Tuesday, Jul 2, 2019

صفحه نخست » صحنه‌آرایی خطرناک ترامپ! بابک‌ داد

Babak_Dad.jpgساعاتی پس از پا گذاشتن تاریخی ترامپ بر خاک کره شمالی، او آنچنان از «دستاوردهای سفر آسیایی‌اش» سرخوش و کیفور بود که وسط سخنرانی در جمع کارکنان پایگاه نظامی آمریکا در «اوسانِ کره جنوبی»، طبع شوخی‌اش گل کرد و دخترش ایوانکا و وزیر خارجه‌اش مایک پمپئو را که به سمت جایگاه می‌آمدند، به حاضران نشان داد و با تمجید و شوخ طبعی گفت: «به! چه زوج زیبایی! دیو و دلبر!»
🔹او حق دارد آنقدر سرخوش باشد! ترامپ توانست چندین «معبر» مهم را پاکسازی کند و چند اختلاف جدی را (حتی موقتاً) به عقب بیندازد، تا بتواند فقط روی یک پرونده و یک کشور متمرکز شود: «ایران»!
🔹در حقیقت در نشست سران کشورهای صنعتی G20 در اوزاکای ژاپن؛ ترامپ اگرچه «در ظاهر» کار خاصی در مورد ایران نکرد، اما در اصل «تمام مدت در حال انجام کارهایی با محوریت ایران» بود! از همین روی دستاوردهای سفر او از این سفر، «برای ج-ا» بسیار مهم و حیاتی است!
🔹دونالد ترامپ در سفر فشرده‌اش به ژاپن و کُره، چیزهای خیلی بیشتری از آنچه «روی کاغذ» برنامه‌ریزی کرده بود به دست آورد! پرافتخارترین آنها، عبور از خط مرزی دو کُره و ورود تاریخی‌اش به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکا به خاک کره شمالی بود! اتفاقی که شاید حتی هفته‌ی قبل، خوابش را هم نمی‌دید که «لابلای حل خُرده مشکلاتش در G20»، موفق شود چنین رخداد تاریخیِ خیره‌کننده‌ای را «فقط با یک توییت» رقم بزند و با کیم جونگ اون روی خط مرزی دو کُره دیدار کند.
🔹اما انگار آقای ترامپ، این بار در سفر به مشرق زمین، روی «دنده‌ی شانس» افتاده بود! چه؛ «رئیس کیم» رهبر کره شمالی روی همان نوار مرزی، دعوتش برای «سفر به کاخ سفید» را پذیرفت و این دیگر «تهِ خوش‌شانسی ترامپ» بود! اینگونه چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، که در عین حال «غیر متعارف‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین» تمام اسلاف خویش است، یک رکورد تاریخی دیگر به نام خود ثبت نمود!
Trump_Danger.jpg
🔹در اجلاس ژاپن، آقای ترامپ با دیپلماسی فعال؛ از «بار ترافیکی» خُرده اختلافات آمریکا با برخی کشورها کم کرد، تا فضای وسیع‌تری برای «موضوع ایران» آماده کند.
♦️بلوک شرق:
به جنگ تجاری آمریکا با چین آتش‌بس داده شد! در ملاقات ترامپ و «شی» رهبر چین، هر دو توافق کردند جنگ تجاری بین دو کشور را متوقف کنند و فعلاً تعرفه‌های جدید را اعمال نکنند، تا بعدتر که گفت‌و‌گوهای تجاری میان دو طرف مجدداً راه‌اندازی شود.
🔹رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین کمربند «تحریم شرکت چینی هواوِی» را کمی «شُل» کرد و اعلام کرد شرکتهای آمریکایی می‌توانند همکاری خود را با «هواوِی» از سر بگیرند!
🔹ترامپ به ولادیمیر پوتین هم چراغ سبز نشان داد که از راه‌حل دیپلماتیک برای رفع تنش با ایران حمایت می‌کند.
اما «کادوی بزرگ» به اردوغان رسید! ترامپ به مخالفت‌هایش بر سر «خرید سیستم پدافندی اس-سیصد روسی توسط ترکیه» پایان داد و گفت: ترکیه به این سیستم دفاعی نیاز دارد!
این سخن، چنان اردوغان را خوشحال کرد که هنگام عکاسی یادگاری، سر جای تعیین‌شده‌اش کنار پوتین نایستاد و کنار دونالد ترامپ ایستاد و به پهنای صورتش لبخند زد!
♦️اروپا:
دونالد ترامپ آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را به گرمی ستود و گفت: ترجیح می‌دهم به جای تماشای مناظره‌های انتخاباتی دموکراتها، با «این دوست بزرگ که شخصیتی شگفت انگیز دارد» گفتگو کنم!
🔹رئیس جمهوری آمریکا همچنین به امانوئل مكرون همتای فرانسویش گفت مخالفتی با گفتگوهای پاریس با مقامات تهران ندارد. ترامپ همچنین به مکرون وعده داد «آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس باز می‌گردد»؛ البته اگر اروپا با سیاستهای آمریکا در قبال ایران، هماهنگ شود! امری که چندان بعید نیست.
🔹باری! ترامپ «خُرده اختلاف‌هایش» را با «سیاست آسان‌گیری و تساهل» و با چاشنی شوخی و شیطنت و حتی «بلوف»، از سر راه برداشت تا از حجم تنش‌ها بکاهد و فقط بر ایران «متمرکز» باشد! او در جمع خبرنگاران، شاید با کنایه به تهران گفت: «من بهتر با دیکتاتورها کنار می‌آیم!»
🔹ظاهراً ترامپ صحنه‌آرایی دقیق (و بسا خطرناکی!) را برای هر گزینه‌ای در برابر ج-ا آماده کرده! با دقت و مهارتی که فقط از یک (به قول حاج قاسم!) «قمارباز!» بر می‌آید! او در ژاپن موانع را برداشت و حالا مهره‌هایش را چیده!
🔹حرکات ترامپ در این شطرنج سیاسی و محاسباتش در مهره‌چینی برای وضعیت‌های مختلف، حرفه‌ای به نظر می‌رسد. و در تحلیل سیاسی، «بازی‌خوانی و کاوش رفتار سیاست‌ورزان»، لذتبخش و آموزنده است.
🔹پی‌نوشت: گاهی باید برای معدود افرادی که هنوز نمی‌دانند تکرار کنیم؛ «مخالف جنگ و حمله‌ی نظامی به ایران هستیم»! و دلایل زیادی هست که «این حکومت با جنگ؛ سرنگون نمی‌شود»! و لازم است یادآوری اینکه آقای ترامپ، «مأمور آزادسازی ایران» نیست!
🔹دنیای عجیبی است! عاقبت خودِ آقایان هم در کوزه‌ی «یک صحنه‌آرایی خطرناک» افتادند!
بابک‌ داد ۹۸/۴/۱۱
🔹اینستاگرام
🔹تلگرام
🔹توییتر
🔹فیسبوک
🔹وبلاگ
🔹ایمیل



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy