Monday, Nov 11, 2019

صفحه نخست » تبلور خودشیفتگی در مقاله "از شورای مدیریت گذار تا گذار به دموکراسی"، رضا شیخ بیگلو

agahi.jpgدر سایت گویا نیوز مقاله ای از جناب آقای مهران براتی (مسئول سیاست خارجه شورای مدیریت گذار) بنام "از شورای مدیریت گذار تا گذار به دموکراسی" را خواندم که مایه بسی بهت و تعجب شده است. در آن مقاله تلاش شده شورای مدیریت گذار را بعنوان طلیعه دار یا پیش درآمد دولت موقت آینده از طریق به اصطلاح کنگره ملی ایرانیان به مثابه جمع " نخبه‌های دوراندیش سیاسی" و تحت عنوان "سیاستمداران برجسته و با تجربه در سطح ملی" و اندیشمندان و بازیگران جمعی در فرآیندهای گذار و رهبران نخبه فکری و غیره معرفی کند. توهم, از خودرضایتی و خودشیفتگی از لابلای سطور آن مقاله به سان خون لخته شده کلمات بیگناه و واژه های به عاریه گرفته شده بدون زره ای آزرم تراوش می کند. تو گویی شورای مدیریت گذار, که استعفاها و کناره گیری ها در آن شروع شده است, هدیه ای است الهی به ملت ایران یا به بقول خودشان "ملیت های" ایران.

نکته بسیار برجسته یا بقول ما عوام " ورقلمبیده", میزان استقبال (یا بهتر است بگویم عدم استقبال) هموطنان و مشخصا خوانندگان مقاله های سایت پر طرفدار گویا که طرفداران با سواد و فرهیخته فراوانی, در مقایسه با بقیه سایت ها, دارد, می باشد. اتفاقا خبرنامه گویا تنها سایتی است که نه تنها مقاله های در خور توجه را منتشر می کند, بلکه مهم تر از آن در این سایت خوانندگان می توانند به مقاله ها رای منفی یا مثبت بدهند, که خود نشانه ای از استقبال یا عدم استقبال هموطنان از یک نظریه و یا نظریه پرداز است. برای کنکاش علمی تر این موضوع ناچار شدم صفحات پیشین سایت گویا را از زمان تشکیل شورای مدیریت گذار ورق بزنم و با ماشین حساب یا شمارگر رایانه ای خویش (چون چُتکه در دسترس نبود) آرای منفی و مثبت را محاسبه بکنم, که کردم و به نتایج حیرت انگیزی رسیدم. از رهبران شورای مدیریت گذار که به ادعای خودشان از زمره سیاستمداران برجسته و نخبه‌های دوراندیش در سطح ملی هستند, استدعا دارم به آمارهای موجود در سایت گویا توجه لازم را مبذول فرمایید, تا بدانند مرکز ثقل زمین کجاست و آنها در کجای این زمین خاکی قرار دارند؟

قبل از آنکه با استفاده از واژه ترکیبی "شورای مدیریت گذار + گویا" به جستجو بپردازم, نگاهی انداختم به آرای مثبت و منفی مقاله ای که در تیتر این نوشتار قرار دارد. جناب آقای مهران براتی یکی از چهره های شاخص و شناخته شده و فعال شورای مدیریت گذار است. در مقایسه با اکثر اعضای شورای مرکزی و دبیرخانه این شورا که کمتر کسی آنها را می شناسد, یا قبل از زایش شورای گذار نامی از آنها شنیده باشد, شخص جناب آقای مهران براتی به دلیل وابستگی های سببی به طرفداران اصلاح طلبی و اصلاح طلبان و جمهوریخواهان مربوطه و در نتیجه حضور در برخی از رسانه های فارسی زبان متمایل به اصلاح طلبان, شخصیت نسبتا شناخته شده ای است. قاعدتا استقبال اهل کتاب و قلم (از جمله خوانندگان سایت گویا) از ایشان باید در مجموع مثبت و امیدوارکننده باشد. شوربختانه عدد و ارقام آماری موجود در سایت گویا عکس این را ثابت می کند.

مقاله ایشان تا لحظه نوشتن این سطور ١٧٥ رای منفی در مقابل فقط ٣٣ رای مثبت آورده است. یعنی بیش از ٨٤ درصد خوانندگان نظریه شورای مدیریت گذار (آنگونه که توسط مسئول روابط خارجی این شورا تبلیغ شده است) جزو مخالفین هستند. حدود ٧٤ درصد خوانندگان مقاله انتقادی اکبر کریمیان بنام "نقدی بر پروژه "شورای مدیریت گذار"‎ با آن نقد موافق هستند. بیش از ٧٢ درصد خوانندگانه مقاله تند و انتقاد آمیز عبدالستار دوشوکی بنام "توهین مدیرکل شورای مدیریت گذار به ٩٩ درصد اپوزیسیون" با نقد ایشان موافق هستند. مقاله شدیدا انتقادی آقای دوشوکی تحت عنوان "نقدی گذرا به شورای مدیریت گذار (از تصور تا توهم)" نیز ٧٨ درصد آرای مثبت را به خود جلب کرده است. عبدالستار دوشوکی یکی از فعالترین مخالفان و منتقدان شورای مدیریت گذار بوده است. در نتیجه دادن رای مثبت و موافقت با نظرات او, در عمل به نوعی حکم مخالفت با شورای مدیریت گذار را دارد. حتی مقاله انتقادی و خداحافظی او که حکما بر علیه شورای مدیریت گذار بود با ٧٤٩ رای مثبت در مقابل ٣٢ رای منفی حاکی از همسویی قریب به ٩٦ درصد خوانندگان سایت گویا با نظرات وی دارد. این ضدیت با اپوزیسیون و همدردی با خداحافظی دوشوکی در آرای ٨٩ درصد مثبت مقاله آرش فضیلت "از جمهوری اسلامی تا اپوزیسیون فیک ۹۹ درصدی" نیز نمایان است. مقاله انتقادی آقای بهروز ستوده تحت عنوان "کناره گیری آقای دوشکی از اپوزیسیون خارج از کشور و سکوت فرقه گراها" که همزمان با مقاله آقای مهران براتی در سایت گویا منتشر شده با بیش ٩٣ درصد آرای مثبت در مقابل کمتر از ٧ درصد آرای منفی مبین این حقیقت غیر قابل انکار است که منتقدان شورای مدیریت گذار با اقبال مردمی روبرو هستند (حداقل بر حسب تنها متد موجود یعنی آرای منفی و مثبت در سایت گویا). اما توضیحات, مقالات و شرح استراتژی شورای مدیریت گذار با آرای منفی بیش از ٨٤ درصد روبروست. چرا؟

علاوه بر سایت گویا تنها محل دیگری که می توان با ارجاع به اعداد و ارقام واقعی محاسبه نمود صفحه فیسبوکی شورای مدیریت گذار است که در مجموع ٢٦١ نفر آن را لایک کرده اند؛ و بیشتریت تعداد لایک که به پربننده ترین پست آن خورده است هیجده لایک (بلی ١٨ لایک) می باشد. آیا مسئولین شورای مدیریت گذار پاسخی به این سوال اساسی برآمده از آمار انکارناپذیر موجود در سایت گویا دارند؟ یا همانند مسئولین جمهوری اسلامی آنها نیز با انکار واقعیت عریان, پرسشگر را به فاکت های فرعی یا داده های ثانوی (Alternative Facts) رجوع می دهند که نه علنی هستند و نه مستند. جناب آقای براتی در مقاله خویش می نویسند ""پیش کنگره ملی" در آغاز منشور سیاسی ندارد، به جای آن میثاق "اخلاق و فرهنگ" سیاسی خواهد داشت. بنابراین "پیش کنگره ملی" در ابتدا یک اتحاد اخلاقی و مبارزاتی است".

در نتیجه شرط بدیهی و اولیه اخلاق حکم می کند که مسئولین شورای مدیریت گذار به این سوال اساسی پاسخ دهند. بر اساس تنها آمار موجود شما نه تنها با اقبال عمومی روبرو نیستید بلکه حداقل دو سوم مخاطبین با سواد و مقاله خوان و علاقه مند به سیاست (آنگونه که خوانندگان سایت گویا هستند) با شما همسو نیستند؟ بنابراین مشروعیت شما از کجا می آید؟ لازم نیست انتخاباتی صورت بگیرد یا سرشماری و نظرسنجی علمی انجام شود (که متاسفانه مقدور نیست). اما از داده های موجود در سایت گویا مشخص است که اکثریت مطلق مخاطبین و مستمعین با شورای مدیریت گذار مخالف هستند؛ یا وگرنه به آن رای منفی نمی دادند و به مخالفان و منتقدان شورا رای مثبت بالای ٨٠ درصدی نمی دادند.

رضا شیخ بیگلو

sheikhbigloreza@gmail.com



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy