Friday, Aug 2, 2019

صفحه نخست » تحریم‌های بیشتری علیه ایران در راه است

pompeo_080219.jpgایران اینترنشنال - مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن «تحریم‌های بیشتری»علیه جمهوری اسلامی ایران وضع خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه، ۱۱ مرداد در جریان نشستی با رهبران آسیای جنوب شرقی در بانکوک، تحریم‌ها را علیه ایران موثر خواند و گفت تحریم‌ها را علیه آنها تشدید می‌کنیم.

یک روز پیش از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار داد؛ آنچه واکنش مقام‌های ایرانی و برخی کشورها را به همراه داشت.

محمدجواد ظریف در واکنش به این اقدام، در توییتی نوشت: «دلیل اصلی آمریکا برای قرار دادن من در لیست تحریم این است که سخنگوی اصلی ایران در جهان هستم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، هم اقدام دولت آمریکا را «کودکانه» و ناشی از «ترس» مقام‌های آمریکایی از «منطق و مصاحبه» وزیر خارجه جمهوری اسلامی دانست.

اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا، اعلام کرد که به همکاری با محمد جواد ظریف، به عنوان عالی‌ترین دیپلمات ایرانی ادامه می دهد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا ضمن مخالفت با تصمیم آمریکا گفته‌اند که درهای دیپلماسی به‌ویژه در شرایط حساس کنونی باید باز گذاشته شود.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از تحریم محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، او را همدست «مافیای» علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

پیشتر، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی و دفتر او را تحریم کرد.

مقام‌های آمریکایی در حالی بر ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی تاکید دارند که بارها از آمادگی برای مذاکره بی قید و شرط با تهران سخن گفته‌اند.

آمریکا پس از خروج یکجانبه از توافق برجام، با اعمال تحریم‌های فزاینده علیه جمهوری اسلامی، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته تا تهران را به میز مذاکره کشاند.

مقام‌های جمهوری اسلامی طرح مذاکره از سوی آمریکا را «فریب» و «دروغ» می‌دانند.

ظریف: آمریکا باید خود را با واقعیت‌های جدید جهانی وفق دهد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، از ایالات متحده خواست تا از «انزوای بیشتر» بپرهیزد و «خود را با واقعیت‌های جدید جهانی وفق دهد.»

محمد جواد ظریف روز جمعه، ۱۱ مرداد در توییتی نوشت: «تجارت و قدرت بین‌المللی در حال جابجایی است. نه تروریسم اقتصادی علیه چین و ایران و نه خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد.»

ساعاتی قبل از آن، آمریکا رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شد؛ آنچه نگرانی از شکل‌گیری رقابت تسلیحاتی تازه را به همراه داشته است.

یک روز پیش از آن نیز، دونالد ترامپ بطور غیرمنتظره، از اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین خبر داد. و پکن هم اعلام کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «در حالیکه پیمان عدم تعرض ایران و گفت‌وگو‌های منطقه‌ای پیش می‌رود، تیم گروه بی [جان بولتون، محمد بن‌سلمان، محمد بن‌زاید، بنیامین نتانیاهو]کوچکتر می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy