Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » تازه ترین اظهارنظر خامنه‌ای در مورد میانجی‌گری اروپایی‌ها

khamnehei.jpgرادیو فردا - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۴ مهر، گفت در مورد میانجی‌گری‌های کشورهای اروپایی بین ایران و آمریکا گفت که «اروپایی‌ها در ظاهر به عنوان میانجی وارد می‌شوند و حرف‌های طولانی هم می‌زنند اما همه آنها پوچ است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او که پس از اختتامیه هفتمین اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سخن می‌گفت این‌گونه اظهارنظر کرد که «انگیزه‌های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد» و افزود: «رفت و آمد و بستن قرارداد اشکالی ندارد اما مطلقاً نباید به آنها امید داشت و اعتماد کرد.»

با بروز تنش‌های اخیر که حتی نگرانی در مورد وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را هم مطرح کرده است، به‌ویژه فرانسه سعی در میانجی‌گری بین مقام‌های ایرانی و آمریکایی داشته است.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و ژاپن از رئیسان ‌جمهوری ایالات متحده و ایران خواسته‌اند در حالی‌که هر دو برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برند، روند دیپلماسی را احیا کرده و با هم دیدار کنند.

علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه در مورد این تلاش‌های برای میانجی‌گری گفت که «راه تعامل و مذاکره با هیچ کشوری» به غیر از آمریکا و اسرائیل بسته نیست، با این حال در ادامه گفت: «اما به هیچ وجه نباید به کشورهایی که پرچم دشمنی با نظام اسلامی را در دست گرفته‌اند و در رأس آنها آمریکا و این چند کشور اروپایی، اعتماد شود زیرا آنها صریحاً با ملت ایران دشمنی می‌کنند.»

او نمونه‌ای از به گفته او «دشمنی صریح» چند کشور اروپایی با ملت ایران به دست نداد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در حالی که علی خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده اما مقام‌های دولت ایران همچنان از «لغو همه تحریم‌های آمریکا» به عنوان پیش‌شرطی بریا انجام مذاکره یاد می‌کنند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به تازگی با اشاره به این موضوع به روزنامه لوموند فرانسه گفت: «ایرانی‌ها در زمینه شرط و شروط انعطاف دارند اما در مورد زمان‌بندی نه. آنها معتقدند که [مذاکره] تنها باید بعد از این روند [لغو تحریم‌ها] انجام شود. این در حالی است که هدف ایالات متحده این است که جلسه [مذاکره] در آینده نزدیک برگزار شود».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواستار بازگشتن ایران به میز مذاکره برای انعقاد «یک توافق بهتر از برجام» است.

خامنه‌ای: باید بکلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای باقی‌مانده در این توافق یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و روسیه کوشیده‌اند تا ایران را قانع به باقی ماندن در برجام کنند و در این خصوص تعهدهایی هم داده‌اند.

آنها ازجمله سعی کرده‌اند راه‌هایی را برای بهره‌مند شدن ایران از توافق یادشده از طریق دور زدن برخی تحریم‌های آمریکا فراهم کنند که کانال مالی اینس‌تکس برجسته‌ترین مورد آن است.

آیت‌الله خامنه‌ای در مورد عملکرد اروپایی‌ها بعد از توافق هسته‌ای آنها را به «عمل نکردن به وعده‌ها» متهم کرد و گفت: «اروپایی‌ها به رغم وعده‌های خود، عملاً به تحریم‌های آمریکا پایبند ماندند و هیچ اقدامی انجام ندادند و از این پس هم بعید است کاری برای جمهوری اسلامی انجام دهند، بنابراین باید بکلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد.»

او تأکید کرد: «رفت و آمد و بستن قرارداد اشکالی ندارد اما مطلقاً نباید به آنها امید داشت و اعتماد کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفت: «همان افرادی که مذاکره کردند، اکنون می‌گویند اروپایی‌ها به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند و این موضوع، قوی‌ترین دلیل بر این است که در هیچ مسئله‌ای نباید به آنها اعتماد کرد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از میزان تلاش‌های کشورهای اروپایی حاضر در برجام برای همکاری بانکی و مالی با تهران راضی نیستند و تاکنون این نارضایتی خود را از طریق کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی ایران نشان داده‌اند.

دو ماه پیش وقتی روند دیدارها و آن‌چه تلاش‌ها برای «میانجی‌گری» توصیف می‌شد، ادامه داشت، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفته بود کسی نماینده کشورش نیست و ایالات متحده خودش از جانب خودش سخن می‌گوید.

خامنه‌ای: نیروهای انقلابی را از میدان خارج نکنید

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه در دیدار خود با مسئولان مجلس خبرگان در مورد مسائل داخلی نیز صحبت کرد.

او از مسئولان حکومت خواست که «نیروهای مؤمن و انقلابی»، را با «برچسب‌هایی همچون تند و افراطی» از میدان خارج نکنند.

رهبر جمهوری اسلامی در توضیح نیروهای مؤمن و انقلابی گفت این افراد«در قضیه ۹ دی ۸۸ یا در قضایای سال ۹۶ با آن حرکت عظیم وارد میدان شدند و دشمنان را ناکام گذاشتند».

آیت‌الله خامنه‌ای در طول سه سال گذشته بارها دربارهٔ «جوانان مؤمن و انقلابی» به مسئولان حکومت تذکر داده و خواستار تزریق این افراد به بدنه اجرایی حکومت شده‌است.

او در ادامه همچنین از «نیروهای انقلاب» خواست که نگذارند «اختلاف سلایق» منجر به «مخالفت و معارضه» شود. او به مورد خاصی در این زمینه اشاره نکرد.

در هفته‌های گذشته جدال لفظی تند صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد یزدی، عضو شورای نگهبان بازتاب وسیعی در رسانه‌ها یافت.
این دو سیاستمدار یکدیگر را متهم به فساد مالی گسترده و بی‌کفایتی مدیریتی کردند و پس از درخواست احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان، با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند و آشتی کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy