Thursday, Aug 15, 2019

صفحه نخست » کودتای شیلی وشجاعت اخلاقی روشنفکران، علی میرفطروس

بعدازانقلاب،رؤیاپروَری با پاهائی برزمین استوار

*اریک اشناک،ازرهبران حزب سوسیالیست آلنده:در بحرانی که ما از آن آسیب فراوان دیدیم،حزب ما نیز ازبازیگران اصلی بوده و از این بابت،پوزشی به میهن خود بدهکاریم.

*لاگوس،ازرهبران سوسیالیست شیلی :اشتباه اصلی آلنده این بود که باتوسّل به زور واجبار،می خواست تغییراتی ایجاد کند سریع ترازآنچه که بسیاری از مردم شیلی می توانستندآنرا هضم کنند.

https://mirfetros.com/fa/wp-content/uploads/2013/08/شیلی.bmp

Après la révolution - Rêver en gardant les pieds sur terre

Ernesto Ottone & Sergio Muñoz

Traducteur Thomas Delooz

Editeur L'Atalante

Paris, 09/10/2008

221 pages

article3.jpgضرورتِ عبورازگذشته و تبدیل آن به تاریخ موضوعی است که امروزه مورد توجۀ رهبران سیاسی و روشنفکران قرارگرفته است:ازرهبران سیاسی آفریقای جنوبی تا روشنقکران و رهبران سیاسی اسپانیا،شیلی و...درکشورما-اما-گوئی تاریخ ابزاری است برای تسویه حساب های سیاسی و«زیستن درگذشته».شایدیکی ازعلل فقدان رشدجامعۀ مدنی درایران،فقدانِ یک تاریخ ملی و مشترک است؛هم ازاین رواست که به اندازۀ سازمان ها واحزاب سیاسی،ما«تاریخ» و«تحلیل های تاریخی» داریم!!

سال ها پیش(درسال1997؟)درکانال 2 تلویزیون فرانسه،دربرنامۀ معروفِ«آپاستروفِ»برنارد پی وُو («Bernard Pivot) عده ای ازروشنفکران شیلیائی (که درجریان کودتای پینوشه وسرنگونی حکومت آلنده،سال ها درزندان یا درتبعیدبسربرده بودند)به مسائلی اشاره کردندکه برای ما می تواند بسیار آموزنده باشد.آنهابافروتنی وشجاعت اخلاقی،وجودنوعی«جنون انقلابی»دربین نیروهای چپِ شیلی راازعوامل اساسی کودتای پینوشه دانستند.

«اِرنِستو اوتونه» و«سِرجیو مونیوز»،دوچهرۀ برجستۀ سازمان جوانان حزب کمونیست شیلی در زمان«آلنده»،درکتابِ«بعدازانقلاب،رؤیاپروَری با پاهائی استواربرزمین»می نویسند:

انقلاب سوسیالیستی،افسانهٔ خطرناکی ست که اگر پیروزشود،دیوِ استبداد راحاکم می کند،و در صورت شکست،راهگشای تروریسم خواهدبود».

این دوچهرۀ سرشناس حزب کمونیست شیلی،ضمن اشاره به اشتباهات نیروهای هوادارآلنده،می نویسند:

-«ما از اعتراف به اشتباهات خود هراسی نداریم...ما می خواهیم از خطاهای خودکه منجر به کودتای پینوشه گردید،پندبگیریم».

«ریکاردو لاگوس» (ازرهبران سوسیالیست که درمارس2000 رئیس جمهورشیلی شد) کودتا را بهای سنگینی می داند که آلنده وحامیانش بخاطر«شجاعت شان در رؤیاپروری»پرداختند.به نظر «لاگوس»:«اشتباه اصلی آلنده این بود که باتوسل به زورواجبار،می خواست تغییراتی ایجاد کند سریع ترازآنچه که بسیاری از مردم شیلی می توانستندآنرا هضم کنند...حکومت نظامیان درشیلی ونیز،تغییروتحوّلات جهانی،به حزب سوسیالیست شیلی آموخته است تادرارزیابیِ وقایع گذشته، متواضع وفروتن باشد».

«اریک اشناک»،ازرهبران حزب سوسیالیست آلنده،پس ازبازگشت از تبعید به شیلی تاکیدمی کند:

- «در بحرانی که ما از آن آسیب فراوان دیدیم،حزب مانیز ازبازیگران اصلی بوده و از این بابت، پوزشی به میهن خود بدهکاریم».

کتاب«بعدازانقلاب،رؤیاپروَری ...»درشش بخش تنظیم شده وطی آن،«اِرنِستو اوتونه» و«سِرجیو مونیوز» رؤیاها، ناکامی ها وبحرانِ اعتقادات در دوران پس ازکودتای شیلی را موردبحث قرارداده و«مسیرتعامل»،«به سوی آزادی»و«آزاداندیشی»درآن کشوررا بازگو می کنند.

بدین ترتیب:روشنفکران ورهبران سیاسی شیلی باتواضع و شجاعت اخلاقی،ضمن ارزیابی تازه از گذشتۀ ناشادِخود،آن را پُلی برای رسیدن به آینده ای بهترساخته اند.آن ها با تبدیل کردن گذشته به تاریخ به ما می آموزندکه داشتنِ انصاف وفروتنی درارزیابی رویدادهای تاریخی و سیاسی، زمینه ای است برای رشد آزادی،دموکراسی وجامعۀ مدنی.

https://mirfetros.com/fa/



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy