Monday, Aug 5, 2019

صفحه نخست » یک کارشناس اقتصادی: دولت در چنان شرایط اضطراریست که طبق حدیث «گوشت میّت‌» را هم می‌توان خورد!

saran.jpgکیهان لندن - هنوز هفت ماه تا پایان سال ۱۳۹۸ باقی مانده اما ۷۵٫۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه سران قوای جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا در یک جلسه به فکر چاره بیفتند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی، پنجم امرداد تشکیل جلسه دادند و در نهایت چهار راهکار پیشنهادی دولت برای جبران این کسری بودجه عظیم آنهم در شرایطی که فروش نفت به دلیل تحریم به زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده تصویب شد.

در این جلسه مقرر شده بودجه سال ۹۸ بر مبنای صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام تنظیم شود. در نتیجه، کل کسری بودجه سال حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و طبق پیشنهاد دولت، قرار است نیمی از آن با کاهش هزینه‎ها و نیمی دیگر با افزایش منابع تامین شود.

چهار راهکار دولت برای افزایش منابع بودجه عبارتند از:

- واگذاری و مولدسازی دارایی‎های دولت توسط وزارت اقتصاد: ۱۰ هزار میلیارد تومان
- ۵۰ درصد موجودی حساب ذخیره ارزی: ۴٫۵ هزار میلیارد تومان
- فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه: ۳۸ هزار میلیارد تومان
- برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی: ۴۵ هزار میلیارد تومان

طبق دستور علی خامنه‎ای قرار بود کاهش منابع دولت نه از صندوق توسعه ملی بلکه از طریق «اصلاح ساختار بودجه» تامین شود. در همین رابطه علی لاریجانی بهمن سال ۹۷ روایت کرد که وقتی پیش‎نویس لایحه بودجه ۹۸ به خامنه‎ای ارائه شد او نامه‌‏ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشت و از ۶ بند ایراد گرفت و «۴ ماه» به مسئولان کشور فرصت داد تا بودجه را اصلاح‎کنند اما از قرار معلوم انتظارات متوهمانه‌ی خامنه‎ای برای اصلاح بودجه در عرض ۴ ماه عملی نشد و کار به «جراحی بودجه» رسید.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

البته همان موقع نیز شمار زیادی از کارشناسان اقتصادی و تحلیگران و همچنین ناظرانی که مسائل کشور را دنبال می‌کنند، اجرای چنین اصلاحاتی را محال دانستند از جمله نجفی تهرانی طلبه‎ای که در توییترش نوشت «چنین اصلاحاتی با وجود دخالت دین در حکومت، تمرکز قدرت در ولی فقیه به صورت مادام‌العمر، نقش کمرنگ مردم در انتخاب مسئولان و اداره کشور، وجود نهادهای انتصابی غیرقابل نظارت و دخالت نظامیان در سیاست بی‎فایده است.»

حالا پنج ماه از آن زمان گذشته و در واکنش به مصوبات جدید برای جبران کسری بودجه احمد توکلی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‎گوید «تصمیم بسیار خطرناکی» گرفته‌اند.

هادى حق‌شناس کارشناس اقتصادی در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» گفته سران قوا از شرایط حال ایران اطلاعاتی دارند که از حدس و گمان کارشناسان فراتر است. او توضیح می‎دهد، «مقصود از خطرناک بودن اقدام سران قوا افزایش رشد نقدینگى، افزایش تورم و تضعیف بخش واقعى اقتصاد خواهد بود. اما به نظر می‎رسد که دولت براى عبور از لحظه کنونى، چاره‎اى جز این ندارد. در شرایط اضطرار کنونى مى‎توان آن حدیث معروف که مى‎گوید براى زنده ماندن مى‎توان گوشت میّت را هم خورد را مثال زد. این موضوع، دولت را به اینجا رسانده است که اکنون از چهار منبع بتواند بودجه را تامین کند.»

در حالی که بر اساس تحلیل این کارشناس اقتصادی با توجه به کاهش شدید فروش نفت، سران قوا برای تامین منابع بودجه به شرایطی رسیده‌اند که با «گوشت میّت‌خواری» در شرایط اضطراری مقایسه شده، گروهی هستند که آدرس دیگری می‎دهند. سردار محمد صالح جوکار معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته «طبق نظرسنجی‌های اخیر رضایت مردم افزایش یافته و اقتصاد بهبود پیدا کرده است!»

شنبه ۱۲ امرداد نیز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت، «با همه مشکلات، شرایط اشتغال رو به بهبود است و کارشناسان معتقدند شرایط اقتصادی تا پایان سال هر روز نسبت به روز دیگر بهبود پیدا خواهد کرد.»

در ایران مقام‌های حکومتی ادعا می‎کنند فشار تحریم‎ها فروکش کرده، شوک اولیه تحریم‎ها پشت سر گذاشته شده و آنها کنترل اوضاع را به دست گرفته‌اند! اما اینهمه فقط خوراک تبلیغاتی برای رسانه‎ها و بلوف‌هایی برای لاپوشانی شرایط وخیم نظام و یادآور کسی است که در تنهایی و تاریکی از وحشت سوت می‌زند و یا به صدای بلند آواز می‌خواند!

طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم خانوارهای شهری به آستانه ۵۱ درصد نزدیک شده و نرخ تورم خانوارهای روستایی از ۵۹ درصد فراتر رفته؛ این نرخ حتی در چهار استان کشور به بالای ۷۰ درصد رسیده است. منظور هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی، از «گوشت میّت‌خواری»، اشاره به این وضعیت وخیم و اضطراری است که دیگر فشارش فقط بر روی مردم نیست بلکه در حال شکستن کمر نظام است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy