Thursday, Apr 2, 2020

صفحه نخست » زیارتگاه‌های ایرانی و آمریکایی، محمد برقعی

Mohammad_Borgheei.jpgزیارتگاه در ایران

وقتی زائرین اصرار به زیارت حرم‌های مقدس چون حضرت معصومه در قم وامام رضا در مشهد را داشتند، مقات دولتی شهردر اثر فشار افکار عمومی خواستار بستن این حرم‌ها شدند، اما تولیت این حرم‌ها حاضر به بستن آن حرم‌ها نشدند. اقای سعیدی تولیت حضرت معصومه، که منسوب آیت الله خامنه‌ای است، حتی حاضر نشد نماز جمعه‌اش را تعطیل کند در عکس المل این یرسختی و بی مبالاتی موج اعتراض در بیشتر شهرها بر خواست. وسایل ارتباط جمعی‌ای که از عربستان واسرائیل و آمریکا تامین می‌شوندهم این نارضایت‌ها را صدها برابر کرده وبه گوش تمام جهان رسانیدند. تا جایی که کمتر گزارشی در مورد ایران در روزنامه‌های پرتیراژو معتبر جهان است که گزارش این امر بخشی از هر گزارششان نباشد. نارضایتی مردم بسیاری از حاکمان دینی، خود بستر مناسبی برای پخش این خبر شد، ونشانی از بی کفایتی و تحجر فکری حاکمان، و نمادی از عقب ماندگی ذهن مذهبیون، به ویژه طرفداران حکومت، که بخش متجدد جامعه آنان را افرادی نا آگاه و عقب مانده‌ای می‌داند. مذهبیونی که در منجلاب سنت دست و پا می‌زنند، و مانع پیشرفت فکری جامعه، و رسیدن ایران به قافله جوامع مدرن و متجدد جهان هستند.

زیارتگاه در آمریکا

چند روز پیش شهردار شهر اورلئان در پاسخ خبرنگاران، که چرامرگ در اثر کرونا در این شهر به طور استثنایی چنان بالا است، گفت: در ماه فوریه همان طور که همه می‌دانید فستیوال بزرگ "مادی گرا س " در این شهر، که سنت فرانسوی دارد، بر گزار می‌شود.. هرساله صدها هزار نفر از سراسر آمریکا و جهان برای شراکت در این فستیوال به این شهر می‌آیند. چند روزی می‌نوشند و میرقصند. و نه تنها در بارها ورستوران‌ها پای کوبی می‌کنند، بلکه در طول روز هم جشن‌ها و برنامه‌های دیدنی در خیابان‌ها دارند. در آن ایام مردم چنان آزادند، که حتی انواع روابط سکسی‌ای که در کمتر جایی آزاد است، در اینجا آشکار وبا بوق وکرنا انجام می‌شود.

امسال روز اصلی آن ۲۵ فوریه بود، که مصادف شد با شیوع کرونا و خطر تشکیل اجتماعات. لذا شهروندان و مقامات چندین جلسه داشتند که تصمیم بگیرند برکزاری آن فستیوال را لغو کنند، یا بر طبق سنت همیشگی آن را با شکوه هر چه بیشتر بر گزار کنند. رای نهایی بر اجرای آن شد. به این دلیل که بیشتر کاسبی‌های این شهر وابسته به تفریحات و آمدن توریست‌ها است. واین فستیوال میلیون‌ها دلار در آمد برای همه مشاغل، و هم چنین میلیون‌ها دلار در آمد مالیاتی برای دولت دارد. در آمد سرشاری که شهر به سختی حاضر به چشم پوشی از آن است.

فستیوال برگزار شد وبا خود هزاران هزار مردم مبتلی به کورونا برجای گذاشت، وحال شهر با امکانات محدود ش قادر به پیش کیری از این فاحعه نیست. مصیبت بارتر آن که هزاران فرد مبتنلی این ویروس را باخود به سراسر کشور و جهان بردند. اما از کسی صدایی بلند نشد، وهیچ رسانه‌ای با آب وتاب آن را نشان خوخواهی آن مردم، بی کفایتی دولت و تحجی فکری جامعه نخواند. زیرا نه مثل ایران حکومت دینی‌ای برسرکاربود، که مردم آن را از چشم دولتی ببینند که هر گونه مراسم دینی را وسیله‌ای برای نشان دادن قدرت سیاسی خود کند. و نه حکومتی دو پارچه که هربخش آن، این ماجرا را تبدیل به چماق سیاسی برای کوبیدن بر سر رقیب کند. و نه دهها رسانه مزدور، که با یک کلاغ چهل کلاغ کردن، از آن وسیله‌ای بسازند برای سرکوب حکومتی که از آن متنفرند. و در نتیجه ساختن جوی که رسانه‌های مردمی چون تلگرام وواتس آپ وغیره را تحریک کند تا که هر کس خشم خود را از حکومت در آن خالی کند. محل هایی که هرکس آزاد است آزادانه وبی مسئولیت هر اتهامی را بزند، و هر شایعه بی اساسی را نشر دهد. هم چنین مردم با مقایسه ایران با کشورهایی خیالی وپاک و منظم، در دیگر نقاط جهان، ایران را عقب مانده ترین کشورها معرفی کند. شواهدی که علاوه بر آن که گزینشی است اکثرَان واقعیت ندارد. تصورات ایده آلی از بهترین‌های جهان که نشان می‌دهد که حکومت ایران ناکار آی ترین وفاسدترین حکومت جهان است، ومردم آن خرافه پرست ترین ومتحجرترین مردم جهان.

پرده‌ها که بالا رفت و اخبار از دیگر کشورهای جهان که رسید، کم کم مردم متوجه شدند که این شوق به زیارت رفتن، و بی توجهی به شیوع این ویروس کشنده، ویژه ایران نیست. تنها نوع زیارتگاه در غرب متفاوت است. در ایران زیارت اماکن مقدسی است که قرن‌ها احترام و توسل به آن در این فرهنگ ریشه دوانیده، ومردمی واقعا به آن باور دارند. ولی درکشورهای دیگرفستیوال‌ها و مکان‌های توریستی و بارها و رستوران‌ها‌ی در کنارشان زیارت گاه‌های آن جماعت است. اگر مردم ما در مراسم مذهبی وتشییع جنازه‌ها تجمع می‌کنند، واز آن آرامش خاطر می‌گیرند، در بسیاری از این کشورها مسابقات ورزشی و هواداری از یک تیم ورزشی همان نقش راایفا می‌کند. تنها دین ستیزان متعصب و تنگ نظر هستند که ان زوار را متحجرف وآن توریست‌ها، یا طرفدارن تیم‌های ورزشی را متجدد می‌خوانند. طرفدارانی که در اوج شیوع کورونا چندین ده هزار نفر آنان، استادیوم‌های ورزشی را برای تشویق تیمشان استادیوم پر کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy