Monday, Sep 21, 2020

صفحه نخست » آمریکا جزییات تحریم‌های تازه‌ ایران را اعلام کرد + پمپئو: اروپا تبعیت کند

pomp_092020.jpgبی بی سی - دولت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را برای وزارت دفاع ایران و نهادهای مرتبط با برنامه‌های تسلیحاتی و هسته‌ای اعلام کرد. هدف دولت آقای ترامپ این است که اعلام کند تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل که بزودی مهلتش به اتمام می‌رسد دوباره برقرار شده‌اند هر چند که متحدان آمریکا از جمله کشورهای اروپایی چنین اقدامی را زیر سوال برده‌اند.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم این تحریم‌ها را "غیرقانونی" خواند.

امروز در یک نشست خبری، مایک پومپئو وزیر خارجه و اعضای ارشد دولت آقای ترامپ این تحریم‌ها را اعلام کردند. بجز ایران تحریم‌هایی هم برای نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام شد.

***

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت انتظار داریم همه کشورها از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را اعمال کنند.

***

استیون منوچین وزیر دارایی، مایک اسپر وزیر دفاع، ویلبر راس وزیر بازرگانی، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی در امور ایران و ونزوئلا و کلی کرافت سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست خبری حضور داشتند.

آقای پومپئو گفت: "نزدیک به دو سال است که مقام‌های فاسد تهران با رژیم نامشروع ونزوئلا برای خنثی کردن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل همکاری می‌کنند."

او حکومت ایران را "ضدیهود رادیکال تروریست" خواند و گفت تحریم‌های امروز "هشداری" است که "صدای آن باید در تمام جهان شنیده شود."

به گفته وزیر خارجه آمریکا آقای ترامپ فرمانی صادر کرده که "ابزاری قدرتمند و جدید است برای تحکیم تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران."

آقای پومپئو تاکید کرد اروپا باید از تحریم‌هایی را که آمریکا اعلام کرده با تحریم ایران در سازمان ملل حمایت کند.

استیون منوچین وزیر دارایی آمریکا نیز در این نشست خبری حضور داشت و تحریم‌های تازه‌ای را برای سازمان انرژی اتمی ایران و مقام‌های آن اعلام کرد. او گفت شرکت شهید همت و شرکت حاج علی مودت نیز تحریم خواهند شد.

آمریکا می‌گوید ایران با اقدام‌هایی مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان قطع‌نامه سازمان ملل در زمینه تحریم تسلیحاتی ایران را نقض کرده است.

برای این کار آمریکا به قطع‌نامه‌ای استناد کرده که مبنای آن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) است در حالی که آمریکا از اردیبهشت ۱۳۹۷ پیش یک‌طرفه از برجام خارج شد.

ایران از سال بعد تعهدهای برجامی خود در زمینه فعالیت هسته‌ای را در پنج مرحله کنار گذاشت.

آقای پومپئو امروز گفت "برجام برای ایران فرصتی بود تا به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود."

تلاش اخیر آمریکا برای برگرداندن این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل با ناکامی بزرگی مواجه شد و جز جمهوری دومنیکن کشور دیگری با آن همراهی نکرد و تقریبا تمام اعضای این شورا از جمله کشورهای اروپایی مشروعیت قانونی آن را زیر سوال بردند.

دیگران چه گفتند؟

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفت ایران قصد دارد "صادرکننده سلاح شود اما آمریکا اجازه نخواهد داد ایران بیش از این امنیت خاورمیانه را در خطر قرار دهد."

او از شورای امنیت سازمان ملل خواست با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به وظایف خود عمل کند.

آقای اوبراین همچنین از تحریم ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی خبر داد و گفت: "ایران همچنان درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ می‌گوید و مانع حضور بازرسان سازمان ملل می‌شود."

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجم شهریور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به توافقی دست یافته‌اند که اجرای هرچه بهتر قطعنامه سازمان ملل را تضمین می‌کند. بر اساس این توافق، ایران موافقت کرد "داوطلبانه" به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو مرکز هسته‌ای را بدهد.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا هم اعلام کرد پنج دانشمند ایرانی به دلیل "پیشبرد برنامه هستهای ایران" تحریم میشوند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت این تحریم‌ها گام مهمی در حفاظت از مردم است: "ایران به کشتیرانی و زیرساختهای منطقهای حمله کرده و با توسعه سلاحهای بالستیک قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است."

"ما آماده‌ایم که در مقابل تجاوزگری ایران واکنش نشان دهیم."

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم گفت "ما نیازی نداریم اکثریت در کنار ما بایستد. ایالات متحده نیرویی بر حق است و رهبر یک نظم چند جانبه."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy