناتی که در اختیار او قرار داده شد، پرداخته و ساخته شد.

دیدار با تاجیک ها و مراسم رقص و آواز، سخنرانی در جمع کارآفرینان برتر و مدیران بانک ها و انتشار فیلم های این دیدارها، همه در راستای این پروژه بود که نشان داده شود بخش خصوصی منفک از دولت در حال کار است.

اما با دور زدن تحریم ها و سپس دور زدن وزارت نفت، پروژه بابک زنجانی سریعا سوخت شد. جمهوری اسلامی استاد خراب کردن ساخته های دست خود است.

اکنون که دوباره تحریم ها آغاز شده اند و به طور ویژه نیز بمباران اقتصادی صورت گرفته، ده ها بابک زنجانی هم امکان فروش نفت ایران را ندارند.

محسن رفیق دوست اما می گوید نفت را برای آنکه بفروشیم و اتفاقا به روزی ۲ میلیون بشکه برسانیم، باید از طریق "ملت" عرضه کنیم.

او اضافه می کند که این روش عرضه نباید از طریق بورس انجام شود چرا که "سر و صدای" زیادی دارد. سپس به توضیح بیشتر پرداخته و اعلام می کند که خریدارانی هستند که ریسک معامله با جمهوری اسلامی را کرده و نفت را خریداری می کنند.

این بدان معناست که قیمت نفت هرچقدر باشد، جمهوری اسلامی مجبور است آن را با قیمتی بسیار نازل به دست دلالان بسپارد تا آنان نیز با قیمت پایین تر عرضه کنند؛ مساله ای که مشخصا از بین بردن منافع ملی یک کشور و فاجعه بارتر از خام فروشی به هند و چین است.

او همچنین تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی و در نهایت جنگ را مورد عجیبی ندانست و اعلام کرد در صورتی که آمریکا به ایران حمله کند، اسرائیل به عنوان گروگان "ما" تحت فشار خواهد بود.

وی در این رابطه گفت: «...از این مهمتر یک گروگان به نام اسرائیل داریم. آمریکا دنیا را به خاطر اسرائیل بیچاره کرده است. اگر قرار شود جنگ شود از این گروگان استفاده می‌کنیم و شک و تردیدی هم نداریم. همه چیز هم برایمان آماده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy