Wednesday, Nov 27, 2019

صفحه نخست » «ژنرال قالیباف» به دنبال پیاده سازی نئولیبرالیسم «ژنرال پینوشه» در ایران، اکبر گنجی

ag_112619.jpgاکبر گنجی - خبرنامه گویا

سردار قالیباف: ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت و خصولتی هاست. اقتصاد دولتی ریشه فساد است و خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است. دولت بزرگ است و باید کوچک شود. اقتصاد را به مردم واگذار کنید. حسن روحانی اختیار زیادی دارد ولی به مردم اعتقادی ندارد و اصل تصمیم درست افزایش قیمت بنزین را دور از چشم مردم گرفت و برای نظام مسأله درست کرد.

اگر قالیباف معتقد به نئولیبرالیسم به سبک سفارش شده صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی و نئولیبرالیسمی است که در آمریکا اجرأ می شود(دونالد ترامپ و جمهوری خواهان آمریکا بسیار بسیار بیش از دموکرات های آمریکا مدافع و مجری نئولیبرالیسم اند. نئولیبرالیسمی که از دهه ۱۹۷۰ تاکنون به طور مداوم نابرابری را در آمریکا به شدت افزایش داده است. ترامپ نیز با کاهش مالیات ها فقط و فقط به سود طبقه یک دهم درصدی عمل کرد و خود یکی از چهره های الیگارشی حاکم بر آمریکاست) ، مقتضای آن این است که همه امور باید به بخش خصوصی واگذار شود و کلیه سوبسیدها(یارانه ها) حذف شده و یارانه نقدی نیز به مردم پرداخت نشود. در این صورت نهادهای حکومتی تحت نظر رهبری و نهادهای نظامی نیز باید از اقتصاد خارج شوند. نقش دولت به مثابه رژیم سیاسی فقط و فقط به "پاسبان شب" فروکاسته می شود که جز تأمین امنیت نباید نقش دیگری داشته باشد.

رابرت نوزیک در کتاب "آنارشی، دولت و آرمان شهر" نوشت: «مسئله اصلی در فلسفه سیاسی، که مقدم بر مسئله چگونه سازمان دادن به دولت است، این مسئله است که آیا اصلاً دولت باید باشد یا نه»(ص ۴). او در نهایت به محدود کردن دولت به حد «وظایف بسیار محدود حفاظت از افراد در برابر زور، دزدی، کلاهبرداری، و تنفیذ قراردادها و چیزهایی از این قبیل» فتوا می دهد.

رابرت نوزیک، فون هایک و میلتون فریدمن را پیامبران دین «بنیادگرایی بازار» به شمار آورده اند. جمهوری خواهان آمریکا ، در عمل، به میلتون فریدمن بیش از عیسی مسیح اعتقاد دارند. فون هایک نظریه پرداز «نظم خود انگیخته بازار» بود(کاتالاسکی). او «مداخلات ساختمان گرایانه» دولت در بازار را رد می کرد و عدالت اجتماعی را از لحاظ زبانی «بی معنا» قلمداد می کرد.

ادعا می شود که ژنرال پینوشه نئولیبرالیسم میلتون فریدمنی را در شیلی عملی کرد. شاید در ایران هم قرار است "ژنرال قالیباف" یا "ژنرال دیگری" آن را عملی سازد. پس از یکدست سازی کامل حکومت و آوردن نیروهای جوانِ جهادیِ انقلابی ، احتمالاً ژنرال های عزیز که مصداق این عناوین اند؛ با آمریکا وارد مذاکره و توافق خواهند شد.

ژنرال پینوشه با سرکوب بی رحمانه مخالفان و جامعه مدنی نئولیبرالیسم را در شیلی پیاده کرد، گویی ژنرال های ما هم همین راه را گشوده اند. اما ژنرال پینوشه که با کودتای آمریکایی به قدرت رسید، شیلی را تحت شدیدترین تحریم های طول تاریخ نگاه نداشت تا حکومت را یکدست سازد. در همان ابتدای کودتا خود را از شر مخالفان خلاص کرد. ژنرال های ما در دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ اقدامات ژنرال پینوشه را «تمرین» کردند.

قالیباف و دیگر نیروهای جهادی انقلابی تأکید کرده اند که با اصل موضوع افزایش قیمت بنزین موافق بوده و هستند، اختلاف آن ها با حسن روحانی فقط و فقط اختلاف روشی است. می گویند احمدی نژاد این کار را بهتر از روحانی انجام داد. حسن روحانی فاقد تدبیر است و آن را بسیار بد انجام داد. اگر ما بیاییم، بهتر از احمدی نژاد هم انجام خواهیم داد.

نکته ای که باید در مقاله ای مستقل به آن پرداخته شود این است که حسن روحانی چرا در شرایطی که شیلی، لبنان، عراق، و...در آتش خشم قربانیان سیاست های نئولیبرالیمی سوختند، که به نابرابری، تبعیض، فساد سیستماتیک، و...اعتراض های گسترده داشتند، دست به این جراحی پر درد زد؟ کاملاً روشن بود که واکنش اجتماعی طبقه فرودستبه چنین تصمیمی، در جامعه ای گرفتار رژیم سیاسی مشروعیت از دست داده،فاسد، تبعیض ساز، نابرابری سازو سرکوبگرچه خواهد بود؟ همان حوادث شیلی، لبنان، عراق، و...در ایران تکرار شد. اگر در عراق ۳۰۰ کشته و ۶ میلیارد دلار زیان به بار آورد، در ایران نیز دستکم ۱۵۰ کشته و چند میلیارد دلار خسارت به بار آورد. هنوز به دقت نمی دانیم میزان تلفات انسانی و مالی این اقدام در شورش چند روزه آبان ۱۳۹۸ چه بوده است.

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اجتماع بسیجیان گفت:« اقتصاد ما تبدیل به اقتصاد دولتی شده است. امروز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است و مردم در صحنه اقتصاد حضور ندارند و تصمیم گیر نیستند. ریشه اصلی فساد در حوزه اقتصاد از اقتصاد دولتی شروع می شود و خصوصی سازی اقتصاد به خصولتی یا خاصه سازی تبدیل می شود زیرا اصل اقتصادی که چنین کاری را انجام می دهد ریشه در اقتصاد دولتی دارد. هر چقدر در چنین اقتصادی مبارزه سلبی با فساد انجام بگیرد چون از ابتدای کار مشکلات وجود دارد، نارسایی ها به وجود می آید. ریشه نارکارآمدی امروز در اداره کشور با توجه به بررسی های علمی و تجربیات در دنیا نشان می دهد به دلیل بزرگی دولت است زیرا توان حرکت ندارد. من دیروز در راهپیمایی گفتم که اگر مردم به صحنه آمدند می‌خواهند بگویند که مشت به دهان دشمنان داخلی و خارجی می زنند و بگویند پای انقلاب ایستاده ایم و نظام و کشور را دوست داریم ولی زیر بار اینگونه اداره کردن کشور که اکنون وجود دارد نمی رویم. شما که شک نداشتید وقتی تصمیم برای افزایش قیمت بنزین را می‌گیرید بر مردم فشار وارد می‌شود، روش بهتری انتخاب می‌کردید؛ یا حداقل قبل از آن با مردم در این مورد حرف می زدید.

اگر این زخم گرانی و بیکاری را درمان نمی‌کنید زخم دیگری بر مردم وارد نکنید. قبل از گرفتن تصمیم برای گرانی بنزین ببینید [توسط حسن روحانی] چه صحبت هایی در یزد و کرمان زده شد. آن سخنان، پاشیدن نمک بر روی زخم مردم است. این سخن را [از حسن روحانی] نمی‌پذیریم که شما بگویید ما اختیار نداریم و نمی‌توانیم تصمیم بگیریم. شما نشان دادید که در همه جا هستید و تصمیم می‌گیرید اما هزینه تصمیم شما را مردم و رهبری می‌دهند. پس حق ندارید مطرح کنید که دارای اختیار نیستید. شما شک نداشتید با برخی تصمیمات فشارهای زیادی را مردم باید تحمل کنند بنابراین باید با آنها سخن می‌گفتید، حداقل اگر این زخم را درمان نمی کنید بر زخم گرانی و بیکاری نمک نپاشید. روزی که بحث صندوق های رأی مطرح است[از نظر حسن روحانی] مردم مهم می شوند ولی روزی که زمان تصمیم گیری برای کشور می شود [او] هیچ حرفی با مردم نمی زنید و وقتی هم اشتباه می کنید حاضر به عذرخواهی ساده از مردم نیستید.

ریشه اش هم اینجاست که وقتی اعتقادی به اداره کشور توسط مردم ندارید، کار هم به مردم واگذار نمی‌کنید. چرا عجولانه تصمیم گرفتید و چرا مردم را نامحرم دانستید و تصمیم خود را به آنها اطلاع ندادید؟ چرا با مردم حرف نزدید و به آنها نگفتید در این تصمیم سخت و دشوار ما را همراهی کنند؟ چرا هنوز بعد از ۴۰ سال در مملکت داری در اجرای درست و کم هزینه یک تصمیم مشکل داریم؟ وقتی با مردم صحبت نمی کنند مجبورند تصمیم های شان را در تاریکی شب اجرا کنند. امام خمینی فرموده بودند، دولت ها کاری را به مردم واگذار کنند که خودشان نمی توانند انجام دهند در حالیکه ما این کار را انجام ندادیم. ما نه تنها کار مردم را خودمان به دست گرفتیم، پشت درهای بسته نشستیم و بدون آنکه بدانیم در جامعه چه می گذرد، تصمیم گرفتیم. من متعرض به اصل تصمیم نیستم ولی متعرض به اجرا و زمان این تصمیم هستم. دنیا در این زمینه تجربه دارد و ما خودمان هم تجربه داریم.»

آدرس فیس بوک اکبر گنجی: https://www.facebook.com/AkbarGanji/

آدرس تلگرام اکبر گنجی: https://t.me/ganji_akbar/



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy