Tuesday, Aug 11, 2020

صفحه نخست » سعیدرضا عاملی؛ آخوندی با روابطی مشکوک

tavaana_081120.jpgتوانا - سعیدرضا عاملی که دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات از انگلستان دارد و استاد دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران است و از جمله چهره‌های محبوب علی خامنه‌ای است و خامنه‌ای به نوع دیدگاه‌های او علاقه فراوانی نشان می‌دهد.

او که عضو شورای عالی فضای مجازی است در آذر ۱۳۹۸ از قطعی ۱۰ روزه اینترنت کشور استقبال کرده بود و آن را یک «تست خیلی خوب» برای شبکه ملی اطلاعات دانسته بود و اینگونه گفته بود: «چند روزی که اینترنت کشور قطع شد تست خیلی خوبی برای شبکه ملی اطلاعات بود؛ چراکه توانستیم در کنار قطعی اینترنت، اینترنت‌های شبکه بانکی، انرژی و... را داشته باشیم که به‌خوبی هم کار می‌کردند.

زندگی در شهری همچون لندن و کشوری همچون انگلیس نیز موجب نشد سعیدرضا عاملی از برخی تصورات مرتجعانه مذهبی دست بشوید و توجه به مواضع دینی او روشن می‌کند که موضع خصمانه‌اش در قبال فضای مجازی از کجا ناشی می‌شود. به عنوان نمونه در قبال پدیده کرونا و قرنطینه، عاملی از تعطیلی مراکز مذهبی گله کرده بود و گفته بود: «یکی از پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا تعطیلی اجتماعات دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، زیارات حرم مطهر ائمه اطهار (ع) و... است که ادامه‌دار شدن این تعطیلی تعاملات دینی اجتماعی را دچار اختلال و وادادگی می‌کند».

بجاست درباره سعیدرضا عاملی به روابط اقتصادی تردید برانگیز و مشکوک او نیز اشاره شود. بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی که در بهمن ۱۳۹۸ تهیه کرده بود، از عاملی به عنوان یکی از «معماران قطعی سراسری اینترنت» نام برده بود و درباره زندگی بحث‌برانگیز او در لندن گفته بود:

«اسناد سازمان ثبت املاک بریتانیا نشان می‌دهد که سعیدرضا عاملی یک دستگاه آپارتمان در شمال لندن دارد. ... اسناد خانه شرکت‌های بریتانیا هم حکایت از آن دارد که آقای عاملی بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ میلادی با اردشیر فتحی‌نژاد، رئیس سابق ستاد وزارت نفت، مدیریت دو شرکت بریتانیایی را برعهده داشته است: ارم و پارس کالچرال گروپ (گروه فرهنگی پارس). اردشیر فتحی‌نژاد آن روزها از معاونت وزارت نفت به مدیریت دو شرکت نفتی ایران در لندن منصوب شده بود: خدمات پتروپارس که بعدها به پتروپارس بریتانیا تغییر نام داد و شرکت کالا. این در حالی ست که آقای عاملی در دانشگاه رویال هالووی در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات دانشجوی دوره دکترا بود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy