Wednesday, Dec 4, 2019

صفحه نخست » تلاش ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای

moushak.jpgآلمان، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه ایران را متهم کردند که در تلاش برای توسعه «موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای» است

ایندپتندنت فارسی - بریتانیا، فرانسه و آلمان از آنتونیو گوترش خواستند موضوع فعالیت‌های موشکی ایران در نشست ۲۸ آذر شورای امنیت مطرح شود.

فرانسه‌، آلمان و بریتانیا می‌گویند برنامه‌های موشک بالستیک ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و از تهران خواسته‌اند هرگونه فعالیت مرتبط با این موشک‌ها را متوقف کند.

سفیران این سه کشور اروپایی در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از او خواسته‌اند در گزارش بعدی خود به شورای امنیت به این نکته اشاره کند که فعالیت موشک‌های بالستیک ایران با قعطنامه شورای امنیت در حمایت از توافق هسته‌ای در تضاد است.

در این نامه به آزمایش موشک دوربرد شهاب۳ و تصاویر منتشر شده از آن در رسانه‌های اجتماعی اشاره شده است که با با یک وسیله قابل حرکت تجهیز شده بود.

آنها همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که گزارش سال ۲۰۱۵ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال ماهیت نظامی برنامه‌های هسته‌ای ایران اینگونه نتیجه‌گیری کرده بود که تهران در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ روی تجهیز موشک شهاب۳ به کلاهک هسته‌ای تحقیق کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندپتندنت فارسی

مقامات دولت دونالد ترامپ نیز بارها در گزارش‌های خود به این نکته اشاره کرده و خواستار مذاکره با تهران بر سر توانمندی‌های موشکی شده‌اند. تهران این ادعا‌ها را رد می‌کند و با مذاکره بر سر برنامه‌های موشکی نیز موافقت نکرده است. گفتنی است رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت ۹۷ با تاکید بر اینکه برنامه‌های موشکی دوربرد ایران ناقض روح برجام است، از این توافق خارج شده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بخش دیگری از این نامه آمده است که فرانسه، ‌بریتانیا و آلمان به این نتیجه‌گیری قاطع رسیده‌اند که توسعه برنامه‌های موشکی با توانایی نسبت کلاهک هسته‌ای و تکنولوژی‌های مرتبط با آن نقض قعطنامه‌های شورای امنیت است.
این قعطنامه‌ها از ایران می‌خواهد از هر گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اجتناب کند. اما تهران می‌گوید فعالیت‌های موشکی‌اش غیر‌هسته‌ای و قانونی است.

سه کشور اروپایی در این نامه که شش روز قبل امضاء شده علاوه بر آزمایش موشک شهاب۳ به نمونه‌های دیگری از نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران اشاره کرده‌اند:

موشک بورکان۳ با برد هزار و ۳۰۰ کیلومتر که حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند در دوم آگوست ۲۰۱۹ از آن پرده‌برداری کردند. همچنین موشک شهاب۳ با برد متوسط.

در ۲۹ آگوست ۲۰۱۹ نیز رسانه‌های داخل ایران از تلاش برای در مدار قرار دادن ماهواره سفیر خبر دادند که موفق نبود. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند این اقدام نیز ناقض قطعنامه بوده است. مقامات آمریکایی نیز چنین ادعایی را مطرح کرده‌ بودند.

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل تا دو هفته دیگر یعنی ۲۸ آذرماه برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می‌دهد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر در مورد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آبان‌ماه سال آینده و تهدید‌های ناشی از آن هشدار داده بود.

همچنین امروز وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که یک ناو آمریکایی در شمال دریای عرب یک محموله موشکی متعلق به ایران که در راه یمن بوده را توقیف کرده است. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی جداگانه از افزایش توان موشکی ایران در عراق و کشف یک انبار موشکی متعلق به ایران در عراق خبر داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy