Friday, Aug 2, 2019

صفحه نخست » رقص زنان در مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال، صدای نهادهای مذهبی کربلا را درآورد + ویدئو

karbala1.jpgالعربیه - شیوه برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در کربلا، اعتراض نهادهای شیعی این شهر را برانگیخت و برخی گروه‌های شیعه ادعا کردند که نواختن سرود ملی عراق از سوی یک دختر جوان با «مقدس بودن» کربلا منافات دارد.

در مراسم افتتاحیه بازی‌های فوتبال غرب آسیا که روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۹ در کربلا برگزار شد، یک دختر جوان با استفاده از ویولن، سرود ملی عراق را به طور زنده برای حضار نواخت. همزمان سه دختر جوان رقصنده با استفاده از پارچه‌های رنگی، پرچم عراق را روی تن خود ترسیم کردند.

این مراسم که با استقبال گسترده طرفداران حقوق زنان، به ویژه در ایران مواجه شده و الگویی مناسب برای آزادی زنان معرفی شد، از سوی برخی گروه‌های شیعی دینی و سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت. مخالفان ادعا کردند که شیوه برگزاری این مراسم با قانون «مقدس بودن» کربلا منافات دارد.

دیوان وقف شیعه اعلام کرد که علیه اتحادیه فوتبال عراق به دلیل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های غرب آسیا در ورزشگاه بین‌المللی کربلا شکایت قضایی خواهد کرد. این دیوان مدعی شد که این مراسم بر خلاف ضوابط و ویژگی‌های شهرهای مقدس و آداب و ارزش‌های اخلاقی عمومی برگزار شد.

karbala2.jpg

دولت محلی کربلا نیز اعلام کرد که انتقاداتی درباره برخی بخش‌های مراسم افتتاحیه دریافت کرده ولی این دولت نقشی در برگزاری این مراسم نداشته است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، بزرگترین مرجع شیعیان عراق تا کنون درباره برگزاری این مراسم هیچ اظهار نظری نکرده و مخالفت یا انتقادی درباره همه یا بخش‌هایی از این مراسم مطرح نکرده است.

نقشی که زنان در مراسم افتتاحیه بازی‌ها در کربلا ایفا کردند، از سوی فعالان حقوق زنان در داخل و خارج ایران به شدت مورد استقبال قرار گرفت. این افراد با مقایسه نهاد دینی در کربلا و قم به عنوان شهرهای مقدس شیعیان و محل استقرار مراجع شیعه، مخالفت شدید مراجع ساکن قم با حضور زنان در ورزشگاه‌ها را با موافقت ضمنی مراجع عراق مقایسه کردند.

مسیح علی‌نژاد، فعال ایرانی حقوق زنان و گرداننده کمپین چهارشنبه‌های سفید که در زمینه مبارزه با حجاب اجباری فعالیت می‌کند، با انتشار تصویری از زنان عراقی مشارکت‌کننده در مراسم افتتاحیه در کربلا و تصویری از زنی ایرانی که از پشت حصارهای فلزی به تماشای یک بازی فوتبال می‌پردازد، نوشت: «ایران تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه ورود به ورزشگاه را ندارند. در همین راستا فیفا در نامه رسمی‌ای که برای فدراسیون فوتبال ایران فرستاد، ضرب‌العجل تعیین کرد و نوشت تا ۲۴ تیرماه، باید درباره اقداماتی که برای حضور زنان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام داده‎اند گزارشی را ارائه کنند. جمهوری اسلامی ثابت کرده که فقط زبان زور می‌فهمد.»

موضوع برابری حقوق زنان در ایران و کشورهای عربی بارها به شکل‌های مختلف مطرح شده است. پیش از این و در ماه می‌۲۰۱۸ بهناز بهشتی، قهرمان موتور ریس بانوان و مشعل‌دار المپیک زمستانه ۲۰۱۸ با انتقاد از اوضاع زنان در ایران خواستار حقوق مساوی با زنان در پادشاهی عربی سعودی برای زنان ایرانی شد.

او با انتشار تصویری از توقف موتورسیکلتش توسط پلیس ایران و با اشاره به تغییرات مثبت در زمینه حقوق زنان در پادشاهی عربی سعودی، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در کشور عربستان (پادشاهی عربی سعودی) زنان حق رانندگی با ماشین هم نداشتند ولی با اتحاد هم این حق بهشون داده شد و الان از حق رانندگی با تمامی وسائل نقلیه را دارن و من یه سوال دارم؟! آیا ارزش زنان ما از زنان عربستان کمتر هستش؟!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy