Sunday, Jan 5, 2020

صفحه نخست » ستاره های سردار و شلیک پهباد، امیرساسان شرفی

article2.jpgبا وجود انکه قاسم سلیمانی در زمان اصلاحات از سردارانی بود که مقابل خاتمی و اصلاحاتش ایستاد اما نظام حاکم توانست به دلیل سابقه وی در دفاع از کشور و حضور در مقابله با داعش، از او یک قهرمان ملی اساطیری بسازد، که حضور نظامی ایران را تا آنسوی فرات و خلیج عدن گسترانیده، و در این اسطوره سازی از پیررمان نویس ، روحانی شیعه تا حتا پهلوی چی بازنشسته را با خود همراه کند.

اگرچه ترور وی میتواند اوضاع آشفته خاورمیانه را آشفته تر کرده و معادلات سیاسی امنیتی را پیچیده تر کند و جمهوری اسلامی را در یک تنگنای سیاسی قرار دهد، اما حاکمیت در سیاست داخلی میتواند انرا به یک فرصت تبدیل کرده و خود را از انتقادات و مخالفتهای جاری مبنی بر کشتار و سرکوب صورت گرفته برهاند و به بهانه ی واهی امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشور، فضای سیاسی را بیش از بیش بسته و انرا امنیتی کند، و حتی همه تسویه حسابهای جناحی خود را از برجام بی فرجام گرفته تا لوایح اف ای تی اف همه را بر سر دولت بی رمق حسن روحانی بکوبد، که دیگر نه تدبیری برای اندیشیدن دارد و نه حنایی برای رنگ کردن.

اما در بعد خارجی ، حاکمیت حتا اگر هم بخواهد، ولو بصورتی محدود دست به عملیاتی تلافی جویانه بزند، نیاز به یک پوشش امنیتی اطلاعاتی قوی و کارآمد دارد، تا ضریب موفقیت و امنیت خود را بالا ببرد.

حمله به خودروی حامل قاسم سلیمانی در بغداد، حکایت ار آن دارد که نه فقط برنامه سفر وی از قبل برای نیروهای ایالات متحده مشخص بوده بلکه حرکات نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ، مورد مراقبه و تحت نظر قرار دارد. بعبارتی دیگر، برتری اطلاعاتی از آن طرف مقابل میباشد که این خود سبب کاهش قدرت مانور جمهوری اسلامی میشود. و از سوئی دیگر به دلیل شرایط وخیم اقتصادی ، حاکمیت به هیچ عنوان توان انجام یک جنگ منطقه ی را ندارد، و ممکن است که فقط دست به یک اقدام محدود تلافی جویانه بزند که انهم میتواند با واکنش آمریکا مواجه شود. و درصورتیکه بخواهد از ان صرفنظر کند، چه کسی در داخل نظام میتواند، پاسخگوی عربده های سردار سلامی و رجز خوانی های او باشد.

اما از انجا که حاکمیت هرگاه تمامیت خود را در خطر دیده ، جام زهر نوشیده و نرمش قهرمانانه کرده است. ممکن است که مانند سال شصت و هفت که قطعنامه سازمان ملل را با خاطره ی سرنگونی ایرباس امضاء کرد، دست به یک عقب نشینی مصلحتی بزند، هر چند که در شرایط کنونی تن دادن به مذاکره برای نظام حاکم بسیار خفت بار میتواند باشد

در پایان به نقل قولی از دکتر مهدی خزعلی میتوان اشاره کرد که خواستار آن شده بود که در شرایط کنونی، نه یت بسازیم و نه دل بشکنیم، بلکه با هم و یکصدا بر سر جنگ، ویرانی و ترور فریاد بزنیم و به آن نه بگویم



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy