Tuesday, Jun 2, 2020

صفحه نخست » اعترافات مدیر آمدنیوز در پنجمین جلسه دادگاه روح‌الله زم و کشاندن پای هنگامه شهیدی به ماجرا

zam.jpgمهر ـ پنجمین جلسه محاکمه روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

مهر، قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی و شهیدان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: مورخ ۱۳ خرداد سال ۹۹ پنجمین جلسه محاکمه متهم روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور مستشار، وکیل مدافع و نماینده دادستان در اجرای ماده ۳۵۲ قانون آئین دادرسی کیفری به صورت علنی اعلام می‌شود.

قاضی صلواتی هنگامه شهیدی را به همکاری با روح‌الله زم و آمدنیوز متهم کرد‌

به گزارش بی بی سی قاضی صلواتی در پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم در اظهاراتی هنگامه شهیدی را به همکاری با وی و آمدنیوز متهم کرده است. آقای صلواتی در این خصوص گفت که "هنگامه شهیدی با شما [زم] همکاری داشته و در ارتباط با این موارد محکوم شده و حکم وی نیز قطعی است".

براساس گزارشها آقای زم در پاسخ گفته است که "خانم شهیدی اخبار و مطالبی را ارسال می‌کرد" و "یک بار از او پول گرفتم".

روح‌الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، در چهارمین جلسه دادگاه خود گفته بود "برخی اعترافات پرونده را قبول ندارد" که در پاسخ به وی نماینده دادستان گفت "از تمامی جلسات بازپرسی شما فیلمبرداری شده" و "شما در جلسه قبل اعترافات را پذیرفتید."

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، دهم آذر ۱۳۹۷، هنگامه شهیدی را علاوه بر ۱۲ سال و ۹ ماه حبس، به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی و مطبوعاتی همچنین ممنوعیت خروج از ایران محکوم کرده بود.

خانم شهیدی ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ و با شیوع ویروس کرونا با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به مرخصی رفته بود. او پیش از مرخصی با علائم کرونا به بهداری زندان اوین منتقل شده بود. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اخیر گزارش داده بود که هنگامه شهیدی پس از اتمام مرخصی به زندان اوین برگشته است.

قاضی صلواتی در سال‌های گذشته احکام سنگینی را برای متهمان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران صادر کرده است. وکلا و فعالان حقوق بشر می‌گویند او را "تابع نظر نهادهای امنیتی" می‌دانند.

همچنین نهادهای حقوق بشری می‌گویند دادگاه‌های ایران حقوق متهمان سیاسی را نقض می‌کنند و متهمان برای اعتراف زیر فشار قرار می‌گیرند.

هنگامه شهیدی کیست؟

هنگامه شهیدی سال‌هاست در مطبوعات و اغلب روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان روزنامه‌نگاری کرده است.

او در یازدهمین جشنواره مطبوعات تهران، رتبه اول روزنامه‌نگاری را به خاطر پوشش خبری رویدادهای افغانستان و عراق کسب کرده‌ بود.

در ۱۱ سال گذشته خانم شهیدی بارها بازداشت شده است.

او آخرین بار در تیرماه سال ۱۳۹۷ در شهر کیش و در حالی بازداشت شد که تحت تعقیب قضایی قرار داشت.

در آن زمان، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران پرونده او را "سنگین" توصیف کرد و گفت: "هنگامه شهیدی چند ماهی متواری بود و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌هایی آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولینش می‌کرد. به جای این که خود را معرفی کند توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد. امروز در جزیره کیش در حالی که مدعی بود تا تغییر مسئولان دستگاه قضایی خود را معرفی نخواهد کرد، دستگیر شد".

اسفند ماه سال ۱۳۹۵ هم هنگامه شهیدی در مشهد دستگیر و به زندان اوین منتقل شده بود. او با دستور شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شده بود.

در آن زمان، خانم شهیدی بارها، در اعتراض به روند رسیدگی به اتهامات خود و زندان انفرادی، اعتصاب غذای خشک کرده بود و از مصرف دارو و قبول درمان هم خودداری می‌کرد.

خانم شهیدی پس از اعتراض‌ به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز به شش سال زندان محکوم شد. در آن زمان او عضو حزب اعتماد ملی و مشاور امور زنان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود. ‌



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy