Thursday, Dec 24, 2020

صفحه نخست » نزدیک شدن اردوغان به تل آویو با میانجیگری جمهوری آذربایجان

arab24.jpgالعربیه - ترکیه به تلاش خود برای احیای روابطش با اسرائیل، بازگرداندن سفیر ترکیه به تل آویو و تعهد به عادی‌سازی کامل روابط همچون گذشته، ادامه می‌دهد.

شاید این آخرین تلاش‌ها و اعمال فشار ترکیه بر آذربایجان برای میانجی‌گری میان آنکارا و تل آویو در راستای ترمیم روابط در اسرع وقت و رساندن این پیام به طرف اسرائیلی باشد که اردوغان در معرض کمپین اطلاعات غلط مشاوران خود در رابطه با روابط با تل آویو قرار گرفته است.

گفتنی است که ترکیه و اسرائیل، نقش اصلی را در پیروزی اخیر آذربایجان بر ارمنستان در منطقه قره باغ ایفا کردند. پهپادها و سایر سیستم‌های تسلیحاتی ترکیه و اسرائیل به آذربایجان در دستیابی به برتری نظامی بر ارمنستان کمک کرده است، اما روابط ترکیه و اسرائیل در طول دوره گذشته از ضعف ساختاری رنج می‌برد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

بر اساس آنچه مقامات ارشد اسرائیلی به وب‌سایت آمریکایی «اکسیوس» تأکید کردند، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان پس از چند هفته آتش‌بس، در تلاش است تا روابط دو متحد خود را ترمیم کند.

به گفته این منابع، علی‌اف در تماس اخیر با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، موضوع روابط اسرائیل و ترکیه را پیش کشیده است. مشاوران علی‌اف به همتایان اسرائیلی خود گفته است که پاسخ اردوغان به ایده بهبود روابط، مثبت است.

تغییر مواضع اردوغان به تحریک مشاوران

علی‌رغم اظهارات خصمانه متعدد نسبت به اسرائیل، که اردوغان پیش‌تر ابراز کرده بود، مشاوران علی‌اف تأکید کردند که اردوغان با اسرائیل دشمنی نمی‌ورزد، اما دستیاران او که بعدها کنار گذاشته شدند، او را تحریک به این مواضع کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود، گابی اشکنازی گفت: «آذربایجان بر این باور است که زمان برای ترمیم روابط اسرائیل و ترکیه، مناسب است.»

وی همچنین با ابراز آمادگی کشورش برای کمک به تحقق این امر، تأکید کرد که آذربایجان می‌خواهد شاهد بازگشت ترکیه و اسرائیل به روابط عادی باشد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه اسرائیل از یک‌سو و مشاور سیاست خارجی علی‌اف از سوی دیگر از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

شایان‌ذکر است که روابط اسرائیل و ترکیه پس از «حادثه مرمره» در سال 2010 دچار فروپاشی شده و به بن‌بست رسید.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا با تسهیل تماس تلفنی سه‌جانبه با نتانیاهو و اردوغان در سال 2013 تلاش کرد، توافق آشتی میان دو طرف را تحکیم کند.

ازسرگیری تماس با اسرائیل

در ماه‌های اخیر چندین نشانه وجود دارد که ترکیه درصدد ازسرگیری تماس با اسرائیل، به‌ خصوص در رابطه با اختلاف با یونان و قبرس پیرامون حفاری‌های گاز طبیعی در شرق مدیترانه است.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی گفته‌اند: «با توجه به تردیدهایی که در مورد اهداف واقعی اردوغان دارند، بسیار محتاطانه عمل خواهند کرد و اسرائیل برای اصلاح روابط با ترکیه، روابط خود را با یونان و قبرس به خطر نمی‌اندازد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy