Wednesday, Feb 26, 2020

صفحه نخست » دادستان ایران باید هواپیمایی ماهان را محاکمه کند، شیرین عبادی

ebadi.jpgمدعی‌العموم و دادستان می‌بایستی علیه هواپیمایی ماهان و مدیرعامل این شرکت هواپیمایی، حمید عرب‌نژاد کیفرخواست صادر کند.

در روز ۱۳ بهمن درحالی که خبرهای مربوط به شیوع کرونا در خارج از مرزهای چین باعث شد که بسیاری از کشورها برای مراقبت از جان شهروندان‌شان رفت و آمد و پرواز به کشور چین را متوقف کنند، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، حمید عرب‌نژاد با چوانگ هوٱ سفیر چین در ایران، ملاقات کرد و به او وعده داد که این شرکت هواپیمایی خصوصی همچنان به خدمات خود به کشور چین ادامه خواهد داد. در حالی که این خبر مثل بمب رسانه‌های فارسی و ایرانی را منفجر کرده بود، عرب‌نژاد و ماهان بدون توجه به این اعتراض‌های عمومی و البته بدون هیچ کنترل و ممانعتی از سوی دولت، به انتقال مسافر از چین و به چین بدون هیچ مراقبتی ادامه داد.

کم‌تر از یک ماه بعد، شاهدیم که این ویروس به شهر قم رسیده و از آنجا به بسیاری از نقاط دیگر کشور منتقل شده است. طبق گزارشی که سامانه اخبار و اطلاعات دانشگاهی (ساعدنیوز) داده صدها طلبه چینی و پاکستانی در حوزه علمیه قم تحصیل طلبگی می‌کنند که رفت و آمد آن‌ها به کشورهایشان می‌تواند به خوبی زمینه‌ساز انتقال و شیوع کرونا به قم باشد. این سایت خبری توضیح می‌دهد که: «تا قبل از شیوع و دیده شدن کرونا نظارتی هم بر این رفت و آمدها وجود نداشته است.» در حالی که در همین زمان مسافران چینی به سایر کشورها اجازه رفت‌وآمد بدون کنترل نداشتند.

این قصور و بی‌توجهی هواپیمایی ماهان و دولت، جان میلیون‌ها ایرانی را در معرض خطر جدی قرار داده است. تاثیر روانی و شیوع ترس و نگرانی جدی نیز کم‌تر از خود ویروس به جامعه آسیب نرسانده است. مردم از کار و زندگی افتاده‌اند و بی‌اعتمادی به سیستم اطلاع‌رسانی دولتی حالا به سیستم مراقبت و درمان و بهداشت هم سرایت کرده و نگرانی‌ها را چندبرابر کرده است.

چه کسی مقصر این وضعیت است؟ اگر عدالتی بر دستگاه قضایی حاکم بود باید مدیران هواپیمایی ماهان را پیش از سایران به دادگاه می‌کشاند و آن‌ها را متهم به در خطر انداختن جان مردم می‌کرد. متاسفانه دادستان و مدعی‌العموم به جای اینکه واقعاً از امنیت مردم دفاع کند، حفظ امنیت را در متهم کردن و دشمنی با مردم بی‌گناه معترض یا فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران و وکلای حقوق بشری می‌بیند. و سیستم سیاسی و مذهبی باز هم راه دشمنی با دنیای غرب را پیش گرفته‌اند و ویروس را عاملی برای زیارت نکردن و جلوگیری از تجمعات مذهبی عنوان می‌کنند! کشور در خرافات مذهبی غرق می‌شود و عده‌ای سودجو مثل هواپیمایی ماهان از این فرصت برای سود بیشتر استفاده می‌کنند. اگر عدالت بر این کشور حاکم بود امروز باید علیه ماهان کیفرخواست صادر می‌شد.

ماهان ایر متعلق به کیست؟ شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر خصوصی و وابسته به موسسه مولی‌الموحدین است که تحت نظر سیدحسین مرعشی از وابستگان فامیلی علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و در زمانی که مرعشی استاندار کرمان بود راه‌اندازی شد. او خودش در این‌باره گفته است: «خوب شرایطی پیش آمد و خداوند لطف و عنایت کرد هواپیمایی ماهان مانند ثروت بادآورده‌ای در دامان استان افتاد. صد در صد سهام ماهان متعلق به مولی‌الموحدین بوده و هست.»

البته موضوع سهام این شرکت هواپیمایی، واگذاری‌های سهام از دو درصد تا زیر پنجاه درصد، و اینکه چه تغییراتی در شیوه مدیریت آن تا امروز رخ داده، عدم شفافیت مالی و مدیریتی و از همه مهم‌تر اینکه چطور فعالیت یک بنگاه اقتصادی بزرگ تحت نام «خیریه» ثبت شده، موضوع بحث امروز من نیست.

آنچه که پیداست مدیریت این موسسه تحت نفوذ و دخالت یک یا چند تن از اعضای حزب کارگزاران سازندگی شروع شد. اما پس از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و رقابت‌های اقتصادی تیم او با خاندان هاشمی و کارگزاران، عملکرد این موسسه به رسانه‌های حامی دولت و سپاه کشیده شد و تا مدت‌ها موضوع بحث بود.

فراموش نکنیم که حقوق مردم در این رقابت‌ها موضوع بحث نبود، بلکه رقابت سر گروه‌های سیاسی و اقتصادی داخل حکومت بود. پس از آن تا مدتی کسی ندانست چه بر سر ماهان و موسسه مولی‌الموحدین آمد تا اینکه ناگهان خبر از رابطه با سپاه قدس، دعوت از قاسم سلیمانی به هیئت امنا (که با وجود پذیرش او، عملی نشد) و بالاخره تحریم توسط امریکا بار دیگر ماهان را بر سر زبان‌ها انداخت.

ماهان ایر در سال ۲۰۱۱ از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا متهم به دور زدن تحریم‌های ایران شد. سپس به دلیل خدمات نظامی و انتقال تجهیزات نظامی و مالی به حزب‌الله لبنان و نظامیان بشار الاسد، در لیست سیاه قرار گرفت و به دلیل حمایت از تروریسم بین‌المللی مورد تحریم قرار گرفت.

این نخستین بار بود که نام ماهان ایر و سپاه قدس کنار هم می‌آمد و در واقع هواپیمایی ماهان ایر به دلیل در اختیار سپاه قدس بودن تحریم شد.

این نکته مهم قابل ذکر است که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، به مردم آسیب زیادی رسانده است و واقعیت دردناک این است که این آسیب از جانب حکومت ایران تقویت می‌شود. زیرا عملیات سپاه قدس در خاورمیانه و حمایت از حزب‌الله لبنان، بشار الاسد، نیروهای حشدالشعبی عراق و حوثی‌های یمن باعث افزایش خشونت در خاورمیانه، دشمنی مردم کشورهای همسایه با ایرانیان و تحریم‌های بیشتر شده و هزینه‌های سنگینی را به مردم ایران تحمیل کرده است.

با کنار هم قرار دادن این مسائل به راحتی می‌توان فهمید که هواپیمایی ماهان ایر چگونه و با اتکا به چه توانی، برای ادامه پروازهایش به چین از کسی دستور نمی‌گرفته و آتش به اختیار عمل می‌کرده است. زیرا سپاه قدس مستقیما به رهبر جمهوری اسلامی مرتبط است و در این زمینه به کسی پاسخگو نیست. آخرین خبری که در این زمینه منتشر شده این است که با وجود همه اتفاق‌هایی که در کشور ایران رخ داده و به دلیل شیوع ویروس کرونا، ایران از طرف بیشتر همسایگانش قرنطینه شده است، اما وب‌سایت فلایت رادار ۲۴ نشان می‌دهد که پروازهای هواپیمایی ماهان از پکن به تهران و به‌عکس همچنان ادامه دارد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy