Monday, Apr 13, 2020

صفحه نخست » درخواست مجلس: با کرونا نظامی برخورد و کشور را تعطیل کنید

Corona_1.jpg• رییس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید اگر تغییر رویه ندهیم به‌زودی شاهد اخراج گسترده کارگران خواهیم بود

ایندیپندنت فارسی - عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید که اگر روش مقابله با کرونا در ایران به شکل فعلی باقی بماند، این بیماری به صورت «مزمن» در خواهد آمد و خطر ورشکستگی، کل اقتصاد ایران را تهدید می‌کند: « با این روش که پیش می‌رویم، بیماری به شکل مزمن در خواهد آمد و مردم مدام استرس ابتلا به آن را خواهند داشت؛ همه از وسایل نقلیه فرار خواهند کرد و کارها به جای اینکه با جدیت و در سه شیفت انجام شوند، حتی با یک‌سوم هم پیش نخواهد رفت و در نهایت همه، از کارفرما و کارگر گرفته تا بخش‌های خدماتی و غیره ضرر می‌کنند. یک بار برای همیشه هزینه کرده و با تعطیلی کشور این موضوع را تمام کنیم.»

آقای عزیزی این سخنان را در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا بیان کرده و از دولت خواسته است به شیوه «نظامی» با کرونا برخورد شود: «اگر به صورت نظامی برخورد نکنیم و در عین حال معیشت مردم را نیز تامین نکنیم، زنجیره قطع نخواهد شد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

پیشنهاد مشخص مجلس بنا به گفته رییس کمیسیون اجتماعی، آن است که طبق الگوی رویارویی چین در شهر ووهان عمل و مقررات قرنطینه کامل اجرا شود: «یا باید ۲ تا ۳ ماه همین کار (قرنطینه کامل) را انجام دهیم و هزینه‌های مردم را هم تامین کنیم و یا مثل اکنون کج‌دار و مریز پیش برویم و روزی ۲هزار نفر به مبتلایان کرونایی‌ کشور اضافه شود.»

او همچنین هشدار داده که شیوه رویارویی فعلی دولت ایران با کرونا سبب خواهد شد «کارفرماها تا مدتی وضعیت را تحمل کنند اما در نهایت کارگر را اخراج می‌کنند». از سوی دیگر به دلیل نیمه‌تعطیل بودن واحدهای تولیدی و تداوم آن تا انتهای سال، «تامین اجتماعی نیز برای اینکه باید بیمه بیکاری پرداخت کند، ورشکست خواهد شد».

این نماینده مجلس به برخی اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت در مورد آغاز روند قطع زنجیره انتقال و کاهش بیماران بستری نیر واکنش نشان داده و گفته است که «تعداد تخت‌هایمان بیشتر از بیمارانمان است، اما زنجیره قطع نشده است و هیچ روزی نیست که آمار ابتلای بیماران کمتر از ۱۰۰۰ نفر گزارش شود؛ با اینکه تعداد فوت شدگان و بهبود یافتگان کمتر از مبتلایان است اما هر روز تعدادی بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر به تعداد مبتلایان اضافه می‌شود».

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، «تاکنون ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، موارد فوت ناشی از این ویروس به ۴۵۸۵ نفر رسیده است.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران مانند دیگر مقام‌های رسمی این وزارتخانه از کاهش روند ابتلا در کشور نیز سخن گفته است: «روند نزولی ابتلا به ویروس همچنان ادامه دارد و امیدواریم با رعایت موارد بهداشت عمومی و فردی این روند ادامه داشته باشد».

در مقابل این اظهارات، برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها در یک روز گذشته از صعودی بودن نرخ ابتلا در استان‌هایشان سخن گفته‌اند.

«آرش نجیمی»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت امروز این استان را این‌گونه تشریح کرده است: «متاسفانه ما هنوز در شرایط کنترل بیماری نیستیم و روند به شکل افزایشی ثابت است. در استان اصفهان روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ نفر به آمار کل بیماران اضافه می‌شود.»

ضدونقیض‌گویی مقام‌های سیاسی و بهداشتی ایران، کلاف سردرگم مقابله با کرونا را پیچیده‌تر کرده است. در حالی که حسن روحانی و رهبر جمهوری اسلامی بر بازگشت به شرایط قبل از بیماری کرونا تاکید می‌کنند، نهادهای مستقل و پزشکان نسبت به موج گسترده‌تر این بیماری هشدار داده‌اند و خواهان تغییر رویه دولت در کاهش محدودیت‌ها شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy