Friday, Jul 12, 2019

صفحه نخست » جمله مرموز خامنه‌ای و هدف رژیم ایران از ایجاد تنش در خلیج‌فارس

tanesh_071119.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

یک هفته پس از توقیف سوپرنفتکش ایرانی «گریس 1» در تنگه جبل‌الطارق، نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز تلاش کرده‌اند یک نفتکش متعلق به بریتانیا را به سمت آب‌های ایران هدایت و آن را مصادره کنند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» جمهوری اسلامی به موازات نابودی توافق هسته‌ای در حال دامن زدن به تنش‌ها در خلیج‌فارس است. خبرگزاری‌های سی.ان.ان و رویترز گزارش داده‌اند که سه قایق تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در خلیج‌فارس به نفتکش بریتانیایی «بریتیش هریتیج» نزدیک شده‌اند تا آن را از حرکت بازدارند؛ اما پس از اینکه با اخطارهای ناو نظامی «اچ.ام.است مونت رز» مواجه شده‌اند، از اقدام خطرناک خود صرف‌نظر کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این اقدام نیروهای نظامی رژیم ایران به تلافی توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق بوده است؛ چنانکه پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روز سه‌شنبه 18 تیرماه گفت «توقیف نفتکش ایران بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مدنظر قرار خواهد گرفت.»

پس از حمله خرابکارانه در بندر فجیره، حمله به دو نفتکش در دریای عمان و ساقط کردن پهپاد آمریکا، این چهارمین اقدام تحریک‌آمیز و تنش‌آفرین رژیم ایران در آب‌های جنوبی ایران است. دولت بریتانیا صبح پنجشنبه 20 تیرماه نسبت به این اقدام رژیم ایران در تنگه هرمز واکنش نشان داده است.

از سوی دیگر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله طی بیانیه‌ای تلاش برای توقیف نفتکش بریتانیایی را تکذیب کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش رسمی به خبر مزاحمت برای نفتکش بریتانیایی، مدعی شده است که «ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و هیچ ارزشی ندارند.»

پیش‌ازاین نیز رژیم ایران با وجود شواهد و مدارک فراوان، مسئولیت حمله‌های خرابکارانه به نفتکش‌های خارجی در خلیج‌فارس و دریای عمان را به عهده نگرفت.

تنش‌آفرینی‌های نیروهای سپاه پاسداران در خلیج‌فارس و تنگه هرمز در حالی به طور مرتب ادامه دارد که توافق هسته‌ای با اقدام‌های اخیر رژیم ایران در حال فروپاشی است. به موازات نقض این توافقنامه، جمهوری اسلامی می‌کوشد با ایجاد تنش‌های متعدد در منطقه هراس افکنی کند.

به نظر می‌رسد رژیم ایران با ایجاد اختلال در عبور و مرور نفتکش‌ها در آبراهه خلیج‌فارس می‌خواهد این پیام را به غرب و به ویژه آمریکا ارسال کند که اگر با ما کنار نیایید و اقتصاد ایران را هدف قرار دهید، «عواقبی» به همراه دارد که به نفع هیچ‌کس نیست.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی از دو جبهه در تلاش برای اخاذی از غرب است؛ جبهه نخست همان توافق هسته‌ای است که رژیم ایران با زیر پا گذاشتن مهم‌ترین بخش‌های آن، مسیر خطرناکی را می‌پیماید. دومین جبهه خلیج‌فارس است که می‌کوشد به انحای مختلف این آبراهه را برای کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن ناامن کند؛ همچنان که پیش‌ازاین، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد.»

اگرچه ملاها و نیروهای نظامیِ آن‌ها می‌دانند تنش‌آفرینی و اقدام‌های تحریک‌آمیز در منطقه عواقب خطرناکی دارد، راهی جز این برایشان باقی نمانده تا اوضاع اسف‌بار خود را تغییر دهند. این بن‌بست را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مرداد پارسال به خوبی توصیف کرد: «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»

این جمله مرموز خامنه‌ای را می‌توان به همین تلاش‌های اخیر اتمی و خرابکارانه در خلیج‌فارس برای اخاذی از کشورهای غربی تعبیر کرد. بااین‌حال، نه‌فقط آمریکا، بلکه قدرت‌های اروپایی نیز در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم ایران عقب‌نشینی نکرده‌اند. اروپایی‌ها حتی سازوکار ویژه مالی را که قرار بود «تحریم‌ها را دور بزند» عملاً فعال نکرده‌اند و همچنان ملاها را سرکار گذاشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy