Thursday, Sep 12, 2019

صفحه نخست » قدردانی قوه قضاییه از «مواضع هوشمندانه» پدرِ «دختر آبی»

Sahar_Khodayari.jpgرادیو فردا - چند روز پس از درگذشت سحر خدایاری بر اثر خودسوزی و موج واکنش، سخنگوی قوه قضاییه روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، تلفنی از پدر خانم خدایاری بابت «مواضع هوشمندانه او در گفت‌وگو با رسانه‌ها» قدردانی کرد.

آن طور که خبرگزاری فارس نوشته است، آقای خدایاری نیز در این تماس حضور ابراهیم رئیسی در رأس قوه قضاییه را «موجب امیدواری و دلگرمی مردم دانست و گفت که برای موفقیت او دعا می‌کند.»

این نخستین واکنش قوه قضاییه جمهوری اسلامی به ماجرایی است که در یک دادگاه آغاز شد.

حیدرعلی خدایاری، پدر «دختر آبی»، در روزهای گذشته در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های حکومتی بارها عنوان کرد که نه او و نه دخترش و نه هیچ‌ یک از افراد خانواده‌اش با نظام «مشکلی نه داشته‌ایم و نه داریم». او همچنین گفته است که کسانی که موضوع ورود زنان به ورزشگاه را طرح می‌کنند در مرگ دخترش مقصرند.

انتشار مواضع آقای خدایاری در این رسانه‌ها با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است که اغلب با مقایسه آن با مواردی از این دست در گذشته، آن را «ساختگی و تحت فشار» نهادهای امنیتی و قضایی توصیف می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

همزمان با تماس تلفنی غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، با آقای خدایاری، جمعی از مسئولان قضایی نیز «با دستور» ابراهیم رئیسی، رئیس این قوه، در مراسم ترحیم دختر آبی در شهرکرد حاضر شده‌اند.

با این حال، واکنش‌ها به درگذشت سحر خدایاری همچنان ادامه دارد.

علی مطهری، نماینده مجلس، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه از ماجرای دختر آبی به‌عنوان یکی از نمودهای رفتار بازجویان و قضاتی یاد کرد که «خیال می‌کنند با این احکام سنگین دیگران را می‌ترسانند و در نتیجه نظام حفظ می‌شود».

رسانه‌های حکومتی بارها اعلام کرده‌اند که برای سحر خدایاری «دادگاهی برگزار نشد و فرد مورد اشاره حکم محکومیت نداشت».

در مقابل، آقای مطهری امروز در توئیتی جداگانه با اشاره به این‌که حکمی صادر نشده، افزود: «ولی این خبر قطعی است که در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غیرمسئولی به او گفته به شش ماه حبس محکوم شده‌ای.»

از سوی دیگر و در کنار ادامه‌دار بودن واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به درگذشت «دختر آبی»، شماری از چهره‌های سینمایی نیز به معترضان پیوسته‌اند.

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس، روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، با انتشار چند پیام توئیتری با هشتگ «دختر آبی»، با اشاره به متنی که چند سال پیش در آن نوشته بود «ما عصب‌سوخته شده‌ایم»، اضافه کرده است که «از آن سال تا حال آن‌چنان هجوم وقایع دردناک و ناباورانه بیشتر شده که دیگر عصب‌سوختگی واژه رنگ‌باخته‌ای است که توصیف‌کننده انفعال مطلق همه‌مان در برابر این‌ همه زور و ظلم و بی‌مروتی نیست».

سمانه پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، نیز با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود با اظهار تأسف از درگذشت «دختری که دوست دارد برود استادیوم ولی به‌ دلیل حکم شش‌ماهه خودسوزی می‌کند»، خطاب به مسئولان می‌گوید با این‌ همه فساد مالی و اخلاقی «دیگر چه‌قدر باید از حقو‌ق‌مان بگذریم و دیگر چه‌قدر باید سکوت کنیم؟»

در تازه‌ترین گزارش، موج واکنش‌های مردمی و چهره‌ها به درگذشت دختر آبی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران را نیز به انتشار یادداشتی در رسانه‌ها واداشت.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، در یادداشتی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، با بیان این‌ که ماجرای دختر آبی «برای همه ما تلخ بود»، نوشت: «تلخ‌تر از همه موج‌سواری شارلاتانیسم رسانه‌ای ضدانقلاب از داغ یک خانواده عزادار است که خود را فدایی ولایت می‌دانند.»

آقای جلالی همچنین با انتقاد از این‌ که «از نگاه برخی‌ها همه مطالبات زنان در ایران صرفاً به ورزشگاه آزادی ختم می‌شود» از چهره‌های مشهور با عنوان «سلبریتی‌های بی‌سواد» یاد کرد که ابراز نظر آنان «به شاخصی ناحق تبدیل شده است».

به‌ اعتقاد رئیس پدافند غیرعامل، مطالبات زنان در ایران «تکریم اجتماعی، ازدواج بهنگام، اشتغال مناسب و صدها دغدغه‌» دیگر است که «دختران جوان این مرز و بوم با آن مواجه هستند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy