Tuesday, Apr 13, 2021

صفحه نخست » افزایش تنش در منطقه، هشدار روسیه به ترکیه + تهدید ظریف

euro1_041321.jpgیورونیوز - وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی از مقام‌های نظامی و نهادهای ایران، به اروپا توصیه کرد «دست از ژست‌های توخالی به اصطلاح حقوق بشری بردارد.»

محمد جواد ظریف، روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به حادثه در نیروگاه هسته‌ای نطنز تاکید کرد که ایران سانتریفیوژهای تخریب شده را با نسل جدید جایگزین خواهد کرد.

آقای ظریف با تشکر از مواضع روسیه در قبال موضوعات هسته‌ای، برجام و اتفاقات نیروگاه نطنز، افزود: «زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت اما امروز بیش از ۴ هزار کیلوگرم دارد. زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند.»

دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مذاکرات هسته‌ای و خطاب به آمریکا اعلام کرد: «آمریکا باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد. طبق برجام وظیفه آمریکا است که اولا کلیه تحریم‌ها را اعلام کند و ثانیا تحریم‌ها را لغو کند. این سیاست غیرقابل تغییر ایران است.»

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

وزیر امور خارجه روسیه هم در موضعی مشابه اعلام کرد که «مواضع روسیه کاملا در راستای مواضع دوستان ایرانی ما است.» آقای لاوروف در ادامه افزود: «واشنگتن باید تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که در تناقض با برجام است را لغو کند.»

گفتگوی های وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران در حالی برگزار می‌شود که قرار است روز چهارشنبه ۱۴ آوریل دور تازه‌ای از مذاکرات در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شود.

روسیه به ترکیه نسبت به فروش پهپاد به اوکراین هشدار داد

وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه هشدار داد از فروش پهپاد و دیگر تجهیزات جنگی به اوکراین خودداری کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه در نشست خبری با رئيس جمهوری مصر در پاسخ به سوالی در خصوص فروش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به اوکراین گفت: «ما قویا به همه کشورهای مسئول که با آنها در ارتباط هستیم ( که ترکیه هم یکی از آنهاست) توصیه می کنیم که اوضاع و بیانیه‌های جنگ افروزانه کی‌یف را تجزیه و تحلیل کنند. ما به آنها توصیه می‌کنیم پیش از فروش هرگونه تسلیحات نظامی به اوکراین این موارد و پیشینه رفتارهای کی‌یف را مورد بررسی قرار دهند و به احساسات نظامی‌گرایانه دامن نزنند.»

او همچنین تلویحا دولت اوکراین را به «نئونازی‌ها» تشبیه کرد و کی‌یف را متهم کرد که علیه حقوق مردم روس زبان در این کشور فعالیت می‌کند.

هشدار روسیه به ترکیه در خصوص فروش هواپیماهای بدون سرنشین در حالی طرح می‌شود که ترکیه و اوکراین در ماه‌های اخیر بر سر راه‌اندازی پروژه‌های مشترک برای ساخت تجهیزات مختلف جنگی از جمله پهپاد، موتورهای توربینی و حتی کشتی‌های جنگی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

بخش مهمی از این توافقات در دیدار روسای جمهوری دو کشور در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی حاصل شد. در آن زمان ولودیمیر زلنسکی که برای ملاقات با رجب طیب اردوغان به استانبول سفر کرده بود با همتای ترک خود بر سر همکاری‌های نظامی به توافقات گسترده‌ای دست یافت.

این درحالیست که ترکیه و اوکراین از دیرباز روابط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و آنکارا از نخستین کشورهایی به شمار می‌رود که در سال ۱۹۹۱ استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی را به رسمیت شناخت.

از سوی دیگر صنعت تولید پهپادهای ترکیه در ماه‌های اخیر توجهات بین‌المللی گسترده‌ای را به خود جلب کرده است.

هفته گذشته فرانسیس فوکویاما، نظریه پرداز مشهور علوم سیاسی در یادداشتی برای American Purpose به پیشرفت‌های گسترده ترکیه در این حوزه اشاره و پیش‌بینی کرد آنکارا با استفاده از پهپاد‌های خود قصد دارد ماهیت قدرت زمینی را تغییر دهد به گونه‌ای که ساختار‌های موجود نظامی را تضعیف کند.

فوکویاما در آن مقاله استدلال کرد که پهپاد به دلایل مختلفی چون قیمت نسبتا ارزان، عدم حضور خلبان و در نتیجه از بین رفتن خطر کشته شدن نیروی انسانی و همچنین اندازه کوچک و دشواری ردیابی در آینده می‌تواند نقش پررنگی در درگیری‌های نظامی داشته باشند و جایگزین بسیاری از تسلیحات نظامی کلاسیک در جهان شوند.

ترکیه و متحدانش و نیز نیروهای تحت حمایت آنکارا در بحران‌هایی چون جنگ قره‌باغ، درگیری‌های لیبی و همچنین در مواردی از جنگ‌های داخلی سوریه از این ابزار تاثیرگذار استفاده کرده اند.

تجاوز چین به حریم هوایی تایوان با وجود هشدار آمریکا

تایپه این حادثه را بزرگترین تجاوز یک سال اخیر به حریم هوایی خود خوانده است

ایندیپندنت فارسی - بیش از ۲۰ هواپیمای چینی روز دوشنبه به حریم پدافند هوایی تایوان وارد شدند. تایپه این حادثه را بزرگترین تجاوز یک سال اخیر به حریم هوایی خود خوانده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۸ فروند از ۲۵ فروند هواپیمایی که وارد حریم هوایی‌ این کشور شده‌، جت‌ جنگنده و باقی بمب‌افکن و ضدزیردریایی بوده‌اند. این بزرگترین تجاوز روزانه به حریم هوایی تایوان از سال گذشته یعنی زمانی است که وزارت دفاع تایوان اولین بار اعلام کرد نیروی هوایی چین در حریم پدافند هوایی این کشور مشغول فعالیت است.

این تجاوزها، بخش همیشگی تنش‌های شدید میان چین و تایوان بوده است. تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین مدعی است جزو قلمرو آن‌ها است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، اعلام کرده اگر لازم باشد این جزیره را با زور پس خواهد گرفت.

از روز سوم آوریل نیروی هوایی چین هر روز به حریم هوایی تایوان وارد شده است و آخرین این تجاوزها در روز هفتم آوریل با ۱۵ فروند هواپیما انجام شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد این حمله‌ها را با گشت هوایی، ردیابی موشک ضدهوایی و هشدارهای رادیویی پاسخ داده است.

در اکتبر ۲۰۲۰ تایوان اعلام کرد در ۹ ماهه نخست سال حدود ۹۰۰ میلیون دلار برای نیروی هوایی این کشور در رویارویی با ورود چینی‌ها به حریم هوایی‌ این کشور، صرف شده است.

تجاوز روز دوشنبه یک روز پس از آن رخ داد که وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز، چین را از اعمال زور بر تایوان برحذر داشت.

او گفت: «آنچه دیده‌ایم و موجب نگرانی جدی ما است همین عملیات دولت پکن در حق تایوان است که روزبه‌روز تهاجمی‌تر می‌شود و به تنش‌ها در تنگه‌‌ میان دو کشور دامن می‌زند. بر اساس پیمان روابط با تایوان، نسبت به تایوان تعهد داریم؛ تعهدی که هر دو حزب بر آن توافق دارند و سالیان سال است که بین ما وجود دارد تا به تایوان در دفاع از خود کمک کنیم».

بلینکن گفت: «ما بر سر تعهدات خود هستیم. فقط می‌توانم بگویم هرکس بخواهد با اعمال زور، در وضعیت کنونی تغییری دهد، خطای بزرگی مرتکب شده است.»

وزارت دفاع ملی جمهوری خلق چین در توییتی نوشت: «روز ۱۲ آوریل ۲۰۲۱، ۲۵ فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (وای-۸ ای‌اس‌دبلیو*۲، کی‌جِی-۵۰۰ اِی‌ای‌دبلیو اند سی، جِی-۱۶*۱۴، جِی-۱۰*۴ و اچ-۶کی*۴) از بخش جنوب غربی به حریم پدافند هوایی تایوان وارد شدند.»

با افزایش تنش‌ها میان ایالات‌متحده و چین بر سر پاره‌ای مسائل از جمله تجارت، واشینگتن بر حمایت هرچه بیشتر از تایوان تاکید کرده است؛ رویه‌ای که در زمان دولت ترامپ آغاز شد و پس از رسیدن جو بایدن به ریاست‌جمهوری همچنان ادامه دارد.

در اواخر ماه مارس، سفیر ایالات‌متحده برای نخستین بار پس از ۲۴ سال به تایوان سفر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy