Thursday, May 21, 2020

صفحه نخست » نظرات رهبر آینده اصول‌گرایان درباره تئوری‌های توطئه

osulgara_052120.jpgبهنام قلی‌پور - ایران وایر

«شبکه افق» صداوسیما که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از برنامه‌هایش توسط «موسسه رسانه‌ای اوج»، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه می‌شود، پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، به ارگان کسانی تبدیل شده است که نظریه‌ها و اظهار‌نظر‌های جنجال‌برانگیزی در ارتباط با ریشه‌ها و بستر‌های شکل‌گیری این ویروس مطرح می‌کنند.

«علی کرمی»، استاد «دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله» سپاه پاسداران پس از شیوع این ویروس، نخستین فردی بود که در این شبکه ادعا‌هایی مطرح کرد که جنجال‌برانگیز شد. او اسفند ۱۳۹۸، بعد از گسترش ویروس در ایتالیا و بالا رفتن آمار قربانیان این کشور گفته بود ویروس کرونا براساس ژن ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها در آزمایشگاه‌ها خلق شده و به همین خاطر هم قربانیان این ویروس در این دو کشور بیشتر از سایر نقاط جهان است.

علی کرمی پس از این سخنان، در چندین نوبت دیگر در شبکه افق حاضر شد و ادعا‌های خود در را این خصوص بسط و گسترش داد.

پس از کرمی، از «محمدمهدی میرباقری»، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی دیگر از میهمانان شبکه افق باید نام برد که در این مدت اظهارات جنجال‌برانگیزی در ارتباط با ویروس کرونا داشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

موضع‌گیری‌ها و اظهار‌نظر‌های میرباقری درباره ویروس کرونا از آن‌جا اهمیت پیدا می‌کنند که از این روحانی به عنوان رهبر فکری آینده بسیاری از اصول‌گرایان نام برده می‌شود؛ فردی که زاویه‌های تند و تیزی با غرب دارد و ادعاهای بی‌شماری در مورد کارآمدی تمدن اسلامی در اداره جوامع در عصر مدرن داشته است.

میریاقری روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹در سخنان خود که از شبکه افق پخش شده، گفته است: «سالانه چند میلیون‌ نفر با بیماری قند فوت می‌کنند اما هیچ شیرینی فروشی تعطیل نمی‌شود.»

وی پرسیده است: «چه طور شده برای کرونا پنج میلیارد نفر را قرنطینه می‌کنند؟ این علامت توطئه‌ای بزرگ در پشت صحنه است.»

منظور این روحانی محافظه‌کار از چنین سخنان، در واقع تلاش برای اثبات این موضوع است که کرونا ویروسی ساخته و پرداخته غربی‌ها برای بد‌نام کردن و به حاشیه بردن دین از زندگی مردم است.

میرباقری این اظهارات را در انتقاد از ادامه تعطیلی مراکز دینی در ایران بیان و تلاش کرده است نشان دهد ستاد ملی مبارزه با کرونا از پشت پرده این «توطئه» آگاه نیست و بهتر است که دستور بازگشایی این مراکز را صادر کند.

میرباقری در «شبکه قرآن» هم این ادعا‌های خود را تکرار کرده و گفته است: «واقعا این خبری که درباره کرونا می‌گویند، دروغ است. این خبر این‌قدر بزرگ نیست. خطر هست ولی این‌جوری نیست که این‌ها می‌گویند. پشت این توطئه‌ای است.»

او به طور تلویحی غرب و رسانه‌های غربی را متهم کرده است که می‌خواهند مردم را تحت استعمار خود دربیاورند: «خبر درست می‌کنند. خبر را کوچک و بزرگ می‌کنند.»

میرباقری حتی از این هم جلوتر رفته و در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس»، ویروس کرونا را جنگ علیه «مذهب تمدنی» دانسته که کشور‌های غربی آن را ساخته‌اند.

وی با بیان این که ممکن است دشمن ویروس کرونا را به امری علیه ما تبدیل کند، خواستار «موضع‌گیری تمدنی» در برابر آن شده است. البته این روحانی توضیح نداده است که منظورش از موضع‌گیری تمدنی چیست.

این روحانی هم‌چنین در روز‌های اخیر با انتقاد تلویحی از ادامه تعطیلی آرامگاه بزرگان شیعه در ایران، گفته است: «رفت و آمد به حرم‌های مطهر و باز بودن آن‌ها سبب نزول رحمت است و باز بودن این درها رفع بلا می‌کند.»

میرباقری افزوده است: «هزار خیر از حرم امام نازل و تقسیم می‌شود. متأسفانه فعلا محروم هستیم و محروم شدن از این مشاهد مشرفه، بلیه بزرگی است.»

محمدمهدی میرباقری در جریان کشمکش‌ها بر سر بسته شدن آرامگاه «حضرت معصومه» در قم، چندین‌بار در این آرامگاه حاضر شده و به طور تلویحی با بسته شدن آن مخالفت کرده بود.

این روحانی در سال‌های اخیر به چهره‌ای جنجالی در فضای سیاسی و مذهبی ایران تبدیل شده است. از او به‌ عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان موسوم به «انقلابی» نام برده می‌شود که حتی «جبهه پایداری» هم پس از «محمدتقی مصباح یزدی»، او را به عنوان رهبر معنوی و فکری خود می‌شناسد.

میرباقری در جریان انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸، از نامزدی «محمود احمدی‌نژاد» حمایت کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز از حامیان «سعید جلیلی» بود.

وی سال ۱۳۹۴ توانست از حوزه انتخابیه البرز وارد مجلس خبرگان رهبری شود و در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از حامیان ریاست جمهوری «ابراهیم رئیسی» شناخته شد.

میرباقری از حامیان تقویت «حمایت» از «علی خامنه‌ای» به جای «نظارت» بر او است و دنبال پایه‌ریزی نهادی برای شکل‌گیری علوم اسلامی و دور کردن نظام آموزشی ایران از علوم غربی است.

وی هم‌چنین گفته انقلاب اسلامی هنوز دانش خود را تولید نکرده است و باید آسیب‌شناسی کرد که چرا نظریه‌های کلان تولید نشده‌اند: «انقلاب اسلامی هنوز دانش خود را تولید نکرده است ولی من معتقدم که حتماً تولید خواهد کرد. ما باید این نگرش کلان را ارایه بدهیم و به دنبال آن، دانش درگیری و عرصه‌های درگیری را هم طراحی کنیم؛ دانش هم آرام‌ آرام تولید می‌شود. ما فاقد این نگاه هستیم. ببینید تجددگرایان درباره تحلیل مارکسیسم چه قدر کتاب نوشته‌اند اما کتابی نداریم که انقلاب یا امام را تحلیل تئوریک کرده باشد. ما ادبیات آینده‌نگری جدید را کم داریم و ضرورت پرداخت به این مباحث بیش از علوم انسانی است.»

رییس فرهنگستان علوم قم هم‌چنین معتقد است که ریاضیات مدرن، فیزیک و زیست‌شناسی ابزار طراحی جامعه دینی نیستند. او بارها تئوری‌هایی درباره ضرورت و ماهیت علوم دینی مطرح کرده و از «تمدن اسلامی» در برابر «تمدن غرب» حرف زده است.

از دیدگاه‌ها و سخنرانی‌های این روحانی نشان می‌دهد که او برنامه‌ای جدی برای آینده جمهوری اسلامی دارد اما مشخص نیست چه میزان از دیدگاه‌ها و عقایدش را می‌تواند به ظهور برساند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy