Sunday, Dec 1, 2019

صفحه نخست » مولایی تابعیت مغولستان را پذیرفت؛ خروج از زیر پرچم تیم پناهنده‌ها

mongolia_120119.jpgایران وایر - تلویزیون ملی مغولستان اعلام کرده که «سعید مولایی»، پیشنهاد «باتلوگا خالتما»، رییس‌جمهور مغولستان را پذیرفته و شهروندی این کشور را قبول کرده است. نام سعید مولایی در مسابقات «مسترز چین»، به‌عنوان ورزشکار مغول، ثبت شده است. او ملیتی ایرانی دارد، به آلمان پناهنده شده و تابعیت کشور مغولستان را پذیرفته است.

اول‌بار وب‌سایت خبری «طرفداری»، با استناد به تصاویری از تلویزیون دولتی کشور مغولستان، مدعی شد که «سعید مولایی» جودوکار ایرانی که به کشور آلمان پناهنده شده بود، ازاین‌پس زیر پرچم مغولستان در رقابت‌های بین‌المللی شرکت خواهد کرد.

پس از انتشار این خبر، برخی از رسانه‌های داخلی از این تغییر تابعیت به‌عنوان «پناهندگی» سعید مولایی به کشور مغولستان یاد کردند؛ اما این، نه یک پناهندگی دوباره که اخذ تابعیت دیگر برای ملی‌پوش ایران بود. مشابه اتفاقی که برای بسیاری از ورزشکاران جهان به ثبت رسیده است.

آنچه بر سعید مولایی گذشت را نه‌فقط حافظه کوتاه‌مدت ما به یاد دارد که نقش آن تا سال‌ها در تاروپود جامه ورزش ایران می‌ماند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

شهریورماه امسال پس از آن‌که سعید مولایی، مرد شماره یک جودو جهان اعلام کرد از رقابت‌های جهانی در ژاپن به‌صورت مستقیم به آلمان رفته است و دیگر حاضر به بازگشت به ایران نیست، «ماریوس ویزر»، رییس فدراسیون بین‌المللی جودو به «آساهی» گفت: «مولایی تحت‌فشار بازی را باخته است و حتی خانواده‌اش تحت‌فشار بوده‌اند. سعید مولایی که در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد، از فدراسیون جهانی جودو درخواست کمک کرده است.»

در گزارشی که بخش ژاپنی‌زبان روزنامه آساهی منتشر کرد، به‌صورت روشن به دستور و ممانعت مقامات ورزش ایران برای شکست خوردن سعید مولایی در مرحله نیمه‌نهایی اشاره شد. دلیل شکست تعمدانه سعید مولایی، جلوگیری از رویارویی قهرمان جودو ایران با «ساجی موکی»، جودوکار اسراییلی بود.

پس‌ازاین اتفاق بود که فدراسیون جهانی جودو، به دلیل آنچه «دخالت سیاست در امور ورزش» و آمیخته شدن این دو در جودو ایران می‌دانست، رای به «تعلیق» فدراسیون جودو ایران تا اطلاع ثانوی داد.

اما تعلیق و محرومیت جودو ایران، اتفاقی نبود که سعید مولایی در پی آن بگردد. او پیش‌تر گفته بود که به دلیل «از دست دادن رویاهایش» و «از بین رفتن شانس حضور در المپیک» به عصیان رسیده است.

دقیقا دو ماه پس از آن‌که فدراسیون جهانی جودو اعلام کرد که سعید مولایی دیگر به ایران برنمی‌گردد، روی سایت رسمی این فدراسیون جهانی خبر «اعطای پناهندگی آلمان» به سعید مولایی منتشر شد؛ یعنی سعید مولایی این اجازه را داشت که ازاین‌پس بدون دغدغه در کشور آلمان و کنار همسرش زندگی کند.

اما آیا این به معنی قطعی شدن رقابت سعید مولایی برای تیم ملی جودو آلمان بود؟

طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، تنها ورزشکارانی می‌توانند برای یک کشور در رقابت‌های المپیک مبارزه کنند که تابعیت قطعی یک کشور را داشته باشند. با توجه به این‌که پناهندگی تا زمان شهروندی، تابعیت قطعی محسوب نمی‌شود، کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال راه‌حلی برای حضور ورزشکاران پناهنده در سراسر جهان افتاد.

«توماس باخ»، رییس کمیته بین‌المللی المپیک روز ۲۷اکتبر۲۰۱۵ اعلام کرد بر اساس تصمیم و دستورالعمل جدید، «پناه‌جویان» و «پناهندگانی» که ازلحاظ تابعیت تحت پوشش هیچ کشوری نیستند، می‌توانند زیر پرچم ICO در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ در «ریودوژانیرو» شرکت کنند و به‌این‌ترتیب به رویای خود تحقق بخشند.

بعدها خبرگزاری ایسنا اما این اتفاق را با این تیتر پوشش داده بود: «نخستین تیم بی‌ملیت تاریخ به ریو می‌رود.»

توماس باخ روز ۶آبان۱۳۹۴ در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفت بیش از ۵۰۰ ورزشکار حرفه‌ای حالا بدون در نظر داشتن ملیت خود می‌توانند به رویاهای خود بیاندیشند. پس‌ازآن بود که «راحله آسمانی» دختر تکواندوکار ایران که چهار سال قبل‌تر به بلژیک پناهنده شده بود هم شانس حضور در المپیک ریو ۲۰۱۶ زیر پرچم IOC را به دست آورد.

اما راحله آسمانی در المپیک، زیر پرچم IOC وارد مسابقات نشد؛ بلژیک به او پاسپورت نهایی کشورش را اعطا کرد. به همین دلیل او توانست به‌عنوان شهروند بلژیک برای این کشور رقابت کند.

در آن تیم نخستین پناهنده‌ها، ورزشکارانی مانند «جیمز چینیک، آنجلینا لوهالیت، پائلو لوکورو از سودان جنوبی، یوناس کینده از اتیوپی، پوپول میسنگا از کنگو، رامیس انیس و یسرا ماردینی از سوریه» حضور داشتند.

حالا آنچه برای سعید مولایی در مغولستان رخ داده است، ارتباطی با پروسه پناهندگی‌اش در آلمان ندارد. او می‌توانست بر اساس اعلام قبلی کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی جودو، در رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ با پرچم IOC وارد رقابت‌ها شود؛ اما خودش ترجیح داده است برای یک کشور مبارزه کند.

تلویزیون ملی مغولستان اعلام کرده که سعید مولایی، پیشنهاد «باتلوگا خالتما»، رییس‌جمهور مغولستان را پذیرفته و شهروندی این کشور را قبول کرده است.

نکته قابل‌توجه این است که آقای خالتما هم‌زمان رییس فدراسیون جودوی مغولستان هم هست. سایت طرفداری مدعی شده که طی سالیان اخیر بسیاری از ورزشکاران مغولستان به خاطر تغییر ملیت به کشورهایی مثل امارات یا آذربایجان رفته‌اند و جذب سعید مولایی تلاشی است برای جبران کردن نیروهای ازدست‌رفته.

حالا نام سعید مولایی در مسابقات مسترز چین، به‌عنوان ورزشکار مغول، ثبت شده است. او ملیتی ایرانی دارد، به آلمان پناهنده شده و تابعیت کشور مغولستان را پذیرفته است.

چنین اتفاقی البته پیش‌ازاین هم در جهان ورزش افتاده بود. «سامان طهماسبی» و «میلاد بیگی» دو نمونه آشکار در رشته‌های کشتی و جودو ایران هستند. هر دو تابعیت کشور آذربایجان را قبول کردند و برای این کشور در مسابقات انتخابی المپیک حضور داشتند.

شاید شهیرترین ورزشکاری که در تاریخ جهان پناهنده شد و تغییر تابعیت داد، «نعیم سلیمان اوغلو» وزنه‌بردار بی‌بدیل تاریخ جهان باشد. او در زمان خودش نخستین فردی بود که در حرکت یک ضرب دو برابر وزن خودش و در حرکت دو ضرب، ده کیلو بیش از سه برابر وزن خودش را بالای سر برد.

او در بلغارستان ولی از خانواده‌ای ترک‌تبار به دنیا آمد. سال ۱۹۸۴ کشور بلغارستان به دنبال درگیری بلوک شرق و غرب، المپیک ۱۹۸۴ لس‌آنجلس را تحریم کرد، اما فقط یک هفته بعد از آن المپیک، سلیمان اوغلو ۳۰ کیلوگرم بیشتر از قهرمان المپیک در وزن خودش، وزنه زد؛ اما او در سال ۱۹۸۶ به ترکیه پناهنده شد و دو سال بعد یعنی در المپیک ۱۹۸۸ سئول با شکستن رکورد تک ضرب و دو ضرب جهان، با ۳۰ کیلوگرم اختلاف مدال طلا گرفت. او تنها ورزشکار تاریخ است که دو بار برای تیم ملی بلغارستان و سه بار برای تیم ملی ترکیه قهرمان جهان شده و البته تنها وزنه‌بردار تاریخ که سه بار پیاپی به مقام قهرمانی المپیک رسیده است. به او لقب «هرکول جیبی» داده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy