Sunday, Sep 6, 2020

صفحه نخست » راکت‌های حماس می‌تواند تل‌آویو و فراتر از آن را هدف بگیرد

hamas.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - اسماعیل هنیه یکی از رهبران سازمان فلسطینی حماس با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان دیدار کرد. موضوع اصلی گفتگوها، روند "عادی‌سازی" روابط کشورهای عرب با اسرائیل بوده است. همه سازمان‌های فلسطینی با این روند مخالف‌اند زیرا معتقدند که نزدیک شدن اعراب به اسرائیل، در نهایت به ضرر فلسطینیان تمام خواهد شد.

روز یکشنبه ۶ سپتامبر/۱۶ شهریور، شبکۀ تلویزیونی المنار - متعلق به حزب‌الله - خبر داد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، بعد از سی سال به لبنان رفته و با حسن نصرالله دیدار کرده است. انگیزۀ اصلی این ملاقات، بررسی پیامدهای برقراری روابط سیاسی میان امارات متحد عرب و اسرائیل اعلام شده است. عادی‌سازی روابط بین این دو کشور، معادلات سیاسی در خاورمیانه را تغییر داده است.

به گفتۀ تلویزیون المنار، دو رهبر عرب در بارۀ "خطراتی که جنبش فلسطین را تهدید می‌کند، از جمله طرح‌های عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با اسرائیل" تبادل نظر کرده‌اند.

تنها نکتۀ مشخص در مورد این ملاقات، روی دادن آن در لبنان است. اما مکان دقیق و زمان دیدار اعلام نشده است. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان از حدود ده سال قبل زندگی مخفی دارد و به ندرت در میان جمع حاضر می‌شود. اکثر پیام‌های وی نیز ویدئویی است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

اسماعیل هنیه روز پنجشنبۀ گذشته به لبنان رفت تا در جلسۀ سازمان‌های فلسطینی شرکت کند. این اجلاس در مخالفت با عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با اسرائیل تشکیل شد.

بعد از برقراری رابطۀ رسمی میان امارات و اسرائیل، بنیامین نتانیاهو گفت که کشورش با بسیاری از رهبران جهان عرب مذاکرات محرمانه دارد و در جهت عادی‌سازی رابطه با همۀ این کشورها تلاش می‌کند.

روز یکشنبه، اسماعیل هنیه به شهر صیدا رفت و از اردوگاه عین الحلوه که یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های فلسطینیان لبنان است دیدن کرد. هنیه به این مناسبت تأکید کرد که "عادی‌سازی (روابط با اسرائیل) خواستۀ ملت‌ها نیست". اردوگاه عین الحلوه نزدیک به ۵۴هزار فلسطینی را در خود جای داده است. دولت لبنان می‌گوید که مجموعاً حدود ۱۷۵هزار پناهندۀ فلسطینی در این کشور زندگی می‌کنند اما ارزیابی‌های غیررسمی، شمار فلسطینیان لبنان را ۵۰۰هزار نفر می‌دانند. کشور لبنان در عمر کوتاه خود بهای بسیار سنگینی را به دلیل حضور فلسطینیان پرداخته است.

اسماعیل هنیه در میان اهالی اردوگاه عین الحلوه گفت: "در گذشته، راکت‌های ما فقط هدف‌هایی در چند متری مرزهای غزه را می‌زد، اما امروزه "مقاومت" در غزه، راکت‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند تل‌آویو و فراتر از آن را هدف گیرد". منظور هنیه از "مقاومت"، همان "محور مقاومت" است که رهبر جمهوری اسلامی مرتباً به آن اشاره می‌کند. منظور محوری است که توسط جمهوری اسلامی و متحدانی چون حزب‌الله، در دشمنی با اسرائیل و حمایت از فلسطینیان شکل گرفته است.

از سال ۲۰۰۸ به بعد، سازمان حماس و اسرائیل سه بار در نوار غزه با یکدیگر جنگیده‌اند. در حال حاضر نیز گهگاه درگیری‌ها یا راکت‌پرانی‌های پراکنده میان دو طرف رخ می‌دهد. اما هفتۀ گذشته طرفین اعلام کردند که فعلاً به توافقی در جهت آتش‌بس دست یافته‌اند.

طی هفته‌های اخیر در مرز لبنان، تنش‌هایی میان حزب‌الله و اسرائیل نیز به وجود آمده است. در عین حال حملات اسرائیل به پایگاه‌های حزب‌الله در سوریه همچنان، گاه و بیگاه، ادامه دارد.

در ایران، خبرگزاری تسنیم به نقل از سخنگوی حماس نوشته است: "دیدار اسماعیل هنیه با سید حسن نصرالله موفقیت‌آمیز و مثمر ثمر بوده است".

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران نوشته‌اند که "دیدار هنیه با نصرالله در چارچوب سلسله تحرکات حماس برای تحکیم روابط با گروه‌های مقاومت در منطقه انجام شد که هدف آن مقابله با پروژۀ صهیونیسم در منطقه است".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy