Tuesday, Feb 4, 2020

صفحه نخست » جزئیاتی از کلاهک هسته‌ای جدید دولت ترامپ که در زیردریایی تنسی بکار گرفته شده

بی بی سی - وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که کلاهک هسته‌ای جدیدی که در دولت دونالد ترامپ طراحی و تولید شده در یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا به کار گرفته شده است.

این کلاهک هسته‌ای که W۷۶-۲ نام دارد، یک کلاهک هسته‌ای با قدرت انفجاری کم است و به نوشته سایت اخبار دفاعی طوری طراحی شده که از بمب اتمی که بر هیروشیما انداخته شد، ضعیف‌تر باشد.

111.jpgکلاهک هسته‌ای جدید مدل تغییر یافته کلاهک‌های هسته‌ای W۷۶-۱ است که در زیردریایی‌های هسته‌ای ترایدنت بکار گرفته شده‌اند؛ به همین دلیل طراحی، تولید و بکارگیری این کلاهک جدید در طول حدود یک سال مقدور شده است.

به گفته جان رود، معاون سیاست‌گذاری وزارت دفاع آمریکا، در "بررسی موضع هسته‌ای" در سال گذشته مشخص شد "تعداد کمی کلاهک جنگی موشک‌های بالستیک زیردریایی نیاز به اصلاحاتی دارند."

به گفته آقای رود کشورهای بالقوه متخاصم مثل روسیه بر این باورند که بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری کم باعث مزیت آنها به آمریکا و متحدانش می‌شود، به این ترتیب که استفاده از کلاهک هسته‌ای کم‌قدرت می‌تواند آمریکا را از یک پاسخ هسته‌ای با قدرت انفجاری زیاد منصرف کند.

222.jpg
شلیک نوع قدیمی کلاهک W۷۶ از زیردریایی تنسی
***

آقای رود گفت اکنون این کلاهک‌ هسته‌ای ضعیف، "قابلیت‌های تکمیلی قدرت بازدارندگی آمریکا را افزایش می‌دهد و به آمریکا سلاح هسته‌ای سریع و پایدارتری با قدرت انفجاری کم می‌دهد، بر تعهد آمریکا به گسترش سلاح‌های بازدارنده تاکید می‌کند و به کشورهای بالقوه متخاصم نشان می‌دهد که بکارگیری سلاح هسته‌ای ضعیف امتیازی محسوب نمی‌شود و آمریکا می‌تواند با قدرت و قاطعیت به هر تهدید احتمالی پاسخ دهد."

فدراسیون دانشمندان آمریکا نخستین منبعی بود که خبر داد که این سلاح تقریبا یک ماه پیش در پایان سال ۲۰۱۹، در زیردریایی یواس‌اس تنسی (اس‌اس‌بی‌ان-۷۳۴) بکار گرفته شده است.

به نوشته این فدراسیون، هیچ نشانه محکمی در دست نیست که تصمیم روسیه در زمان یک بحران اتمی به قدرت انفجاری کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا بستگی داشته باشد.

منتقدان می‌گویند بکارگیری همزمان کلاهک‌های هسته‌ای با قدرت انفجاری کم و زیاد در یک زیردریایی هسته‌ای، سبب می‌شود که کشور مقابل نداند از کدامیک استفاده شده و در نتیجه ممکن است با کلاهک جنگی پرقدرت پاسخ دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy