Wednesday, Jun 10, 2020

صفحه نخست » جورج فلوید «بدون یک کلمۀ همدردی از سوی ترامپ» به خاک سپرده شد

floyd_061020.jpgرادیو بین المللی فرانسه - جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکائی که قتل وی از سوی یک مامور پلیس سفید پوست، نُماد نابرابری نژادی و خشونت پلیسی در آمریکا گردید، سه شنبه در هیوستون در ایالت تگزاس در کنار مادر خود به خاک سپرده شد. در مراسم گرامیداشت او، کشیش «ال شاپتون» با اشاره به برپائی میلیون‌ها آمریکائی سیاه و سفید برای بیان همبستگی و برابری خواهی، بر سکوت دونالد ترامپ تاکید کرد و گفت رئیس جمهوری در بارۀ رنج و محنتی که بر جورج فلوید تحمیل شد، «یک کلمه» بر زبان نیاورد. این مراسم که بشدت رنگ سیاسی نیز بخود گرفت، به رهبران دموکرات فرصتی داد تا برای ارائۀ چهرۀ دیگری از آمریکا تلاش کنند.

مراسم گرامیداشت جورج فلوید که به برزگداشتی ملی شباهت یافت، سه شنبه ٩ ژوئن در کلیسای «باپتیست فونتین او پِریز» در جنوب غربی هیوستون برگزار شد. در این مراسم اشک و اندوه خانواده و نزدیکان با خواست‌ها و مطالبات سیاسی همراه و همپا شد و آئین یادبود شهروند ٤۶ ساله‌ای که نام او تا دو هفتۀ پیش تنها برای آشنایان وی شناخته بود، به نُماد عدالت خواهی بدل گشت.

اگر نزدیکان او بیشتر به «مهربانی» و «همراهی» وی پرداختند و از «جورج بزرگ» و «عظیم جثۀ دلپذیر» یاد کردند، فریادهای آتشین برای برکندن آفت نژادپرستی که بر «روح آمریکا زخم می‌زند» نیز فراوان در تالار کلیسا به آسمان بلند شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

کشیش «ال شاپتون»، چهرۀ سرشناس دفاع از حقوق مدنی در آمریکا، دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و گفت «رئیس جمهوری اعلام کرد که نظامیان را فرامی‌خواند» تا شهرهائی را که در پی این فاجعه یکه خورده و برپا خاسته‌اند آرام سازد. او «اما در بارۀ هشت دقیقه و چهل و شش ثانیه [شکنجه‌ای] که به قتل از سوی پلیس منجر شد، کلمه‌ای بر زبان نیاورد».

خواهرزادۀ جورج فلوید با اشاره به دونالد ترامپ گفت «برخی می‌گویند که هدف آنها بازگرداندن شکوه و عظمت به آمریکاست» و با یادآوری «کینه ورزی نژادپرستانه» در این کشور پرسید «اما چه زمانی آمریکا بزرگ و شکوهمند بوده است؟»

کشیش سفید پوست «استیو ولس» با اشاره به بسیج شهروندان سفید پوست و ابراز همبستگی آنان گفت «ما نسبت به گذشته بهتر شده‌ایم، اما به اندازه‌ای که باید پیش نرفته‌ایم و این کافی نیست».

کشیش بیل لوسون با کلمات شدیدتری از رئیس جمهوری آمریکا یاد کرد و گفت «اولین کاری که ما باید انجام دهیم اینست که با رای دادن کاخ سفید را پاکسازی کنیم».

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری، که به خواست سرویس‌های امنیتی در این مراسم حاضر نبود، در پیامی ویدیوئی تاکید کرد که «زمان دادخواهی و عدالت نژادی فرارسیده است». او گفت «ما دیگر نمی‌توانیم از نژادپرستی که روح بر روح ما زخم می زند، روی برگردانیم» و با خانوادۀ فلوید که «ناگزیر باید دشواری سوگواری در جمع را تحمل کند» ابراز همدردی کرد. جو بایدن صبح روز دوشنبه برای ابراز تسلیت به هیوستون سفر کرد و بصورت خصوصی با خانوداۀ جورج فلوید دیدار نمود.

بسیاری از نمایندگان دموکرات و از جمله شهردار هیوستون، سیلوستر تارنر، نیز در این مراسم با ابراز همدردی به خانواده و نزدیکان جورج فلوید، هر گونه عمل نژادپرستانه‌ای را محکوم کردند.

کشیش میا رایت از کلیسای «فونتین او پِریز» در این مراسم که میلیون‌ها نفر آنرا بر صفحۀ تلویزیون خود تماشا می‌کردند، از برانگیخته شدن موج همبستگی و عدالت خواهی و بیداری شهروندان و سیاستمردان ابراز امیدواری کرد و گفت «ما خواهیم گریست، سوگواری خواهیم کرد، اما امید و تسکین خواهیم یافت».

در مراسم امروز، در کنار خانواده و نزدیکان جورج فلوید، بسیاری از چهره‌های شناخته شدۀ مدافع حقوق مدنی و شماری از مقامات و مسئولان سیاسی شرکت داشتند. شمار حاضران در کلیسا برای رعایت فاصلۀ اجتماعی به ۵٠٠ نفر محدود شده بود.

پس از برگزاری مراسم گرامیداشت، کاروان حامل جسد با اسکورت پلیس بسوی گورستان «پرلند» واقع در ٢٠ کیلومتری کلیسا حرکت کرد و در نزدیکی گورستان جسد به کالسکه‌ای که با اسب کشیده می‌شد منتقل گردید. جمعیت بسیاری برای وداع با جورج فلوید در دو طرف جاده‌ای که از کلیسا به گورستان می‌رفت، تجمع کرده بودند.

مراسم تدفین با حضور خانواده و نزدیکان وی برگزار شد و پدر روحانی «ال شاپتون» یکبار دیگر با سخنان خود بر مزار او آخرین بزرگداشت از وی را به عمل آورد.

جسد جورج فلوید برای ادای احترام عمومی از دوشنبه در کلیسای «باپتیست فونتین او پِریز» در حومۀ هیوستون قرار گرفته بود. بیش از ۶٠٠٠ تن یکی پس از دیگری در برابر تابوت جورج فلوید حاضر شده و این چنین با ادای احترام به وی، نشان دادند که نام او از این پس نُماد حق طلبی و مبارزه برای برابری خواهد بود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی و بیست تن دیگر از نمایندگان دموکرات نیز روز دوشنبه در تالاری در مجلس این کشور به مدت ٨ دقیقه و ٤۶ ثانیه، برابر با زمانی که مامور پلیس پای بر گلوی جورج فلوید فشرد، بر زمین زانو زده و نسبت به او ادای احترام کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مرگ جورج فلوید در روزهای اخیر در بسیاری از کشورهای جهان به برگزاری تظاهراتی برای مطالبۀ اصلاحات در ساختار نیروهای انتظامی و ممنوع ساختن هر گونه خشونت پلیسی منجر شد. در مینیاپولیس، «لیزا بِندِر»، رئیس شورای شهر تصمیم بیسابقۀ انحلال پلیس را اعلام داشت و گفت بودجۀ این سازمان به ابتکارات مردمی برای حفظ امنیت اختصاص خواهد یافت.

در واشینگتن دویست تن از نمایندگان که اکثریت آنها را اعضای دموکرات مجلس تشکیل می‌دهند، با تدارک یک متن قانونی خواستار پایان دادن به مصونیت گستردۀ نیروهای پلیس در رویاروئی با مردم شدند.

دونالد ترامپ در واکنش به این اقدامات اعلام کرد که قصد ندارد دست «به انحلال پلیس بزند و یا از بودجۀ آن بکاهد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy